Začátek závodu slibný, další vývoj však Alonsa naštval
V kvalifikaci byl McLaren ve Spa nad očekávání konkurenceschopný, Španěl téměř postoupil do její poslední části. Po startu z 11. místa, které mu zaručovalo volnost ve výběru pneumatik, se posunul dokonce na 7. příčku, pak jej ale kvůli nedostatku výkonu začal předjíždět jeden soupeř za druhým, což přispělo k jeho frustraci. Týmu oznámil, že jej časy soupeřů nezajímají a ať na něj až do konce závodu vůbec nemluví.
"První tři nebo čtyři kola, to byla hodně dobrá jízda. Pak jsem se pokoušel bránit svou pozici, ale na rovinkách mě auta předjížděla, aniž by aktivovala DRS. Určitě není snadné takhle závodit, protože nesvádíte žádný souboj kolo na kolo.
Bylo to těžké odpoledne a v tomto závodě jsme nebyli konkurenceschopní. Vůz byl na rovinkách moc pomalý a nebylo možné nějaké souboje, takže dnešní možnost bodovat byla také nemožná. Nakonec jsem musel zastavit kvůli poruše motoru," prohlásil po závodě Alonso.
Motor byl v pořádku. Odstoupil bezdůvodně?
Honda však žádný problém nezaznamenala. "Mysleli jsme si, že budeme mít v Belgii možnost získat nějaké body, takže to bylo zklamání, že jsme závod skončili mimo první desítku. Fernando měl po skvělém startu těžký závod. Rádiem nám sdělil své podezření na problém s autem. A ačkoli data nic takového neukazovala, rozhodli jsme se preventivně vůz zastavit," vysvětluje Jusuke Hasegawa.
Domněnku, že jej zkrátka nebavilo závodění s nekonkurenceschopným vozem, proto svévolně zajel do garáže, naznačuje i těsně před tím jeho dotaz na počasí a možnost deště.
Honda sice přivezla nějaká vylepšení, přiznala ale, že plnou čtvrtou specifikaci dle původních plánů nestihla, a tak u Alonsa nasadila motor, který označila jako verzi 3,6 a u Vandoornea 3,5. Pokrok ve výkonu byl ale tak malý, že to Fernanda rozlítilo. V rozhovorech pak dokonce naznačil, že pokud se McLaren svého japonského partnera nezbaví, tak z něj odejde - byť jde o skvělý tým, který za snahu, šasi a schopné lidi pochválil.
Zbavte se Hondy, jinak odejdu já!
Na otázku, jestli z McLarenu odejde, pokud se rozhodne příští rok pokračovat s Hondou, odpovídá: "Uvidíme, co se v příštích pár týdnech přihodí. McLaren vždy patří mezi ty nejlepší týmy na světě a já bych s nimi rád dále pracoval, ale musíme si počkat na to a uvidíme, jak se věci v příštích několika týdnech vyvinou."
Podle bývalého technického ředitel Williamsu Pata Symondse španělský pilot "tlačí tým k tomuto rozhodnutí." A Paul di Resta říká: "Myslím, že za McLaren bude jezdit pouze tehdy, pokud ho bude pohánět Renault."
Tento víkend v Monze jej čeká další náročný víkend - měl by dostat nový motor (Honda ale 4. specifikaci nestihne ani tento víkend), kvůli penalizacím však v tom případě bude odsunut na konec startovního roštu, podobně jako Vandoorne v Belgii.
Drastické zlepšení Hondy aneb jaké jsou možnosti
Alonso navíc uvedl, že má další nabídky: "Měl jsem nabídky v červnu, v červenci a v srpnu. 60 % z nich jsem už odmítl, dalších 40 % mám ještě na stole." Mezi jeho možnosti patří Renault a Williams, důvěru v Hondu již zcela ztratil.
Potvrzuje to i ředitel McLarenu Zak Brown: "Nemá moc velkou důvěru v tu pohonnou jednotku, takže mu musíme hodně rychle ukázat, nebo spíše Honda mu musí hodně rychle ukázat, že se dokážou drasticky zlepšit."