Jaké jsou reakce na rozhodnutí FIA ohledně ochrany kokpitu?

Co tedy vlastně příští rok na vozech uvidíme? | foto: Scuderia Ferrari

Rozhodnutí Strategické komise F1 potvrzené FIA mění od příštího roku tvář Formule 1. Jak na tento krok reagují piloti, kteří v nedávné době nebyli řešení Halo konceptu příliš nakloněni? Dalo by se říci, že smířlivě.

Dohady nejen o funkčnosti, ale i vzhledu se táhly prakticky od prvních studií až po zkoušky v trénincích vybraných Grand Prix. Nyní se vyhodnocuje včerejší oznámení a největší debaty, jak už to tak bývá, planou na sociálních sítích. Piloti vydali do jisté míry opatrné prohlášení, ve kterém se nechali slyšet, že tlak FIA z hlediska zvýšení bezpečnosti  vedoucí ke kontroverznímu rozhodnutí by neměl mít důsledek na kvalitu závodů.

Přitom velké množství fanoušků a vůbec lidí úzce propojených s F1 dává najevo svou nespokojenost ohledně podoby vozů pro rok 2018. Připomínají, že to byli i někteří piloti, kteří měli výhrady co se týče vzhledu. Například někdejší pilot F1 a nynější komentátor Martin Brundle označil systém ochrany kokpitu za "vysloveně ošklivý".

Martin Brundle je jedním z těch, kteří Halo nevítají s nadšením | foto: Daimler AG

Uvádí se rovněž, že ve středu schválený návrh FIA získal plnou podporu pouze od jednoho týmu (ovšem nebylo uvedeno který). Automobilová federace zdůvodňuje svůj krok argumentem, že již nelze zavedení ochrany kokpitu odkládat. Ačkoliv je opozice proti Halo konceptu značná, FIA si jako důvod vzala neuspokojivé výsledky z testu štítu v tréninku na britskou Grand Prix.

Proč náhle takový spěch?

Věčné dohady o zavedení či odložení ochrany kokpitu vzbuzovaly dojem, že nejde o záležitost takříkajíc "na pořadu dne". FIA však měla obavy, že by v budoucnu mohlo dojít k právním důsledkům v případě zranění či úmrtí pilota při nehodě a bylo by prokázáno, že s Halo konceptem by jeho postižení bylo menší. Proto se FIA rozhodla využít svého veta v oblasti bezpečnosti a prosadila upravenou verzi Halo už od příští sezóny.

GPDA sice souhlasila, že z vizuálního hlediska není Halo koncept ideálním řešením, ale smířlivě prohlašuje, že zavedením tohoto prvku s největší pravděpodobností neubude významný počet příznivců F1. Dokonce se objevuje názor, že pocit většího bezpečí umožní další navýšení rychlosti a piloti budou ochotni i více riskovat. 

Variant ochrany kokpitu bylo několik, zde aeroshield v podání Red Bullu | foto: Red Bull Content Pool

GPDA se důsledků nebojí

"Pokud jde o zavedení dostatečné ochrany hlavy, už jsme uvedli, že piloti respektují bezpečnostní standardy FIA a podporují trvající snahu o lepší bezpečnost při závodech. Během posledních desetiletí jsme zaznamenali nárůst rychlosti a stále rychlejší časy je možné dosahovat pouze díky rostoucí bezpečnosti. Za stejnou dobu jsme rovněž zaznamenali zvýšenou popularitu našeho sportu. Formule 1 může sloužit jako vzor, kdy stále větší bezpečnost nemá za důsledek pokles výkonu. Ačkoliv Halo koncept nemusí být pro každého nejvhodnější, piloti přesto budou závodit a pokoušet se o co nejvyšší výkony na tratích, což je klíčem k dalšímu vzestupu popularity F1," uvedl prezident GPDA Alex Wurz.

Halo koncept navrhl a představil Mercedes, poté došlo k jeho dalšímu vývoji ze strany FIA a proběhlo i opakované testování, ať při předsezónních jízdách v Barceloně nebo nejčastěji v rámci prvních tréninků některých Grand Prix. V současné době se rovněž řeší i otázka navýšení hmotnostního limitu, ale GPDA požaduje úpravu pravidel tak, aby těžší piloti nebyli nespravedlivě penalizováni. GPDA se v minulosti vzdala debaty ohledně zavedení ochrany kokpitu, takže rozhodování o nasazení spadalo plně do kompetence FIA.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy