První sektor obsahuje dlouhou rovinku se zatáčkou č. 1, kterou piloti projíždějí naplno. Na jejím konci se nachází místo nejprudšího brzdění a dlouhá třetí levotočivá zatáčka, kde na piloty po 5 sekund působí přetížení kolem 4 G.
Po dalším zpomalení do čtvrté zatáčky začíná těsně před pátou zatáčkou druhý sektor. Ten končí zajímavou pasáží, kde havaroval Sainz: piloti musí do pomalé třinácté zatáčky brzdit v levotočivé dvanácté s natočenými koly.
Nejkratší a nejpomalejší třetí sektor obsahuje pravoúhlé pomalé zatáčky bez možnosti předjíždění. Důležitý je správný nájezd na cílovou rovinku, v zatáčce č. 18 proto piloti často bojují s přetáčivostí, když se snaží začít co nejdříve přidávat.
Vettel potvrdil svým 47. pole-position kariéry výbornou formu Ferrari, které ovládlo všechny tři tréninky v Soči. V kvalifikaci zajel rekordní kolo - 1:33,194 min, čímž o více než 2,1 sekundy překonal maximum Nica Rosberga z loňské sezóny (1:35,337).
Nejrychlejší však byl pouze v prostředním sektoru, první sektor patřil Hamiltonovi a ten poslední Räikkönenovi. Ideální kolo dnes nezajel nikdo, nejblíže tomu byl Ricciardo, jenž dnes obsadil pátou příčku.
Pokud bychom ale sečetli nejlepší sektory, pak by prvenství patřilo Bottasovi - Mercedes tedy potenciál na vítězství měl. Zklamáním byl dnes výkon Hamiltona, který v posledním sektoru ztratil na Räikkönena skoro půl sekundy a skončil až jako čtvrtý. Možná se zbytečně nechal rozhodit předjetím Hülkenbergem na začátku svého prvního ostrého kola. Na Nica si do rádia stěžoval, že jel nebezpečně.
V kvalifikaci si pomáhá silným módem motoru, v závodě však bývá konkurenceschopnější Ferrari. Pokud dobře odstartuje, může směle pomýšlet na letošní třetí vítězství. Mívá také lepší práci s pneumatikami (jako jediní nasadili v Q1 super-měkkou směs), na hladkém asfaltu však nebude mít nikdo problémy, ale k tomu se vrátím v závěru.
Velké zlepšení předvedla Force India, která již v Bahrajnu nasadila nový aerodynamický balík. Tam Ocon skončil v kvalifikaci až na 14. pozici a Pérez dokonce na 18., dnes ale oba postoupili do Q3. Tentokrát za sebou nechali Toro Rosso i Haas, dostal se před ně jen jeden Renault a Williams. Škoda, že mladý Francouz s růžovým vozem nedokázal poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola, jinak by stál před svým zkušenějším mexickým týmovým kolegou i před Hülkenbergem.
Sezónní testy v Bahrajnu, zejména jejich druhý den, pomohly McLarenu, který dosáhl také mírný pokrok v nastavení svého vozu. Alonso sice postoupil do Q2, tam se už nedokázal zlepšit a v závěru si do rádia opět ulevil stížnostmi na výkon své pohonné jednotky: "Neuvěřitelné, neuvěřitelné!"
Měl jsem možnost hovořit s některými inženýry této stáje, všichni shodně tvrdí, že šasi mají opět dobré - ne nejlepší, ale podle nich má rozhodně na to, aby bojovalo výše. Pokud by Honda stáhla manko svého motoru na polovinu, pak by mohli pomýšlet na boj s třetím Red Bullem.
Na rovinkách dominují vozy poháněné Mercedesy, Stroll s pomocí DRS dosáhl 331,2 km/h, Räikkönen ale s Ferrari ztrácel jen 0,2 km/h. Luigi Fraboni, jenž má v Maranellu na starosti vývoj motoru, nám včera na tiskové konferenci na dotaz, zda už mají výkonnější produkt než Mercedes, odpověděl? "Rychlost auto byla v posledních závodech hodně podobná. Hodnocení výkonu samozřejmě záleží na voze i na trati. Ale podle toho, co jsme poznali, jsme tam." K úspěchu přispívá také výborná ovladatelnost jejich pohonné jednotky.
Renault za zády Ricciarda na rovince zaostával za motorem Mercedes 6,9 km/h, Honda pohánějící Alonsův McLaren 8,6 km/h. Španěl zvolil záměrně o něco méně přítlaku než Vandoorne, jenž byl na speed trapu ze všech nejpomalejší - jen 317,4 km/h (- 13,8 km/h).
Pneumatiky a strategieKvalifikace se odjela za suchého a teplého počasí (26 °C vzduch, 40 °C asfalt). Asfalt je velmi hladký, piloti nemají problémy s fyzickým opotřebením gum, termální degradace u letošních produktů Pirelli nepředstavuje už žádný výraznější problém. Asfalt je nejhladší v kalendáři, i když se stárnutím také mírně nabírá na drsnosti.
Tím bylo spíše jejich zahřívání, proto tomu někteří před ostrým kolem věnovali dva místo jednoho kola (např. Vettel před svou finálovou jízdou, Kimi si vystačil s jedním). Tento precizní management pneumatik byl jednou z velmi zajímavých věcí tohoto odpoledne.
Mezi jednotlivými směsmi dosahuje rozdíl v časech na kolo zhruba 1 sekundu, zítra proto po měkkých pneumatikách nikdo nesáhne (stejně jako dnes v kvalifikaci) a všichni se budou snažit odjet Velku cenu Ruska vypsanou na 53 kol na jedinou zastávku s kombinací super-měkkých a ultra-měkkých směsí (Bottas během tréninků odjel na jediné "fialové" sadě už 32 kol).