Předjíždění ubylo, jízda v závěsu je náročnější. Nestačí ani 2,5 sekundy mezi vozy

Nico Rosberg a Lewis Hamilton loni za deště v Maďarsku | foto: Daimler AG

Piloti mají za sebou první závod, proto mohou po Austrálii hodnotit dopad nových pravidel na předjíždění a jízdu těsně za sebou v zatáčkách. Podle očekávání je letos situaci podstatně horší.

Zatímco loni jsme během Velké ceny Austrálie zaznamenali 96 získaných a 111 ztracených pozic, letos jich bylo jen 29 získaných a 24 ztracených - soubojů kolo na kolo i předjížděcích manévrů výrazně ubylo - včera jsme jich viděli pouze 14 (loni 37), z toho 3 s DRS.

Jde o důsledek nových pravidel, kdy sice narostla šířka pneumatik a s tím i mechanická přilnavost, k rozsáhlému posílení však došlo i v oblasti aerodynamického přilnavosti. Vozy i křídla jsou nyní širší, difuzory větší, proto generují mnohem vyšší přítlak.

Piloti zjišťují, že to je v zatáčkách mnohem těžší následovat vůz před sebou. "Rozhodně. Víte, že to bylo těžké i v předchozích letech jezdit za sebou, jakmile jste se dostali na rozdíl jedné a půl sekundy nebo jedné sekundy zkrátka proto, že turbulentní vzduch narušuje aerodynamiku auta, a proto nemáte tolik přilnavosti," popisuje Valtteri Bottas z Mercedesu.

"Protože nyní větší část přilnavosti vychází z aerodynamiky, tak to má ještě výraznější vliv. Auta jsou širší, proto si myslím, že je turbulentního vzduchu více, takže teď jde o dvě nebo dokonce o dvě a půl sekundy. Opravdu cítíte velký vliv z auta před vámi a v zatáčkách se za sebou jezdí hůře," pokračuje třetí muž včerejšího závodu.

Vozy jsou letos rychlejší, jízda za sebou a předjíždění je podle Valtteriho Bottase (uprostřed) mnohem náročnější | foto: Sahara Force India

To by mohlo mít pozitivní vliv na rovinkách, kdy by docházelo k většímu snížení odporu při následování soupeře a většímu zrychlení za ním. Jenže pro předjíždění tento efekt moc využít nelze. "Samozřejmě, že na rovinkách máte větší aerodynamický stín, ale když nemůžete za sebou jezdit v zatáčkách, tak je to těžké ho využít. To je problém," vysvětluje Bottas.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 35 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy