Proč týmy brání to, co před nějakou dobou odmítly? nechápe Ross Brawn

Brawn se vyjádřil nejen ke "žraločím ploutvím", ale i k cílům Liberty Media | foto: Mercedes AMG F1 Team

Aerodynamický prvek zvaný "žraločí ploutev" vzbudil prakticky ihned po představení nových vozů pro sezónu 2017 velké pozdvižení. Mezi odpůrce tohoto řešení patří i Ross Brawn, i když není zdaleka sám.

Po jeho bok se může zařadit i šéf Red Bullu Christian Horner, který dokonce vyzval k tomu, aby se začalo něco dělat, než estetika vozů Formule 1 bude docela minulostí. Sám Ross Brawn připustil, že tato otázka ještě určitě přijde na přetřes.

Přitom to není zase tak dávno, kdy byly týmy F1 tlačeny k tomu, aby jezdily s podobným prvkem, který by byl využíván také pro lepší zobrazení startovních čísel jednotlivých pilotů. Mělo k tomu dojít na popud prezidenta FIA Jeana Todta v roce 2012, ovšem tehdy se týmy jednoznačně proti takovému řešení postavily. Proto Brawn nechápe, že po pěti letech je situace obrácená o 180°, což Rosse značně "frustruje".

Mercedes jako jediný má i alternativu ke "žraločím ploutvím" | foto: Mercedes AMG F1 Team

Dvaašedesátiletý Brit si je ale také dobře vědom, že zbavit vozy "ploutví" není vůbec jednoduché, ba spíše nemožné. Takový návrh by musel mít stoprocentní podporu týmů (a v tomto směru absolutní shoda rozhodně nepanuje), ledaže by do hry vstoupila FIA a označila by daný prvek jako neakceptovatelný z bezpečnostních důvodů.

"Součástí prodeje jistého prostoru v souvislosti s novými pravidly měla být lépe vypadající auta. Dosáhli jsme v tomto směru pouhé poloviny, protože se objevily všechny ty podivnosti - "žraločí ploutve", T-křídla a některé další prvky, je jich najednou o tolik víc, než jsem zaregistroval v předchozí poměrně dlouhé době. Je to pochopitelné, protože to přináší každá směna a nový soubor pravidel, ale v příštím výkladu se musíme ujistit, že se to nebude opakovat - a nejde tu jenom o oblast estetiky," svěřil se Brawn serveru motorsport.com.

"Víte, je pro mě zklamáním, když Todt přišel s myšlenkou udělat takové zařízení, na které by se z boku auta přesunulo startovní číslo, aby fanoušci na tribuně dobře viděli, na jaký vůz se vlastně dívají. Protože ne každý je přesně obeznámen s tím, jakou má přilbu a podobně. Tehdy padl nápad na »shark fin«, kterou by bylo snadné na vůz aplikovat. A polovina týmů tehdy opáčila: »Nic takového na našem autě nechceme, je to strašné!« Bylo to tehdy testováno, měli jsme dokonce fotografie. Tahle varianta neprošla," vzpomíná Brawn.

Diskutovaného prvku jsme se mohli dočkat už v roce 2012 - ostatně náznak je tu vidět | foto: F1NEWS.cz

S nástupem Liberty Media do Formule 1 očekává Brawn jistou změnu k lepšímu. Předpokládá, že by se týmy mohly více otevřít některým myšlenkám, navzdory tomu, že by to mohlo do jisté míry být proti jejich vlastním zájmům, nevidí ale tuto eventualitu jako vysloveně nemožnou.

"Není žádný vypínač, který by stačilo přehodit, lidé snad pochopí, že mám leží na srdci zájem o tento sport. Nebuďme ale naivní, Liberty Media samozřejmě chtějí, aby Formule 1 vynášela. Nejsou tu kvůli dobročinnosti. Ale věří, že tato sportovní oblast může být mnohem lepší a větší ohledně investic a času. V tom je nová filozofie jiná. Nacházejí se v procesu budování. Když se ohlédnete do historie, mnoho obchodů mělo k dispozici nutný čas. Vytvořili operační tým a podporují ho, dali mu příležitost k růstu za pomoci vnitřních či vnějších investic. Proto doufám, že naše motivy lidem ukáží snahu o zlepšení F1. Žádné jiné v tom nejsou. Stejně jako jsme po dlouhou dobu neskončili v pasti narušení hospodářské soutěže (jen proto, že někdo vyhrává), by lidé neměli naše motivy zpochybňovat. Ať souhlasí s tím, co chceme udělat, ale nehledají hned pochyby. Ty se týkají úspěšnější, zábavnější, přitažlivější a komerčně rentabilnější Formule 1, protože všechno kráčí ruku v ruce," dodal Brawn.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy