Rozpis vypadá stejně jako včera, tím jsou myšleny týmy, které se rozhodly pro střídání pilotů po polední pauze. Zrovna tak Ferrari, Force India, McLaren, Toro Rosso a Haas vytíží pouze ty piloty z týmové dvojice, kteří měli včera volno. Ovšem při pohledu do zákulisí se nedá říci, že by se odpočívající pánové nudili, protože absolvovali poměrně rozsáhlé fotografování a někteří skenování obličejů pro chystaný titul F1 pro herní platformy.
Piloti absolvující 3. testovací den II. cyklu:
Mercedes: Hamilton / Bottas
Ferrari: Vettel
Force India: Ocon
Williams: Stroll / Massa
McLaren: Vandoorne
Toro Rosso: Kvjat
Haas: Magnussen
Renault: Palmer / Hülkenberg
Sauber: Ericsson / Wehrlein
Zatím jsme svědky zajímavých komentářů, které průběžně přinášíme na našich stránkách, ale téměř nikdo zatím nechce dělat konkrétní hodnocení. Je otázkou, kolik se v testech skrývá a kolik odhaluje, ale téměř jednotný názor zní - to pravé se pozná vlastně až v Melbourne.
Začínáme opět za chladnějšího počasí, které se zcela spolehlivě přes den změní. Obloha je opět čistá, zatím je teplota 9,3°C, ještě osiřelá trať má 17,2°C a při vlhkosti vzduchu 91 % vládne prakticky bezvětří.
Dopolední jízdy 3. testovacího dne:
Už pět minut před začátkem testů bouřily v garážích týmy a prakticky hned po odmávnutí zelenou vlajkou vyrazili na trať Palmer, Ocon, Vettel a Stroll. U Ferrari prověřovali pečlivě vůz, se kterým včera Kimi Räikkönen vyjel z trati, a i když tým připustil menší šrámy, nemělo jít o nijak závažný problém, takže Vettela dnes uvidíme na trati.
Další čtveřici představují Ricciardo, Ericsson, Kvjat a Hamilton, na trati vládne čilý ruch, už nám do kompletního obsazení chybí pouze Magnussen a Vandoorne. Právě u McLarenu je poněkud třaskavější atmosféra, kterou včera notně přiživil Fernando Alonso (více zde). A už i Magnussen má za sebou instalační kolo, takže opravdu posledním na čekané je Vandoorne. Lewis Hamilton se superměkkými pneumatikami zatím vsadil do průběžné tabulky první údaj - 1:28,394. A zdá se, jako by piloti Mercedesu měli za úkol dopoledne sázet rychlé časy, Hamilton se zlepšil na 1:21,011.
Hamilton během svých prvních šesti kol zvládl ještě jedno zlepšení, takže jediný a zároveň nejlepší čas na displejích má hodnotu 1:20,686. Brit se poté stáhl do garáže, zatímco na trati se objevil i poslední vůz testovací desítky, Vandoorneův McLaren. 17 minut po začátku testu jsme tedy viděli už celé testovací pole, což není vždy obvyklý pohled.
Máme tu alespoň nějaké srovnání, protože časomíra vykázala měřené kolo u Sebastiana Vettela. Čtyřnásobný mistr světa se řadí za Hamiltona časem 1:22,968, ovšem na rozdíl od Brita zvolil měkkou směs. Třetím, kdo má měřený výsledek, je Daniil Kvjat (1:28,159). Zdá se však, že hned od počátku dne budou probíhat duely mezi Mercedesem a Ferrari - Hamilton vzápětí zlepšuje svůj výkon na 1:20,628, na což Vettel reaguje projetím okruhu za 1:21,846. Další rychlé kolo Hamiltona přináší prakticky identický čas, Lewis se proti svému doposud nejlepšímu výkonu "zpozdil" o titěrné 0,002 vteřiny.
Další čas máme zaznamenán u Estebana Ocona, který stejně jako před chvílí Kvjat zajel svůj výkon 1:25,362 na neoznačených pneumatikách Pirelli. Vandoorne mezitím dokončil dvě instalační kola se sběrnicemi za přední nápravou. V této chvíli je na Circuit de Catalunya chvilička oddechu.
Po včerejším velice sympatickém výkonu se pouští do boje se stopkami také Lance Stroll. Na svém Williamsu FW40 Mercedes má žlutě označené pneumatiky a na nich zajíždí nejdřív 1:27,086, poté se zlepšuje na 1:26,333. Vandoorne se mezitím vrátil na trať, ale stále krouží s aerodynamickou mřížkou za zadními koly. Stroll mezitím opět posunul laťku svého maxima na 1:25,944.
Do pořadí nám promlouvají další piloti. Esteban Ocon si po vstupním času 1:24,082 polepšil na 1:23,526, to za asistence středně tvrdý pneumatik. Hodně za ním zůstal Kvjat, jehož čas na superměkké směsi (1:26,546) byl horší než výkon Marcuse Ericssona 1:26,341, pro nějž nasadil stejně jako Ocon bíle označené pneu. Další zlepšení na 1:25,793 ho posunulo před Strolla, který své další zlepšení (1:25,887) zajel na měkké směsi. Ke slovu se přihlásili i další dva piloti na měkkých pneumatikách - Stoffel Vandoorne si hlídá průběžnou čtvrtou příčku výkonem 1:23,298, Jolyon Palmer se řadí hned za něj časem 1:24,857, který ovšem vzápětí upravuje na 1:23,920.
2. hodina (10:00):
Po 60 minutách už čekáme jen na čas od Daniela Ricciarda, který se v tabulce krčí na posledním místě se dvěma absolvovanými koly. Předposledním opozdilcem co do měřené hodnoty byl Kevin Magnussen, který na středně tvrdé směsi zajel čas 1:24,401, čímž se vklínil mezi Ericssona a Strolla na průběžné 7. místo.
Listina je kompletní, všichni piloti mají nějaký čas. Daniel Ricciardo na měkké směsi dokázal ve svém čtvrtém kole dosáhnout času 1:22,294, ovšem v následujícím okruhu v poslední zatáčce předvedl parádní smyk, který ho vynesl až za okraj trati. Naštěstí pro něj i ostatní se Australan dokázal vrátit na dráhu a vzápětí vytasil další zlepšení - 1:21,616 ho v tuto chvíli posouvá na druhé místo za Hamiltona. Další zlepšení Ricciarda na 1:21,550 situaci nijak nemění, stejně jako nové maximum Sebastiana Vettela 1:21,726. Oba piloti setrvávají na svých pozicích.
A protože na trati je zatím relativní klid, udělejme si zase jeden malý narozeninový exkurs. Ať už se v poznámkách objeví připomínka někoho významnějšího, dnes se dožívá 32 let značně kontroverzní postava F1, navíc prozatím poslední pilot, který přivezl vítězství týmu Williams a shodou okolností to bylo právě před pěti lety na tomto okruhu, tedy při Grand Prix Španělska. Můžeme tedy poblahopřát Pastoru Maldonadovi, ale zajímavé je, že dnešního dne slaví i tři další expiloti F1. Teo Fabi sfoukne z dortu 62 svíček, Američan Danny Sullivan ještě o pět více. Kulatiny a úctyhodných 80 let života si pak připomeneme u britské legendy Briana Hermana Thomase Redmana.
Ale vraťme se zpět na Circuit de Catalunya, kde pokračuje předposlední den předsezónních testů. Jistou zajímavostí v tuto chvíli je, že dva piloti s nejvyšším počtem okruhu zaujímají opačné póly tabulky. Hamilton najel 24 kol a vede, Stroll o jeden okruh méně a je zatím poslední. Ale s ohledem na prezentaci ostatních pilotů se to může velice rychle změnit. Jediný progres v tuto chvíli zaznamenal Jolyon Palmer a časem 1:23,283 se posunul před Vandoornea.
Hamilton na trati zkouší středně tvrdou směs, zatímco Ricciardo se pokouší ho na měkkých pneumatikách předstihnout. Bohužel mu při jeho útoku nevyšel zcela podle jeho představ finální sektor, takže zlepšení tu je, ale ne dostatečné, na Brita chybí Australanovi 0,198 vteřiny, nicméně se jako druhý dostává časem 1:20,824 pod hranici 1:21,0. Osobního maxima dosáhl také Esteban Ocon na bíle označených pneumatikách, ale čas 1:22,887 na jeho pátém místě nic nemění.
Další malé zlepšení, ovšem s ohledem na středně tvrdé pneumatiky nedostačující k posunu vpřed, registrujeme u Sebastiana Vettela (1:21,615). To Kevin Magnussen na stejné směsi postupuje na čtvrté místo, protože čas 1:22,427 je lepší než Oconům a posléze i Kvjatův, který na měkké směsi také poskočil výrazně vpřed - 1:22,529.
3. hodina (11:00):
Stoffel Vandoorne má na svém McLarenu superměkké pneumatiky a daří se mu posun až na čtvrtou příčku, opravňuje ho k tomu čas 1:22,055. Jolyon Palmer na měkké směsi se řadí za něj a odsouvá dozadu Magnussena, protože čas 1:22,418 je o 9 tisícin lepší než ten, který před chvíli zajel Dán. O další zlepšení se zatím neúspěšně pokoušejí Ricciardo a Stroll, který však na středně tvrdé směsi asi těžko uspěje.
To se daří Estebanu Oconovi, měkká směs a 1:21,194 znamená skok na třetí místo před Vettela. Ale než si Francouz tuto skutečnost stačil pořádně uvědomit, sesadil jej z třetího místa Kevin Magnussen, rovněž na měkkých pneumatikách, ale o pár tisícin rychlejší - 1:21,129. Někdy opravdu stačí pár minut a pořadí je vzhůru nohama. Magnussen uzavírá svou úspěšnou část dalším dobrým časem 1:21,612, i když je to samozřejmě pomalejší výkon než před chvíli.
Zajímavá zpráva přichází z tábora McLarenu, kde byl aktualizován mediální plán, podle nějž dnes bude novinářům k dispozici pouze Stoffel Vandoorne, krátkou schůzku zrušili Eric Boullier a Jusuke Hasegawa. Že by šlo o reakci na Alonsova prohlášení? Navíc z "logistických důvodů" tým zítra nehodlá poskytovat žádné tiskové informace.
Bottasův rekord ze včerejška je v ohrožení! Sebastian Vettel na měkkých pneumatikách zajel absolutně precizní kolo a na finského pilota Mercedesu mu chybělo pouhých 0,031 vteřiny (a to jel Bottas včera na superměkkých pneumatikách!). Je pochopitelné, že časem 1:19,341 zamířil bezpečně do čela s náskokem 1,295 vteřiny na Hamiltona, který navíc svůj čas zajel na superměkké směsi. Vettel je v dobrém rozmaru a další kolo bylo rovněž výborné, i když pomalejší - 1:19,434. Ve stínu tohoto výkonu zůstávají další zlepšení Ocona - na měkké směsi dosáhl hodnoty 1:21,118, vzápětí pak 1:21,053 - a Vandoornea na superměkké směsi - 1:22,009. Že by se Niki Lauda trefil do černého?
V závěru třetí hodiny po Vettelově posunu do čela a útoku na dosavadní rekord testů aktivita znatelně poklesla. Jediným pilotem na trati byl po krátkou dobu pouze Ericsson. Lance Stroll mezitím jako první překonal limit délky Grand Prix Španělska, tedy 66 kol. Jako další se této hranici blíží právě Ericsson, kterému do ní chybí absolvovat ještě deset okruhů.
Poté zase aktivita v testovacím poli vzrostla. Zásluhu na tom mají opět Ocon a Vandoorne, ale zatímco pilot McLarenu na ultraměkké směsi nadále zůstává na šestém místě (1:21,671), Esteban Ocon na superměkké směsi zaútočil na pomyslné stupně vítězů a jeho atak se zdařil - časem 1:20,523 je v tuto chvíli druhý!
4. hodina (12:00):
Vettel si vyzkoušel další výjezd, ale tentokrát i přes purpurové sektory 1 a 2 zaváhal v závěru, takže žádný rekordní čas se nekoná. Na trati tak zůstávají pouze vytrvalci Stroll a Ericsson, přičemž druhý jmenovaný už má také za sebou více než 66 kol. Přidává se k nim Esteban Ocon a mladík je viditelně v dobrém rozpoložení, protože opět posunul hodnotu času na druhém místě na 1:20,161 - ovšem důležité je připomenout, že tentokrát si zvolil ultraměkké pneu. Mírný posun času zaznamenáváme i u Ericssona, ale 1:23,300 ho z 9. místa neodpoutalo.
Ferrari se rozhodlo vyhlásit Mercedesu válku! Sebastian Vettel se rozjel k dalšímu rychlému kolu a tentokrát zbyl z Bottasova náskoku už jenom cípeček - 1:19,314 je o pouhé 0,004 vteřiny pomalejší. Pokud bychom poskládali Vettelovy nejrychlejší sektory a vytvořili optimální kolo, tak by německý pilot vyprodukoval čas 1:18,988. Další kolo už Vettel opět zajel pomaleji (1:19,468)- pořád má na svém Ferrari měkkou směs.
Stoffel Vandoorne předvedl hned dvě představení, nejdřív se časem 1:21,348 na ultraměkké směsi opět zlepšil, ale poté díky němu dnes poprvé zavlála nad okruhem červená vlajka. Belgický pilot totiž odstavil svůj McLaren MCL32 Honda za výjezdem z boxů. Po dvou minutách už byla na místě kompletní "záchranná suita", tedy vozy pořadatelů a transportní náklaďák, na který byl Stoffelův vůz naložen - pochopitelně pečlivě zakryt připravenou plachtou.
Pořadatelé tentokrát zvládli vše za pouhých 11 minut, takže v čase 11:28 vlaje vlajka zelená a Vettel, Hamilton, Kvjat a Ericsson pospíchají na okruh. A Sebastian Vettel, který ještě v úterý naznačoval, že tým nehodlá používat jiné pneumatiky než měkké a středně tvrdé, vyrazil na okruh na ultraměkkých a rekord je na světě - 1:19,164. Bottas byl překonán o 0,146 vteřiny. Chcete-li si nadále hrát s daty a čísly, ideální kolo v případě Vettela by se posunulo na 1:18,905 - ale to je jen virutální iluze. Pravdou je, že proběhla i další zlepšení: Daniil Kvjat na měkkých svůj čas 1:20,902 nemohl dostatečně docenit, protože vzápětí ho na superměkkých překonal Kevin Magnussen výkonem 1:20,863. Ti dva si nakrátko prohazovali pořadí, Vettel po svém bleskovém výjezdu zamířil zpět do boxů.
Zajímavá reakce se objevila na twitteru Mercedesu, kde je zobrazen Lewis Hamilton a u obrázku jeho Mercedesu W08 uvedena poznámka, zda se pokusí zdolat během dopoledne 50 kol. Ani náznak o tom, že trojnásobný mistr světa v tuto chvíli ztrácí na Vettela 1,462 vteřiny (než se Sebastian opět zlepšil)! Může to být psychologická hra nebo snaha zakrýt překvapení, kam se Ferrari na ultraměkké směsi, kterou během celých testů vyzkoušelo vůbec poprvé, mohlo dostat. Nebo je tu ještě jedna eventualita, že na lámání rekordů je určen Bottas... Pro spekulace, dohady, argumenty a názory se otevírá bezbřehé pole.
Sebastian Vettel je už na dosah hranice 1:19,0. Jeho poslední kolo opět na ultraměkké směsi má hodnotu 1:19,024. Nebýt drobného zaváhání ve třetím sektoru, už jsme mohli u jeho jména mít čas začínající 1:18... Ve stínu těchto událostí jsou další piloti, Stroll a Williams evidentně vsadili na závodní simulaci, protože Kaňaďan absolvoval většinu vzdálenosti na středně tvrdé směsi.
Daniil Kvjat se opět mírně zlepšil (1:20,902), ale stále to nestačí na pátého Magnussena. Lewis Hamilton se nakonec probouzí a na superměkké směsi se posouvá před Ocona na druhé místo, ale na Vettela stále ztrácí téměř celou vteřinu (1:20,018). Kvjatovi se na superměkkých pneumatikách opakované pokusy vyplatily, nyní je čtvrtý. Pomohly mu k tomu časy nejdřív 1:20,712 a poté skok na 1:20,416. Na trati se rovněž objevuje Stoffel Vandoorne po odstavení svého vozu, což zapříčinilo přerušení testu.
Lewis Hamilton opravdu nesnese, aby se pochybovalo o jeho schopnostech. Zajel do boxů, nasadil si ultraměkkou směs a dotáhl se na odstup 0,328 vteřiny od Vettela. Jenže jeho čas 1:19,352 bude nejspíš to poslední, co dopoledne uvidíme, protože krátce po svém výjezdu McLaren Stoffela Vandoornea opět zastavil, tentokrát zvládl odjet jenom tři čtvrtiny okruhu a zastavil na vnější straně zatáčky 10. Červená vlajka se objevila 3 minuty před polednem místního času, takže se dá předpokládat, že dopolední část bude předčasně ukončena. Což se také v udanou dobu, tedy ve 13:00 našeho času stalo.
Dopolední výsledky 3. testovacího dne:
1. | Sebastian VETTEL | Ferrari | 1:19,024 | ultraměkké | 60 kol |
2. | Lewis HAMILTON | Mercedes | 1:19,352 | ultraměkké | 52 kol |
3. | Esteban OCON | Force India | 1:20,161 | ultraměkké | 51 kol |
4. | Daniil KVJAT | Toro Rosso | 1:20,416 | superměkké | 34 kol |
5. | Daniel RICCIARDO | Red Bull | 1:20,824 | měkké | 41 kol |
6. | Kevin MAGNUSSEN | Haas | 1:20,863 | superměkké | 45 kol |
7. | Stoffel VANDOORNE | McLaren | 1:21,348 | ultraměkké | 32 kol |
8. | Jolyon PALMER | Renault | 1:22,418 | měkké | 31 kol |
9. | Marcus ERICSSON | Sauber | 1:23,330 | měkké | 88 kol |
10. | Lance STROLL | Williams | 1:24,863 | středně tvrdé | 85 kol |
Vettel tedy zdolal rekord letošních předsezónních testů, který doposud držel Valtteri Bottas. Můžeme se jen dohadovat, zda by Hamilton v závěru dopoledne ještě dokázal na pilota Ferrari zaútočit, nebýt druhé červené vlajky. McLaren asi bude čelit velkému mediálnímu tlaku, když po odvolání schůzek a úpravě mediálního plánu Vandoorne dvakrát během 40 minut zastavil přímo na trati. O to zajímavější může být odpolední klání, kdy už v barvách Mercedesu, Williamsu, Sauberu a Renaultu uvidíme "druhou směnu".
Odpolední jízdy 3. testovacího dne:
Uvidíme, jestli se piloti v dnešním, doposud rekordním testu vzepřou obvyklému klišé, že po polední pauze delší dobu vypadá trať značně osiřele. Ale nezdá se, že by tradice byla porušena. Jenom připomínáme, že odpoledne už neuvidíme na trati Hamiltona, Palmera, Ericssona a Strolla, které nahradí jejich týmoví kolegové. Je možné, že čtyři hodiny po obědě budou jako ve většině případů věnovány závodním simulacím.
Protože piloti na trať nespěchají, ještě jednou se vrátíme k akci v zákulisí týmů, kde se jednotliví "F1 Drivers" podrobují zvláštní proceduře, o které jsme už informovali. Je to základ pro novou hru z prostředí F1, s největší pravděpodobností půjde o další licencovaný produkt, který nejspíš dostane překvapivý titul F1 2017. Proto jsme si pro vás připravili bleskovou anketu, jestli jste kouzlu podobných her, mezi nimiž ční například ikonická Grand Prix 2, někdy zkoušeli hrát.
Protože nadále účastníci třetího testovacího dne druhého cyklu na Circuit de Catalunya odpočívají a zažívají, máte čas odpovědět na naše zvídavé otázky. Děkujeme.
Tentokrát to netrvalo ani čtvrt hodiny a ticho nad Circuit de Catalunya je minulostí. Postaral se o to Daniil Kvjat, k němuž se záhy připojil Esteban Ocon - mimochodem šampioni GP3 z let 2013 resp. 2015. Bohužel jejich exkurze na trať měla velmi krátkou podobu, takže jsme opět v klidovém režimu. Po chvíli se objevují dva hrdinové včerejších jízd - Felipe Massa a Valtteri Bottas. Bude zajímavé sledovat, jak zejména Bottas odpoví na rukavici, kterou Ferrari hodilo hodně rázně.
Alespoň tu máme první odpolední časy, i když jsou jen orientační a hodně podobné. Oba piloti je zajeli na měkké směsi a rychlejší byl Valtteri Bottas, jehož čas 1:23,515 ale nebyl příliš vzdálen od toho, jehož dosáhl Pascal Wehrlein - 1:23,536. Dá se čekat, že postupem odpoledne se nůžky mezi těmito dvěma piloty budou výrazně rozevírat. Jen pro pořádek, Bottas by s tímto výkonem zařadil před posledního Strolla, ztrátu na Vettela má po půlhodině odpoledních testů 4,512 vteřiny. Třetím do party je Felipe Massa - 1:25,341, na měkké směsi je zatím pomalejší než jeho kolega Stroll dopoledne.
Oconovi dopoledne svědčily hodně měkčí směsi, proto přezul na superměkké a zatím jezdí po trati kola točící se okolo hranice 1:25,0. Zhruba o vteřinu pomalejší jsou Massa a Kvjat na měkkých pneumatikách. Na trať se vrátil Bottas za doprovodu Vettela, ale Valtteri opět míří do boxů a u Mercedesu se možná něco chystá, protože mechanici ihned zakryli zadní křídlo. Dalším, kdo zastavil v boxech, je Felipe Massa.
Malé drama v zatáčce 7 zakusil Kevin Magnussen, který si mírně "narovnal" zatáčku 7 (Würth), ale naštěstí pro něj i ostatní závodníky se celá záležitost obešla bez červené vlajky. Vettel na měkké směsi vytáčí pravidelná kola na úrovni 1:24,0 a když na trati dostihl Kvjata, mohl si aspoň zkusit zazávodit. Možná i z toho důvodu poněkud zpomalil. Jezdí teď zhruba stejně rychle jako Ricciardo na stejně označené směsi, tedy pneumatikách se žlutými pásy.
6. hodina (15:00):
Trojice Vettel, Ricciardo a Kvjat na měkké směsi nadále sbírá jedno kolo za druhým, pilot Ferrari je zhruba o vteřinu rychlejší než jeho soupeři, pohybuje se někde kolem 1,25.0. Teď do poklidné atmosféry zasahují Valtteri Bottas a Pascal Wehrlein - jak už bylo predikováno, jejich časy se podstatně liší, i když pilot Sauberu má měkčí pneu. Bottas se časem 1:22,038 posouvá na celkově osmé místo, Wehrlein si také polepšil, výkon 1:23,208 mu dopomohl k 10. příčce.
Ricciardo při své závodní simulaci zastavil v boxech a vyměnil měkké pneumatiky za středně tvrdé, na nich jezdí časy za hranicí 1:26,0. Vettel nevzrušeně pokračuje na měkké směsi a jeho časy oscilují od 1:23,0 po 1:24,0. Příznivci McLarenu prožívají další zklamání, protože Vandoorne sedí v týmové základně a nevypadá to, že by v dohledné době opět usedl do svého monopostu. A tak jediný zaznamenáníhodný počin je Magnussenovo zlepšení na 1:20,863 na ultraměkké směsi, které ho vyneslo na prozatímní 5. místo. Dán si vzápětí zapisuje další maximum v krátké době - 1:20,760.
Určité překvapení přichystal tým Renault - ačkoliv byl v ranním rozpisu uveden a potvrzen na odpolední jízdy Nico Hülkenberg, nyní se na trati objevuje znovu Jolyon Palmer. Pokračují závodní simulace a Sebastian Vettel, kroužící vyrovnaná kola 1:23,0 už překonal už všechny ostatní aktivní i odpočívající piloty v dnešním testu v počtu najetých kol - pomalu se blíží stovce a není vyloučeno, že zaútočí na svůj rekord z úterý, kdy absolvoval na Circuit de Catalunya 168 okruhů.
Dnešek možná bude atakovat i rekordní vyvěšení červené vlajky. Tentokrát ale nikoli zásluhou McLarenu, protože Vandoorne stále sedí v zázemí týmu; příčinou je odstavené Toro Rosso Daniila Kvjata na výjezdu ze zatáčky 5. Následuje obvyklá procedura, díky níž Vettel může přerušit svůj dlouhý stint na měkkých pneumatikách. Uvidíme, zda maršálové a posádka vozu s ložnou plochou překoná dopolední odklizení Vandoorneova McLarenu, které trvalo 11 minut.
Prodleva nakonec trvala stejně, takže se vyčkávalo v čase 15:32-15:43. Pak už dala zelená vlajka pokyn pilotům k akci. Využil toho především Kevin Magnussen, který na ultraměkké směsi dokázal zlepšit svůj čas na 1:20,504, ale na Kvjata to doposud nestačilo. Vettel se vrátil na trať s bíle označenými pneumatikami a dál předvádí závodní simulaci stejně jako Esteban Ocon, i když ten jezdí na měkkých pneu. Tato dvojice nadále zajíždí konzistentní časy, Ocon se blíží 1:24,0 a Vettel s pravidelností zásobuje časomíru výsledky kolem 1:23,6 či 1:23,7.
7. hodina (16:00):
Pomalu se probouzí Valtteri Bottas, i když zatím jenom ve formě zlepšeného času, jinak je dřívější rekordman předsezónních testů až na osmém místě časem 1:21,819. Po dvou hodinách se na trati objevil i Stoffel Vandoorne, aby odkroužil instalační kolo a zase se vrátil do boxů. Vettel, který se v polední pauze vyjádřil k současnému potenciálu Ferrari (více zde), nadále krouží na středně tvrdých pneumatikách v závodní simulaci a dávno překonal porci 100 okruhů. V současné době ho doprovází vedle Bottase i Daniel Ricciardo na měkké směsi, zajíždějící standardní časy kolem 1:24,0.
Jedno ze zlepšení v uplynulé době má na kontě Felipe Massa, ale na měkkých pneumatikách zajetý okruh za 1:25,080 nestačí na odpoutání z posledního místa. Můžeme si také porovnat, jak vyrovnaně jezdí Vettel na středně tvrdých pneumatikách: 1:23,618, 1:23,546, 1:23,403 a 1:23,197. Abychom ale nepřehlédli Pascala Wehrleina, který na superměkkých pneumatikách opět posunul hranici svého výkonu na 1:23,048. Další rychlejší čas německého závodníka opět nestačí na posun v pořadí, ale časem 1:22,473 se dostává do těsné blízkosti Jolyona Palmera.
Vettel opravdu bere závodní přípravu se vším všudy, dostihl Felipe Massu, jedoucího na měkké směsi a během jednoho kola se s ním "utkal o pozici". Přitom Sebastian má na svém voze středně tvrdou směs. Zatím je Němec jednoznačně nejpilnější a pomalu se začíná blížit dvojnásobku vzdálenosti španělské Grand Prix.
Všechny akce jsou nyní přerušeny, časomíra ukazuje 16:38 našeho času a počtvrté vidíme červenou vlajku. Má ji na svědomí Jolyon Palmer, který odstavil svůj Renault na vnějším okraji zatáčky 10. Britský pilot si už včera dlouho počkal na svůj první odpolední výjezd kvůli protahující se kontrole hydrauliky a problémům se spojkou. Nyní mají opět práci maršálové.
Palmerův vůz je odtažen a 13 minut po začátku jeho problémů vlaje opět zelená vlajka, znamenající otevřenou trať. Jak se blíží konec druhých testů, zdá se, že potíže přibývají, za poslední dva dny jsme byli svědky sedmi přerušení testů, z toho dvou v samotných závěrech jednotlivých částí. Přitom jen v jednom případě šlo o zásah kvůli vyjetí z trati - včera se to povedlo Räikkönenovi. První po zpřístupnění trati na ni vyrazil Felipe Massa, ale statistický záznam zařídil až Pascal Wehrlein, který se časem 1:22,347 na ultraměkkých pneu dostal právě před Palmera, jehož vůz už převzali mechanici v garáži Renaultu.
8. hodina (17:00):
Do poslední hodiny nastoupil rovněž Kevin Magnussen na měkké sadě a po určitých problémech, které u Toro Rosso přesněji nedefinovali, se chystá na trať i Daniil Kvjat, který absentoval poslední dvě hodiny. Na okruhu je také Bottas na středně tvrdých pneumatikách - uvidíme, zda Mercedes bude plnit plán závodní simulace, nebo jestli Fin v závěru zkusí zaútočit na Vettelův nejlepší čas. Na okruh se také vrací Stoffel Vandoorne, ovšem prohlášení týmu, ze hodlá využít času především ke sbírání dat působí poněkud hořce. Belgičan také projel první část okruhu hodně pomalu, ale pak už se rozjel jak se sluší a patří.
Valtteri Bottas na bíle označené směsi dosahuje časy kolem 1:23,0 a tím se de facto vyrovnává Vettelovi, jenže není zřejmé množství pohonných hmot, navíc už doba pokročila a teploty vzrostly, takže podmínky na trati jsou poněkud odlišné, než aby mohlo být srovnání zcela vypovídající. Zato u Sauberu vládne diskusní kroužek s oběma piloty, takže by u Švýcarů dnes už "padla"? Nikterak u Williamsu, kde se Felipe Massa dostává na předposlední místo před týmového druha Strolla, ovšem zajímavé je, že Brazilec svůj výkon 1:24,443 zajel na středně tvrdé směsi, zatímco předchozí čas na měkké. Dá se vypozorovat, že nynější strategie týmů se soustřeďuje především na dlouhé pasáže simulující závodní jízdu.
Do akce se zapojuje i Daniil Kvjat, jak bylo avizováno. Na trati se může potkat s Vettelem, který tentokrát předvádí další premiéru - poprvé si vyzkoušel superměkkou směs. Na jeho jízdě je vidět, že chce především poznat vlastnosti pneumatik, zajíždí opatrná kola odpovídající času 1:24,2. Ale i tak opět dostihl na trati Massu a zopakovali si "souboj" z doby před několika desítkami minut. Byl to pochopitelně nerovný duel, protože Vettel jede na superměkkých pneu a Massa na středně tvrdé směsi. A že by se nakonec opravdu chystal útok na Vettelovu pozici? Valtteri Bottas na ultraměkkých pneumatikách vyráží do poslední půlhodiny a začíná časem na 1:23,0...
Mezitím nám rozšířil dnešní "Klub stovkařů", tedy řady těch, kteří zvládli sto a více okruhů, Kevin Magnussen. Blízko k této metě se nachází i Daniil Kvjat, nejspíš mimo zůstane Valtteri Bottas. Ten zatím nevytáhl z rukávu čas, který by jen vzdáleně ohrozil Vettela - Němcovo Ferrari pluje tratí v časech kolem 1:25,0 na superměkké směsi, Fin na ultraměkké nadále neopouští 1:23,0... Na trati jsou ještě Ricciardo na měkkých a Magnussen na středně tvrdých pneumatikách, jejich časy jsou zhruba o vteřinu až dvě pomalejší.
Felipe Massa vytrvale krouží po okruhu na středně tvrdé směsi a připisuje si do svého "tanečního pořádku" absolvovaná kola, ale na stovku to už evidentně nedotáhne. V konstantní vzdálenosti ho následuje na stejných pneumatikách Magnussen, který už má pro dnešek bohatě splněno. Daniel Ricciardo si mezitím odbyl dnešní poslední pit-stop. Na trati zůstává pouze on a Felipe Massa. Pak se k nim na skutečně poslední minuty přidávají Vettel a Magnussen. To už je ale pouze závěrečná část třetího dne.
Výsledky odpoledních jízd 3. testovacího dne:
1. | Sebastian VETTEL | Ferrari | 1:19,024 | ultraměkké | 155 kol |
2. | Esteban OCON | Force India | 1:20,161 | ultraměkké | 137 kol |
3. | Daniil KVJAT | Toro Rosso | 1:20,416 | superměkké | 94 kol |
4. | Kevin MAGNUSSEN | Haas | 1:20,504 | ultraměkké | 119 kol |
5. | Daniel RICCIARDO | Red Bull | 1:20,824 | měkké | 128 kol |
6. | Stoffel VANDOORNE | McLaren | 1:21,348 | ultraměkké | 48 kol |
7. | Valtteri BOTTAS | Mercedes | 1:21,819 | měkké | 95 kol |
8. | Pascal WEHRLEIN | Sauber | 1:22,347 | superměkké | 44 kol |
9. | Jolyon PALMER | Renault | 1:22,418 | měkké | 53 kol |
10. | Felipe MASSA | Williams | 1:24,443 | středně tvrdé | 79 kol |
Skončil tedy předposlední den, ve kterém se o nové maximum postaral Sebastian Vettel, ovšem svůj výkon sám hodnotí velice střízlivě s tím, že není důležitý sám o sobě jako výkon v celém dni. Je také pravdou, že po polední pauze už docházelo ke zlepšování časů jen sporadicky, pozornost týmů byla upřena k závodní simulaci a i když se nepodařilo překonat čísla z úterý, opět vyrostly počty absolvovaných kol do značné výše. Testy provázely i některé podružné záležitosti, asi největší pozornost vzbudila situace u McLarenu, kde nejspíš bude třeba spoustu věcí dořešit. Vandoorne za celý den najel nejméně kol, v tomto směru se mu mohl rovnat snad jenom Palmer a Renault, ale i ti byli o něco vpředu. Zítra se tedy s testovacím maratónem rozloučíme a pak bude dost času na hodnocení a vytváření prognóz.