Příští víkend v Imole

Okruh, kde se za týden koná velká cena San Marina, patří mezi ty s nejbohatší historií.

Imola je jednou ze třech závodních tratí Formule 1, kde se jede proti směru hodinových ručiček. Proto patří mezi fyzicky nejnáročnější, protože namáhá jiné svaly než ostatní okruhy. Přesto je mezi jezdci velmi oblíbená.

První městské závody na jinak veřejných silnicích se zde konaly už ve 40. letech. Stavba uzavřeného závodního okruhu byla zahájena v roce 1950 a trvala tři roky. Formule 1 zavítala do Imoly poprvé 21. srpna 1963, kdy závod, který však zatím nebyl oficiální součástí mistrovství světa, vyhrál Jim Clark s Lotusem. Dalších patnáct let San-Marino závody F1 nevidělo.

Až 19. září 1979 se zde konala první oficiální "Dino Ferrari Grand Prix". V následujícím roce již Imola hostila Velkou cenu Itálie, ale protože se v Itálii konal ještě druhý závod v Monze, byl ten v Imole přejmenován na Velkou cenu San Marina. V roce 1988 bylo do názvu okruhu přidáno jméno Dinova otce: "Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola". Za týden se zde pojede již 25. grand prix F1.

Obrovská tragédie zasáhla Imolu i celý svět v roce 1994 při "černém víkendu F1". V pátečním tréninku se štěstím vyvázl z těžké nehody Rubens Barrichello, ale to bylo teprve varování. V sobotní kvalifikaci lékaři neměli šanci zachránit Rolanda Ratzembergera a v sedmém kole nedělního závodu skončil život asi největšího hrdiny, jakého Formule 1 poznala, když Ayrton Senna havaroval v zatáčce Tamburello.

Kromě jednoho z nejhezčích závodních okruhů nabízí Imola i příjemné prostředí. Samotné městečko Imola spadá do královské oblasti Emilia Romagna v Boloňské provincii. Republika San Marino má rozlohu jen asi jako Brno a leží jihovýchodně od Imoly.

Foto: archiv

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy