Räikkönen oplatil Mercedesům včerejší výhru, v nedbalkách McLaren a Williams

Testů se účastní i Ross Brawn, právě míjí základnu Toro Rosso | foto: Scuderia Toro Rosso

Po včerejším zahájení sezóny na barcelonském okruhu Circuit de Catalunya dnes dojde k pokračování - ve většině případů s novými tvářemi. Včerejší úvodní test se stal kořistí Hamiltona, který bude na španělském okruhu k vidění i dnes.

Jenom si se svým kolegou Valtteri Bottasem prohodí role - trojnásobný mistr světa bude v akci dopoledne, finský pilot jej vystřídá po obědě. Jediný, kdo si zopakuje včerejší jízdy beze změny, bude Kevin Magnussen u Haasu.

Piloti, kteří absolvují 2. testovací den v Barceloně:

Mercedes: Hamilton/Bottas
Ferrari: Räikkönen
Red Bull: Verstappen
Force India: Ocon
Williams: Stroll
McLaren: Vandoorne
Toro Rosso: Kvjat
Haas: Magnussen
Renault: Palmer
Sauber: Giovinazzi

Nezbývá než doufat, že McLaren a Red Bull se vyvarují potížím, které je provázely včera a uvidíme další možné srovnání nejen se sezónou 2016, ale i mezi soupeři samotnými.

Stejně jako včera se piloti vrhají na svá první instalační kola, 30 vteřin po zelené vlajce vyrážejí na okruh Räikkönen, za ním nováček Stroll, Giovinazzi - ten u Sauberu dočasně nahradil Wehrleina, Magnussen, Vandoorne a Verstappen.

Než se nám testy pořádně rozjedou, dovolte nám malé nahlédnutí do stáje Sauber. Kromě Giovinazziho, který se na krátký čas dostal do popředí, přestavuje švýcarská stáj i novou vývojovou pilotku Tatianu Calderón

Tatiana Calderón, vývojová pilotka Sauberu | foto: Sauber Motorsport AG

Zatímco se na trať dostává i Hamilton a zapisuje první, i když pochopitelně jen symbolický čas - 1:36,079, Vandoorne se vrací zpět do boxů a mechanici zatlačují jeho vůz do garáže. Hamilton se mezitím zlepšuje na 1:30,821. Doposud je jediný s měřeným časem. Nicméně jsme teprve na začátku.

Hamilton mezitím zkracuje své časy (1:30,705, 1:27,948, 1:26,834), na svém Mercedesu má měkké pneumatiky, veze testovací prvky za přední nápravou a především, jeho "žraločí ploutev" má podobu, jakou jsme viděli při slavnostním představení, tedy ne onu verzi ze včerejšího odpoledne. Na trati se objevuje Kvjat, otazník visí nad Force Indií, která včera díky Pérezovi vůbec nevypadala špatně, ale musela testovací program zkrátit kvůli problémům s výfukovým systémem. Po první čtvrthodině jsme vedle Ocona ještě neviděli Palmera.

Na trati, nad níž se prohánějí mraky a teplota je o něco nižší než při včerejším zahájení, zatím panuje vyčkávací klid - piloti se většinou po jednom nebo dvou kolech opět vracejí do boxů. K úlevě fanoušků McLarenu se na trati opět objevil Vandoorne, ale i on absolvoval jen jedno kolo. Nadále stále čekáme na Force Indii a Renault, ale i další měřené kolo od někoho jiného než Hamiltona.

Jen pro zajímavost, zkuste si tipnout, kolik sad pneumatik dovezlo Pirelli k testování - nebudeme vás dlouho napínat, celkem 810 sad:

Ultraměkké - 54 sad
Superměkké - 74 sad
Měkké - 287 sad
Středně tvrdé - 263 sad
Tvrdé - 23 sad
Přechodné - 67 sad
Mokré - 45 sad

Dalším, kdo si zapisuje čas, je novic v týmu Williams Lance Stroll. Po úvodním 1:28,946 se zlepšuje na 1:26,450 a poté na 1:26,089, čímž se posunuje na první místo před Hamiltona. Své pokusy absolvuje na středně tvrdé směsi. Force India mezitím vydává prohlášení, že po noční práci na voze se tento s Oconem za volantem objeví později dopoledne.

Stroll nadále pokračuje ve zlepšování časů (1:26,40), zatímco ostatní týmy s testovacími konstrukcemi dokončují instalační kola. Jak to bývá, první hodina se nevyznačuje příliš velkými zápisy do listiny časů. Stroll se zřejmě rozhodl, že si vyzkouší pokud možno co nejvíc a podařilo se mu vyjet v deváté zatáčce z trati (9:42), takže na dvě minuty zavlála červená vlajka. Nakonec se ale kanadský mladík dokázal dostat zpět na trať a do boxů, takže test může nadále pokračovat.

V závěru první hodiny začínají přibývat časy. Postaral se o ně především Max Verstappen, který na měkké směsi zajel nejdřív "nástřel" 1:25,626, aby v dalším rychlém kole pojistil svůj náskok v čele - 1:24,794. Na nejlepší čas ze včerejška mu však stále tři vteřiny chybí. U Renaultu a Force Indie je stále ticho po pěšině, takže na trati jsme viděli pouze osm vozů, z nichž čtyři mají měřitelný výsledek: posledním je Daniil Kvjat na středně tvrdé směsi s časem 1:30,362.

Hamilton začal zostra druhou hodinu, nejdřív se zahřál časem 1:26,396, ale potom přidal a překonal Verstappena výkonem 1:24,026. Znepokojivá je opět nečinnost McLarenu, i když Vandoorne je úspěšnější než včera Alonso, má na kontě 7 kol, zatímco Španěl zvládl jen v téže době jediné.

Räikkönen potvrzuje, že Ferrari letos může být rychlé | foto: Scuderia Ferrari

Hamilton se však ze své vedoucí pozice netěšil dlouho. Na trati je Kimi Räikkönen a na středně tvrdé směsi se jako první dostává pod hranici 1:24,0. Na Ferrari SF-70H se mu podařilo zajet čas 1:23,718. Zdá se, že rudým ořům z Maranella bíle označené pneumatiky sedí nejlépe. Mezitím také Renault hlásí, že se pracovalo dlouho do noci, nicméně Jolyona už brzy hodlají vyslat trať. 

Všichni piloti až na Verstappena jsou v první polovině druhé testovací hodiny v boxech, takže Holanďan využívá volného prostoru, ale jeho zlepšení na 1:24,366 je pouze osobní, nadále zůstává třetí. Ale i on se z dráhy stahuje, takže před půl jedenáctou vládne v Barceloně klid.

Bude na tom Vandoorne při svém prvním testu lépe než Alonso? | foto: McLaren

Hamilton a Verstappen krátce nabrali dech a už jsou zase v akci. Na Lewisovi se to hned projevilo. Na měkké směsi se opravdu vytáhl a zajel prakticky identický čas se svým včerejším výkonem - do jeho vyrovnání mu chyběla pouhá tisícina! Můžete si porovnat, že čas 1:21,766 opravdu o takovou nicotnou dobu zaostává. I další kolo bylo rozjeto velmi dobře, první sektor naznačoval možné zlepšení, ale nakonec z toho byl jen výkon 1:22,104. Dočkal se i Stoffel Vandoorne, i když jeho čas o ničem nevypovídá, hodnota 1:27,854 není nic moc, ale Belgičan asi bude postupně přikládat pod kotel - 1,26,766 na měkkých pneumatikách je nicméně přesně o pět vteřin pomalejší než v přípaHamiltona.

Z technických důvodů jsme bohužel nuceni přerušit živé zpravodajství z 2. dne testů v Barceloně. Online bychom opět měli být nejpozději ve 14:00. Děkujeme za pochopení.

Výsledky dopoledních testů 2. dne v Barceloně:

1. Lewis HAMILTON Mercedes 1:20,983 superměkké 66 kol
2. Kimi RÄIKKÖNEN Ferrari 1:22,831 středně tvrdé 47 kol
3. Esteban OCON Force India 1:23,045 měkké 27 kol
4. Kevin MAGNUSSEN Haas 1:23,200 měkké 35 kol
5. Max VERSTAPPEN Red Bull 1:23,212 měkké 30 kol
6. Daniil KVJAT Toro Rosso 1:25,459 středně tvrdé 44 kol
7. Lance STROLL Williams 1:26,040 středně tvrdé 12 kol
8. Stoffel VANDOORNE McLaren 1:26,021 měkké 29 kol
- Antonio GIOVINAZZI Sauber bez času superměkké 2 kola
- Jolyon PALMER Renault - - -

Dopolední výsledky byly oproti včerejšku poněkud přeházené, ale je evidentní, že Hamilton se dokázal pořádně posunout kupředu a na rozdíl od Vettela za ním Räikkönen zaostával podstatně více. Překvapivé pro někoho může být i opakované čtvrté místo Magnussena, mohlo by to signalizovat, že Haas je opravdu schopen udělat krok kupředu. To samé platí pro Force Indii, kde Ocon zvládl určitý tlak vyvíjený na jeho osobu, třetí místo určitě je cenným vstupem, zvláště když za ním skončil zázrak Max Verstappen.

Hamilton dopoledne výrazně posunul včerejší maximum | foto: Mercedes AMG F1 Team

V poslední hodině dopolední jsme se také dočkali čtvrt hodiny před koncem další červené vlajky. Příčinou byl právě Esteban Ocon, který zastavil svůj vůz mezi zatáčkami 9 a 10, musel být odtažen, proto byl dopolední test o pět minut prodloužen. Radost z toho neměli u Renaultu, který dopoledne kvůli závadě na brzdové soustavě neujel ani metr. Palmer byl údajně připraven se konečně vydat na trať, ale zmíněné přerušení mu v tom zabránilo (podle mluvčího musela být vadná část dopravena do Barcelony letecky).

Ani McLaren ještě docela neunikl svým problémům. "Byli jsme nuceni vyměnit pohonnou jednotku u Stoffelova vozu. Došlo ke ztrátě výkonu, proto jsme se rozhodli ji vyměnit, abychom mohli poškozený agregát podrobit důkladnému prozkoumání." Zdá se ale, že Vandoorne se odpoledne na trati objeví.

McLaren neujel problémům ani dnes - musel se měnit celý motor | foto: McLaren

Naproti tomu je jisté, že odpoledne už se na Circuit de Catalunya neobjeví Lance Stroll. Nováček v závěru dopolední části v zatáčce 9 vyletěl z trati, nicméně jeho Williams nepřišel do kontaktu s žádnou překážkou a Kanaďan byl schopen ho dovézt do boxů. Tam se ale zjistilo, že při nedobrovolné cestě mimo trať byl vůz poškozen a bude nutné dopravit do Barcelony poškozené díly.

Lance Stroll si svého prvního testu s Williamsem příliš neužil | foto: Williams F1 Team

"Zajel jsem jen pár kol na začátku dne. Potřeboval jsem se vypořádat s FW40 a zdálo se mi, že pro něj získávám cit. Ale je ještě brzy na nějaký soud, musím toho odjet mnohem více, abych přesně mohl zjistit své možnosti a také schopnosti vozu. Proto se těším, až budu moci opět usednout za volant," vyjádřil se k situaci Stroll.

A ještě ukázka výjezdu z boxů v podání Kevina Magnussena - zpomalené záběry začínají být stále častější.

Odpolední část druhého testovacího dne:

Renault určitě bude chtít dohnat absenci způsobenou potížemi s brzdnou soustavou. Jolyon Palmer také patřil mezi první, kteří vyjeli na trať, ale opět musel na chviličku zkrotit svůj temperament, protože tři minuty po otevření trati se objevila - byť jen na mžik - červená vlajka. Ta se nyní vyvěšuje v každém případě, kdy se pilot ocitne mimo trať nebo je nucen zastavit. Palmer ale posléze zajel pro Renault první dnešní měřené kolo - 1:26,522.

Zatímco Bottas se zahřívá, dočkal se i poslední muž, u jehož jména zatím chyběl jakýkoli čas. Zaskakující Giovinazzi na Sauberu nasadil středně tvrdou směs a zatím uzavírá startovní pole - 1:28,153. Už také máme první čas Bottase - 1:25,587.

Räikkönen stejně jako Vettel včera prohání Mercedesy | foto: Scuderia Ferrari

Giovinazzi se postupně zlepšuje (1:26,976), stejně tak i Palmer (1:25,810) a postupně odsouvají do pozadí Strolla, který se pochopitelně nemůže bránit. Zajímavější to ale je na čele, kde Ferrari poprvé zvolilo měkké pneumatiky. Kimi Räikkönen se prohnal velice rychle všemi sektory, tím prvním vůbec nejrychleji, ale nakonec mu na Hamiltona něco málo chybělo, přesně něco málo pod dvě desetiny - 1:21,198.

Po první odpolední hodině nastává určitý klid, který nejspíš týmy hodlají věnovat různým prověrkám nastavení, jak tomu nasvědčuje případ Magnussena, který vyrazil na trať na tvrdých pneumatikách. Žádné zlepšení časů nenastalo, v tuto chvíli je možná překvapivé, že Bottas je až na osmém místě. Palmer si odkroutil 20 kol a nechává Magnussena na trati samotného.

Čtvrt hodiny po začátku druhé odpolední šedesátiminutovky proměnil Kimi Räikkönen v útok na vedoucí pozici a sice velice těsně, ale přesto se posunul před Hamiltonův čas. Přesně o 0,023 vteřiny, nová hodnota dosavadního vedoucího výsledku zní 1:20,960. Hamilton už má pro dnešek odpracováno, takže se nemůže bránit.

Signalizace Bottasovi z pit wall | foto: Mercedes AMG F1 Team

Registrujeme několik dalších zlepšení, pouze v případě Estebana Ocona, který jako druhý po Hamiltonovi vyzkoušel superměkkou směs, nedošlo ke změně v pořadí, i když Ocon prolomil hranici 1:23,0 (1:22,509). Za ním se snaží Verstappen - 1:23,096 - a Bottas - 1:23,582 - na žlutě označených pneumatikách, ale prozatímní stupně vítězů zatím nemají na dohled.

Lewise Hamiltona už zaměstnávají spíše společenské záležitosti, mnoho fanoušků určitě bude na svých účtech na sociálních sítích vystavovat fotografii s trojnásobným mistrem světa, Bottas se pokouší stáhnout rozdíl na pět pilotů před sebou, ale příliš se mu to nedaří. Může ho těšit aspoň fakt, že je odpoledne nejpilnějším na trati - absolvoval už 50 okruhů. A vzhledem k tomu, že se polepšil i Giovinazzi (1:25,983), zůstávají poslední dvě místa pro Strolla, který už si dnes podle vyjádření Williamsu nezajezdí, a Vandoornea - o potížích McLarenu už bychom mohli pomalu vydat instruktážní brožurku.

Toro Rosso je po designové stránce považováno za jeden z nejpovedenějších letošních monopostů | foto: Scuderia Toro Rosso

O kom už ale také dlouho nebylo slyšet, je Daniil Kvjat, odpoledne se Toro Rosso na trati ještě neobjevilo. Ruský pilot je tak posledním, který ještě nevyzkoušel jinou směs než středně tvrdou - tedy pokud nepočítáme Strolla, který k tomu vlastně moc příležitostí neměl. Mezitím k dalšímu setu kol vyráží Palmer, aby hned vzápětí na měkké směsi dosáhl zlepšení na 1:24,198. To je zlepšení bezmála dvouvteřinové!

Po chvíli, kdy na trati osaměl pouze Bottas a využil této chvíle k času pod 1:23,0 (kolem měřícího zařízení se prohnal ve chvíli, kdy ukázalo hodnotu 1:22,986) a ztrácí na dopolední výsledek Hamiltona 2,003 vteřiny, zajel Fin opět k bleskové zastávce. Mezitím se k němu připojil Max Verstappen, který byl na žlutě označených Pirelli podstatně úspěšnější - čas 1:22,200 ho posouvá na třetí místo.

Podívejme, kdo se to přišel podívat k Mercedesu na návštěvu... | foto: Mercedes AMG F1 Team

Na chvíli se na trati sešli tři nejrychlejší, zatímco kolem boxů Mercedesu jsme zahlédli dalšího slavného Fina - dvojnásobný mistr světa Mika Häkkinen je rovněž v místě testů přítomen. McLaren na svém twitterovém účtě zveřejnil informaci, že po nezbytné kompletaci všech komponentů ještě dnes odpoledne vyjede na trať. Méně slibů, ale více činnosti předvedli u Toro Rosso, kde se opět vydal do akce Daniil Kvjat.

Tým z Faenzy nejspíš vytušil nebezpečí a ještě než stačil Daniil dokončit své instalační kolo, přišel úder ze strany Sauberu - Giovinazzi na měkké směsi zapsal do svého deníčku čas 1:24,617 a odsunul ruského bohatýra na deváté místo - pokud opět nebudeme brát v úvahu problémy stíhané Strolla a Vandoornea, je Kvjat jediným pilotem, který ještě nesestoupil pod hranici 1:25,012.

Vandoorne po dlouhé době opět na trati | foto: McLaren

Na trať se opět vrátil McLaren, V týmovém prohlášení se uvádí, že mechanici museli vyměnit napájecí jednotku, která se měla posléze stát předmětem zkoumání. Do vozu byla opět vrácena původní PU, na které mechanici pracovali dlouho do noci. Než Vandoorne opět vyjel na trať, najeli oba piloti McLarenu během dosavadních 15 hodin pouhých 58 kol. Vandoorne ostatně absolvoval pouze instalační kolo, aby zjistil, jak jeho vůz pracuje. 

Na konci předposlední hodiny se vytáhl Daniil Kvjat a také on se posunul časově podstatně blíž průměru - jediný, kdo má větší ztrátu, je nyní Vandoorne, který se nedostal pod 1:26,0, ale vzhledem k tomu, že se opět vrací na trať, je šance, že se tato situace změní. Ruský pilot Toro Rosso si polepšil na šesté místo za asistence měkkých pneumatik, takže i on jako poslední využil tuto směs - čas 1:23,081.

Oficiální stránky F1 zveřejnily video, na kterém je vidět zaváhání Valtteri Bottase, při kterém málem finský pilot šel do hodin. Ze záznamu je evidentní, že se Mercedes opřel pravými koly o bariéru a vyděsil jednu přihlížející osobu.

Magnussen bude mít po dnešním dni pro tento týden splněno | foto: Haas F1 Team

Začíná se blížit závěr druhého dne, ale zatím to na zásadní snahu o překonání dosavadních výkonů nevypadá. Pouze Kevin Magnussen nazul superměkkou směs a přiblížil se opět včerejšímu výkonu, kdy byl na čtvrtém místě. Teď se posunul o dvě příčky díky času 1:22,795. Fanoušci McLarenu doufající, že Vandoorne zajede nějaké kloudné kolo, zatím nadále marně čekají.

Do konce druhého testovacího dne máme půl hodiny a kromě zlepšení Daniila Kvjata na 1:22,956, který tak odsouvá Bottase na sedmé místo, zaujala snad jednom výdrž dvojice Magnussen a Räikkönen, kteří se výrazně vzdálili od ostatních zúčastněných, co do ujeté vzdálenosti. Možná přinutí Carlose Sainze jr. k dalšímu zamyšlení (více zde).

Už jsme přinesli obrázek někdejšího šampiona F1 Miky Häkkinena. Při své pouti paddockem se zastavil i u svých bývalých zaměstnavatelů. Snímek ho zachytil při debatě s Fernandem Alonsem, otázkou je, zda si mu Španěl stěžoval na skutečnost, jakou probíhají zatím letošní testy, nebo ho "Létající Fin" s ohledem na své dlouholeté působení u McLarenu uklidňoval, že jeho čas ještě přijde.

Já ti nevím, Fernando, za nás to auto nijak zvlášť netrucovalo (Alonso a Häkkinen v garáži McLarenu) | foto: McLaren

Poslední dvacetiminutovka zastihla na trati hned šestici pilotů, z níž se ukázal jako nejlepší Magnussen - evidentně se mu včerejší čtvrté místo líbilo a hodlá si ho zopakovat, za třetím Verstappenem zaostal o pouhé čtyři tisíciny vteřiny. Nyní se k němu, Räikkönenovi, Oconovi, Verstappenovi a Bottasovi přidává ještě Stoffel Vandoorne. Povede se mu aspoň v závěru zvládnout nějaký čas, který by neznamenal absolutně poslední místo? První pokus Belgičanovi vyšel a odsunul na chvost Strolla, který byl odpoledne kvůli poškozenému Williamsu FW40 Mercedes bez práce. Stoffel má na svém voze měkkou směs a zajel čas 1:25,600. Poté opět zamířil do boxů, takže na trati v závěrečné čtvrthodině zůstávají Magnussen, Ocon, Kvjat, Bottas a Giovinazzi.

Odpolední výsledky 2. testovacího dne:

1. Kimi RÄIKKÖNEN Ferrari 1:20,960 měkké 108 kol
2. Lewis HAMILTON Mercedes 1:20,986 superměkké 66 kol
3. Max VERSTAPPEN Red Bull 1:22,200 měkké 89 kol
4. Kevin MAGNUSSEN Haas 1:22,204 superměkké 116 kol
5. Esteban OCON Force India 1:22,509 superměkké 86 kol
6. Daniil KVJAT Toro Rosso 1:22,956 měkké 68 kol
7. Valtteri BOTTAS Mercedes 1:22,986 měkké 101 kol
8. Jolyon PALMER Renault 1:24,139 měkké 53 kol
9. Antonio GIOVINAZZI Sauber 1:24,617 měkké 66 kol
10. Stoffel VANDOORNE McLaren 1:25,600 měkké 40 kol

Lance Stroll do odpoledního programu kvůli poškozenému vozu vůbec nezasáhl.

Role se tedy vyměnily, i když zdánlivě - je pravda, že Hamilton dopoledne dokázal Ferrari porazit a Bottas po obědě už na jeho výkon nenavázal. Pravdou ale také je, že u Ferrari si opět nechali jednu směs v záloze: Iceman na svůj vůz vůbec nenasadil superměkkou směs (tu ale nevyužil ani Bottas). Dále srovnávat oba dny asi nebude docela vhodné, protože včera měl například Ricciardo určité problémy, Verstappen dnes dosáhl na třetí místo, ale s poměrně dost velkou ztrátou 1,3 vteřiny na Räikkönena. Jistým překvapením je zatím výkon Magnussena a Haasu, dnes najel na okruhu nejvíc kol, přitom jsou ještě v době paměti loňské potíže. 

Těmi nadále proplouvá McLaren, i když oproti včerejšku Vandoorne najel větší počet kol. Ale ani Renault neměl nejlepší vstup do dnešního dne, trápila se zpočátku i Force India. Nicméně jsme v polovině prvního testovacího setu, takže uvidíme, co nám přinese den 3, ke kterému vás už nyní zveme.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 7 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy