Na slavném Silverstone chtějí prodávat zatáčky! Proč a komu?

Dočká se Silverstone lepších zítřků? Zdá se, že je vše na dobré cestě | foto: Manor Racing

Kolem Grand Prix Velké Británie kolují zprávy, které se vychylují až k oběma pólům řešení. Zůstane trať Silverstone hostitelem britského závodu, nebo ji potká osud Brands Hatch a dalších okruhů, které budou jenom vzpomínat na éru spojenou s F1?

Není to tak dávno, kdy pronikla do tisku informace, že Silverstone kvůli masivním nákladům může pořádat Grand Prix Velké Británie naposledy v roce 2019. Jak se ale zdá, začíná se blýskat na lepší časy. Bývalý pilot F1 Derek Stanley Harper Warwick, prezident British Racing Driver's Club, jenž je vlastníkem okruhu, vyjádřil po setkání s generálním ředitelem Liberty Media Chase Careyem optimistický pohled do budoucnosti a věří, že s novými majiteli F1 dosáhne lepší dohody.

"Nemůžeme pokračovat cestou, kterou jsme kráčeli doposud. Musíme se věnovat novým zdrojům příjmů, musíme se zaměřit na jiné kontrakty než ten, který máme do konce roku 2019. Způsob se najde, protože Liberty Media nechtějí Silverstone a Grand Prix Velké Británie ztratit. Musí tedy existovat zlatá střední cesta pro obě strany. Pokud jsou dva ochotní partneři, musí také existovat způsob, jak se posunout vpřed, najít nějakou společnou řeč," vidí věci nadějně Warwick.

Brawn je podle Warwicka zárukou promyšleného postupu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Bezprostředně poté, co Carey převzal funkci od Ecclestonea, začal ofenzivu v podobě optimistických zpráv v podobě nových plánů pro F1. Jedním z bodů bylo ujištění, že britská Grand Prix zůstane v kalendáři a dále důrazné prohlášení, že klasické evropské trati a tradice, které jsou s nimi spjaty, jsou zdrojem zájmu nových pořadatelů do tohoto sportu. Co se týče záruk, bylo konstatováno, že by nemělo jít o větší dostupnost, nýbrž větší úspěšnost a rentabilitu. Poplatky za pořádání závodu jsou jeden ze tří největších příjmů pro F1, proto se do budoucna nečeká jejich snížení. Nyní se pohybuje kolem 17 milionů liber, ale ve smlouvě je klauzule, která umožňuje každoroční navýšení.

Ponesou zatáčky jména mecenášů?

Warwick s Formula One Group jednal a chystá se podobné setkání v blízké budoucnosti zopakovat. Je sice názoru, že poplatky by se měnit neměly, ale rovněž připouští, že by mohl existovat určitý rámec, který by okruhu umožňoval do budoucna zajistit pořadatelství.

"Změnou vedení jsme nadšeni. S Rossem Brawnem, Chase Careyem a Liberty Media to nebude idylické, chápeme, že jim jde o výnosy pro akcionáře, ale pokud jejich práci budeme sdílet, můžeme ji využít. Nemyslíme si, že se poplatky budou měnit, musíme proto najít lepší způsob, jak naše příjmy v rámci Grand Prix zvýšit. Na základě naší stávající smlouvy jediný způsob jak vydělat nějaké peníze - kromě pořádání koncertů - souvisí s prodejem vstupenek. Chasey mi sdělil, že další okruhy mají mírně odlišné smlouvy, takže eixstují i jiné možnosti, které můžeme využít k většímu zisku. Chasey ostatně naznačil, že se chystá najít způsoby, jak nám umožnit větší příjem. Mohlo by se to týkat většího počtu návštěv v boxech, více koncertů a především další sponzorské akce. Můžeme po zájemcích třeba pojmenovat zatáčky. Jsou to věci, které jsme nemohli udělat, dokud trvat stávající kontrakt," vysvětluje Warwick.

Máte-li dost prostředků, může nést zatáčka jméno podle vašeho přání | foto: Manor Racing

Prezident BRDC rovněž uvedl, že existují další oblasti, které by mohly být podrobněji prozkoumány. Nové vedení okruhu má obchodní úspěchy a dosáhlo rekordních prodejů v konání letošní Grand Prix F1 a MotoGP. Oněch 139 000 fanoušků, kteří navštívili britskou Grand Prix, převýšilo počet loňské návštěvy, ostatně v této oblasti se Britové řadí mezi nejúspěšnější mezi pořadateli. Hlavním úkolem tedy je, aby si udrželi své pozice, což potvrzuje i Warwick, ale připomíná, že onen proces je teprve na svém počátku.

"Podobné věci nemůžeme změnit přes noc, ale to je právě důvod, proč Ross Brawn hovoří o třech až pěti letech. Věřím, že najdeme způsob, jak postupovat vpřed a vypořádat se s naším kontraktem. Protože je to důležité nejen pro nás, ale i pro Liberty Media a také britské fanoušky. Je naprosto nemyslitelné, aby v šampionátu chyběla britská Grand Prix," dodává Warwick.

S výhradami chvála Ecclestoneovi

Dvaašedesátiletý absolvent 146 Grand Prix vystřídal v F1 hezkou řádku vozů, startoval na Tolemanu, Renaultu, Brabhamu, Lotusu a Arrowsu, u nějž zažil i éru Footworku. Je znám jeho poněkud komplikovaný vztah s Ecclestonem, v jehož týmu v roce 1986 strávil podstatnou část sezóny. Nicméně v době, kdy Ecclestone odstoupil ze své funkce, vyjádřil Warwick nad jeho odchodem lítost a vzdal hold tomu, co v F1 za uplynulá desetiletí dokázal.

Warwick coby aktivní pilot v bílém voze Arrows | foto: Williams F1 Team

"Formule 1 by nikdy nebyla taková jako dnes bez Bernie Ecclestonea. Jeho odhodlání, touha, soustředění a láska k našemu sportu zahrnuje neuvěřitelných 40 let. I když jsme já a Silverstoně měli určité - a značné - rozpory v posledních deseti letech, můj názor na něj se nemění. Je mistrem na těžké úkoly a dokáže ze smluv vytěžit maximum, pokud se rozhodnete je podepsat. Hodně lidí je smutných, když si uvědomí, že už s námi nebude," složil Warwick poklonu svému někdejšímu šéfovi z dob aktivní činnosti.

"Pravděpodobně ale nastala vhodná chvíle, aby odstoupil. Říkám to hlavně kvůli naší trati. Je skvělé, že nyní se nám otevírají nové možnosti a přichází nová energie, aby nás nasměrovala k lepší budoucnosti. Z posledních rozhovorů s Liberty Media cítím ohledně úspěšnosti britské Grand Prix větší pružnost," uzavřel své názory Derek Warwick.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy