K prvním jízdám v Brazílii vyrazili dva testovací piloti: Sergej Sirotkin s Renaultem a Charles Leclerc s Haasem (odpočívali Kevin Magnussen a Esteban Gutiérrez, jenž je pro příští rok zatím bez angažmá).
Na trati se ve 13 hod našeho času jako první objevil Valtteri Bottas s Williamsem, následovali jej Sirotkin s Palmerem. Svítilo slunce, teplota vzduchu dosahovala 26 °C, dráha 36 °C.
Ochranu kokpitu typu Halo v úvodu zkoušela pětice jezdců: Romain Grosjean (Haas), Marcus Ericsson (Sauber), Nico Hülkenberg (Force India), Jolyon Palmer (Renault) a Kimi Räikkönen (Ferrari).
Po šesti minutách nainstalovali své vozy včetně dvojice Mercedesu, kde se očekává tvrdý boj o titul (za jakých podmínek ho může získat Rosberg už v Brazílii - viz grafika).
Piloti se zpočátku zaměřovali spíše na vývojové práce než na nastavení, Hamilton měl za levou zadní pneumatikou soustavu trubic pro měření proudění vzduchu. V naší fotogalerii můžete najít jeho novou přilbu. Rosberg jezdil s vývojovou verzí předního a zadního křídla.
Po čtvrthodině se dočkáváme prvního měřeného kola - Wehrlein s Manorem to zvládl za 1:17,977 min, o pár sekund později se před něj posouvá Ocon (1:17,351), Button (1:14,252) a Bottas (1:13,977), všichni na měkkých pneumatikách.
Wehrlein je z posledního vývoje na trhu pilotů trochu rozmrzelý, zvláště z rozhodnutí Force Indie, která si k Pérezovi vybrala Ocona. Stěžuje si i na dráze: "Nejsem spokojený s brzdami. Mám velké vibrace a táhne to doleva," sděluje Manoru, který svou sestavu pro příští rok - stejně jako Sauber - ještě neoznámil.
Hamilton se na středně-tvrdých pneumatikách dostává na 1:13,182 min, Rosberg je o 0,441 s pomalejší. Mercedes Brita vybízí, aby se co nejvíce vyhýbal obrubníkům. Grosjean hlásí "něco podivného s pohonnou jednotkou na výjezdu z 11. zatáčky," Nasr přehřívání zadních pneumatik.
Piloti Mercedesu se v druhých ostrých pokusech na středně-tvrdé směsi zlepšují: Rosberg na 1:13,187 a Hamilton na 1:13,157 min - po půlhodině se tak stále drží před svým týmovým kolegou.
Vettel je po prvních pokusech až desátý za oběma McLareny (Button 1:14,252), kterým Brazílie kvůli dlouhé rovince nemá moc sedět - mnohem lepší závod očekávají při loučení se sezónou 2016 v Abú Zabí. "S vyvážením jsme tak mimo!" hodnotí Button chování svého vozu.
Německý pilot Ferrari nachází cenné desetiny (1:14,175) a postupuje na sedmou příčku za svého týmového kolegu Räikkönena (1:13,955). Problém s Renaultem má Sirotkin, moc času si ve voze neužil. Řadí neutrál a nekonkrétně hlásí: "Něco se stalo, něco se stalo."
Pérez je dvanáctý (1:14,558) a oznamuje: "Kolo jsem pokazil." Force Indii jde o udržení 4. příčky v šampionátu před Williamsem, který stále věří, že ji dokáže porazit - podobně jako McLaren se těší zejména na poslední závod v Abú Zabí.
Po 40 min piloti vracejí první sadu pneumatik Pirelli, na chvíli se rozhostilo ticho. Pořadí na čele bylo jasné: Mercedesy, Red Bully (Ricciardo +0,185 s), Williamsy (Bottas + 0,553 s) a Ferrari (Räikkönen +0,798 s). Nejrychleji jel před speed trapem Ericsson - 344 km/h.
Ferrari se snaží zvrátit rozhodnutí komisařů v případě penalizace Vettela v Mexiku, jak jsme vás informovali zde. Podle nich se objevily nové skutečnosti, které je k tomu opravňují, nechtějí ale prozradit, o co konkrétně jde: "Má je FIA, takže by to nebylo vhodné. Je to ale v zájmu všech, abychom se v tomto případě dočkali jasného precedentu."
Po 55 min předvedl solidním čas Bottas s Williamsem, který v trénincích obvykle krouží s těžkým vozem a soustředí se na závod - 1:13,129 min, čímž Hamiltona překonal o 0,028 s.
Na prvním místě ale nevydržel dlouho - o 2 min později ho odsunul Verstappen, který se po dvou letech dostal opět pod hranici 72 vteřin: 1:11,991 min. Dlouhou rovinkou se přitom na cílové čáře řítil 344 km/h. Na druhou příčku postupuje Rosberg (1:12,125), na třetí Ricciardo (1:12,371) min - všichni na měkkých pneumatikách.
Po hodině dostává defekt pravé zadní pneumatiky Kvjat a ptá se, jestli mu ji Pirelli pro dlouhé jízdy vymění. Vettel má středně-tvrdé pneumatiky, zlepšení mu stačí jen na 9. místo (1:13,567).
O pět min později se rozjíždí Hamilton a útok mu vychází - 1:11,895 min, Verstappena tedy překonává o 0,096 s. "OK Lewisi, to je první místo. Desetina na Verstappena na druhém a několik desetin na Nica na třetím," sděluje mu inženýr.
Piloti pak vyjíždějí na opotřebovaných pneumatikách k delším jízdám a časy se už moc nemění. V Brazílii se po první části zdají být nejrychlejší Mercedesy, těsně je následuje Red Bull, Williams už ztrácí více, Bottas však končí před oběma vozy Force India (+ 0,16 s).
Ferrari sice končí až na hraně první desítky, ale na rozdíl od ostatních ani Vettel ani Räikkönen nevyužili měkké pneumatiky, které na Interlagosu mohou být skoro o sekundu rychlejší. Proto se dá očekávat, že budou před Williamsem a snad se zapojí i do soubojů s Red Bullem.
Vettel zpestřil samotný závěr nechtěným smykem přes únikovou zónu v levotočivé zatáčce č. 11 (Margulho) z kopce, do boxů dojíždí po svých. Z jeho úst opět zazněly peprné nadávky, tentokrát je ale adresoval sobě. Sirotkin se po úvodních 10 kolech a technické závadě na dráhu už nedostal.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Verstappen 344; 2. Ericsson 344; 3. Bottas 343; 4. Ocon 342; 5. Nasr 342; 6. Rosberg 342.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas F1 | 1:11,895 / - |
2. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Red Bull Racing | 1:11,991 / +0,096 |
3. | 6 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | 1:12,125 / +0,230 |
4. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Red Bull Racing | 1:12,371 / +0,476 |
5. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Williams Martini Racing | 1:13,129 / +1,234 |
6. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 1:13,289 / +1,394 |
7. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sahara Force India F1 Team | 1:13,293 / +1,398 |
8. | 19 | Felipe MASSA | bra | Williams Martini Racing | 1:13,318 / +1,423 |
9. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 1:13,567 / +1,672 |
10. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 1:13,569 / +1,674 |
11. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Scuderia Toro Rosso | 1:13,711 / +1,816 |
12. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Scuderia Toro Rosso | 1:14,090 / +2,195 |
13. | 22 | Jenson BUTTON | gbr | McLaren - Honda | 1:14,252 / +2,357 |
14. | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren - Honda | 1:14,296 / +2,401 |
15. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 1:14,507 / +2,612 |
16. | 12 | Felipe NASR | bra | Sauber F1 Team | 1:14,631 / +2,736 |
17. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Sauber F1 Team | 1:14,654 / +2,759 |
18. | 31 | Esteban OCON | fra | Manor Racing MRT | 1:14,827 / +2,932 |
19. | 30 | Jolyon PALMER | gbr | Renault Sport Formula One Team | 1:14,908 / +3,013 |
20. | 94 | Pascal WEHRLEIN | deu | Manor Racing MRT | 1:14,948 / +3,053 |
21. | T | Charles LECLERC | mco | Haas F1 Team | 1:15,391 / +3,496 |
22. | 46 | Sergej SIROTKIN | rus | Renault Sport Formula One Team | 1:15,800 / +3,905 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ