ANALÝZA SEKTORŮ: Kde Mercedes ztrácel na Red Bull a o kolik zaostává Honda?

Nico Rosberg v Singapuru | foto: Daimler AG

SINGAPUR - ANALÝZA NEJRYCHLEJŠÍCH SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ KVALIFIKACE; Co bližšího o výkonech pilotů prozrazují nejlepší sektory a dosahované rychlosti? Jak jsou na tom s pneumatikami a jaké strategie můžeme očekávat ve Velké ceně Singapuru?

Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak a dobré vyvážené. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.

V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila v roce 2013 středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.

Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i "speed trap," maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).

Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.

Rosberg získal 29. pole-position své kariéry na ultra-měkkých pneumatikách, když zajel suverénně nejrychlejší kolo: Čas 1:42,584 byl vůbec nejrychlejší, jaký jsme v Singapuru od prvního závodu v roce 2008 viděli.

Předvedl rekordní první a druhý sektor a zbytek pole deklasoval o více než půl sekundy, jeho týmový kolega Hamilton ztratil dokonce přes 7 desetin. Brit sice byl v na městském okruhu favoritem, v přípravě na kvalifikaci ale čelil několika mechanickým problémům. Nevymlouval se na ně a uznal: "Samozřejmě do hry vstoupily některé věci, ale Nico odvedl skvělou práci. Ukázal plný potenciál vozu."

Obrovským zklamáním byla technická závada na zavěšení Vettela (prasklý příčný stabilizátor nápravy), kterou Ferrari nedokázalo před prvními jízdami odhalit a která se stáv spíše při testech než během závodních víkendů. Na jeho výměnu je třeba 5 minut, tolik však k dispozici neměli. Loni zde vyhrál, letos bude startovat poslední.

Druhý nejrychlejší čas jsme pozorovali u Ricciarda, který stanovil rekord třetího sektoru. Red Bully očekávaly víc, Němec však svým kolem překvapil všechny včetně svého technického ředitele Paddyho Lowea. Za klesajících teplot se v posledních jízdách už většina nezlepšovala, výjimkou byly vozy rakouského týmu.

V poslední části dala dohromady ideální kolo trojice pilotů: Räikkönen, Sainz a Verstappen. Největší potenciál promrhal Kvjat a Pérez, který by jinak startoval z 9. místa před Alonsem. Oba McLaren po bídných výkonech v trénincích nakonec na postup do Q3 měly, Button však po chybě a poškození levého kola své auto musel v závěru Q2 odstavit, do té doby byl po dvou zelených sektorech o 0,4 s před svým španělským týmovým kolegou.

Z prvních 9 pozic v pořadí měření nejvyšších rychlostí na konci prvního sektoru obsadily vozy poháněné Mercedesem 8 míst, což svědčí o síle pohonné jednotky z Brixworthu. Nejvíce jel Felipe Massa s Williamsem: 327,2 km/h.

Felipe Nasr se Sauberem poháněným Ferrari v tomto místě ztrácel 5,2 km/h, Verstappen s motorem Renault za zády 7 km/h a Alonso s  Hondou 9 km/h.

Japonský výrobce za Mercedesem stále zaostává kolem 80 koní. Pokud jde o přítlak, tak na tom ale McLaren není tak špatně, jak ostatně i přes tento deficit vyplývá z rychlostí na konci třetího sektoru (jen 5,5 km/h za nejrychlejším Rosbergem).

Pneumatiky a strategie
Super-měkká směs, kterou v Q1 použilo pouze Toro Rosso, byla o 0,9 sekundy na kolo pomalejší než ultra-měkká. Měkkou v Q1 vyzkoušel jen Manor.

Red Bully z Q2 postoupili na super-měkké, a budou mít k dispozici menší výhodu v podobě delšího úvodního stintu - na druhou stranu mají méně měkkých pneumatik.

Zítra se očekává jízda na dvě až tři zastávky. Rozhodnutí týmu ovlivňuje velmi vysoká pravděpodobnost safety-caru - bez něj se zde zatím neobešel ani jeden závod.

Strategie Red Bullu (super-měkké, přezutí v 16. kole na super-měkké a v 43. kole na měkké pneumatiky) je papírově rychlejší než strategie Mercedesu (ultra-měkké - měkké - měkké), podmínkou ale je, aby se po startu dostali před Stříbrné šípy, a zřejmě i výjezd safety caru, jenž by jim umožnil natáhnout stinty.

Video: Sestřih kvalifikace na Velkou cenu Singapuru (zdroj: Formula1.com)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy