FIA reviduje radiokomunikaci pro GP Maďarska. Co se změní?

Nová podoba radiokomunikace bude platit od GP Maďarska | foto: Scuderia Ferrari

Rosbergův případ a následná penalizace při Grand Prix Velké Británie způsobily kolotoč názorů a dohadů kolem současné podoby radiokomunikace. S ohledem na další případy v Rakousku a při GP Evropy se FIA rozhodla pro nové pokyny.

Všechny uvedené závody nepřinesly stejné problémy. V Baku nemohl tým Hamiltonovi pomoci se správným nastavením, v Rakousku tým Force India nesměl varovat Péreze ohledně problémů s brzdami, zatímco na Silverstone inženýr "napověděl" Rosbergovi poté, co Němec oznámil problém se sedmým převodovým stupněm.

FIA proto s ohledem na situaci vydala revidované pokyny pro Grand Prix Maďarska jako reakci na řešení obdobné situace, která se odehrála v předchozím závodě. Počínaje závodem na Hungaroringu může tým varovat pilota ohledně problému s vozem, ale rovněž mu musí dát pokyn, aby zajel do boxů k nezbytné opravě. Toto řešení ve své podstatě supluje časovou ztrátu v podobě zajetí daného jedince k mechanikům, mělo by proto odradit tým od využití potenciálního problému s odkazem na bezpečnost k nějaké výhodě v radiovém sdělení. 

V inovaci FIA se praví, že je dovoleno "... poskytnout údaje o voze, všechny zprávy tohoto druhu musí obsahovat nevratný pokyn k zajetí do boxu k nápravě tohoto problému, nebo odstavit vůz."

Pokyny se smějí týkat jen vážného poškození vozu | foto: Red Bull Racing

FIA se tím snaží zamezit možným pokynům týkajících se změny nastavení, případné pokyny pro odstranení kritických problémů nesmějí navýšit výkon vozu. "Instrukce k vybrání výchozích hodnot jezdce musí být užity výlučně za účelem zmírnění ztráty funkce čidla, aktivního prvku či kontroléru, jehož degradace či selhání nebylo detekováno či obslouženo palubním softwarem. Každý tým bude za takový pokyn zodpovědný, aby podle posouzení technického delegáta FIA nedošlo novým nastavením vedoucím ke zvýšení výkonu vozu v porovnání před ohlášením problému (článek 8.2.4 technických pravidel)," uvádí dále FIA.

Zpřísnila se i pravidla týkající se údajů ohledně poškozených vozů - týmy nyní mohou oznámit pilotům pouze významného poškození karosérie, nikoli dílčích komponentů. FIA rovněž bude registrovat omezení radiokomunikace pouze od chvíle, kdy vůz opustí pitlane a nikoli už po výjezdu z garáže, jak tomu bylo dříve. V praxi to znamená, že pokud pilot při jízdě po pitlane zjistí kritický problém, může přijmout instrukce k jeho vyřešení bez nutnost se vrátit do garáže.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 42 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy