Lotus se loni topil v dluzích, propad hospodaření byl i na F1 ohromný

Lotus opustil F1 s obrovskou ztrátou | foto: Pirelli

Že měl tým Lotus zejména v druhé polovině roku 2015 velké finanční potíže, které dokonce vedly k zadržení vozů z důvodu neuhrazených účtů, bylo známo. Nyní se konečně dozvídáme, jak kritická byla situace stáje předtím, než ji převzal Renault.

Podle oficiálních údajů zaznamenal Lotus Formula 1 Team až neuvěřitelnou ztrátu 56 994 000 liber. Pokud tuto částku porovnáme s údajem za rok 2014, jedná se o extrémně strmý nárůst, protože tehdy prodělal tým podstatně méně: 5 753 000 £.

Jde o vyúčtování k 31. prosinci 2015, tedy jen několik dnů poté, co byl Lotus oficiálně převzat Renaultem. Vlastník Lotusu, Gravity Motorsports, prodal 90 % týmu společnosti Grigny Ltd., dceřinné společnosti francouzské automobilky, za symbolickou 1 libru.

Strategická zpráva týmu podotýká, že "zvýšení finanční ztráty souvisí s určitými body, především v podobě neuskutečněných transakcí, proto se v roce 2016 očekává lepší výsledek". Podle účetních výsledků se obrat snížil o 36,3 miliony liber, což je důsledek "omezených sponzorských příspěvků v tomto roce". Tržby poklesly o 11 milionů liber jako výsledek "obtížné sezóny a rozpočtová omezení, kterým firma čelila v průběhu roku až do převzetí".

Naproti tomu vzrostly provozní náklady o 6,7 milionu liber, finanční náklady poskočily o 1,7 milionu £ na konečných 22 milionů, ačkoliv tým uvedl, že "očekává snížení dluhu v průběhu roku 2015 a celkově očekávané zlepšení finančních výsledků". Ohledně převzetí Lotusu ze strany Renaultu je uvedeno, že "účetní uzávěrka vykazuje pozitivní pohyb ze strany držitelů akcií ve výši 76,7 milionů £".

Přechod z černé na žlutou zatím skřípe, ale vedení má svou strategii | foto: Pirelli

Renault avizoval novou strategii ve formě "rekonstrukce společnosti se správnou mírou výdajů, investic a nových pracovních postupů, aby odrážely dlouhodobé sportovní ambice a přímý obchodní plán Renaultu". Zpráva rovněž naznačuje, že zlepšený výkon týmu se má projevit v druhé polovině letošního šampionátu. "Nicméně s ohledem na jistý handicap vyplývající ze zpožděného a nedostatečného vývoje během roku 2015 nelze očekávat, že by došlo ke zlepšení loňského 6. místa v Poháru konstruktérů," píše se dále ve zprávě.

Renault doposud získal 6 bodů a patří mu devátá příčka mezi týmy. Zpráva dále uvádí, že Renault má nabídku dodávat v sezónách 2017 a 2018 pohonné jednotky týmům Red Bull a Toro Rosso. "Vedení rozumně očekává, že společnost má dostatečné zdroje pro pokračování v oblasti operační existence v dlouhodobém výhledu a budou pokračovat v realizaci koncernového principu ve finanční bilanci," tak zní výhled na další fungování závodního týmu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy