Podvádějí týmy s tlaky pneumatik? McLaren požádal FIA o objasnění pravidel

Pneumatiky Pirelli v Soči | foto: Pirelli

V F1 by mohl být zaveden systém pro živé monitorování tlaku pneumatik v roce 2017 poté, co McLaren upozornil na některé triky, které umožňují obejít ustanovení o povinném minimálním tlaku, a požádal FIA o dodatečné vysvětlení pravidel.

Již delší dobu si týmy stěžují na to, že Pirelli stanovuje příliš vysoké minimální tlaky. Některým to ale moc nevadí a soupeři je podezřívají, že přišli na způsob, jak toto nařízení obejít. U svých vozů sice přes telemetrii tlak pneumatik vidí, tyto údaje však neposkytují FIA ani dodavateli pneumatik - ten kontroluje jejich tlak pouze v okamžiku, kdy jsou nasazovány na auto.

Kdo a jak pravidla obchází?
Některé stáje ale přišli na to, jak tlaky za jízdy snížit, aby pneumatiky dostali do optimálního provozního rámce a získali výkonnostní výhodu. Jedním ze způsobů může být chytré nahřátí kola a jeho následné rychlé zchlazení, čímž dojde ke snížení tlaku uvnitř pneumatiky. V podezření jsou také chytré ventilky se samovolným únikem do určitého stupně či ráfky kol se dvěma komorami, které umožňují drobný únik vzduchu a pokles teplot.

I když jízda s nižšími tlaky není nelegální, protože ty se měří při nasazování kol, tak vznikají obavy, že rozvoj takových technologií by zbytečně zvýšil náklady.

Kdo podvádí? V podezření jsou dva týmy | foto: Scuderia Toro Rosso

Podle některých s tím ale souvisí získání výkonnostní výhody ve výši až 0,4 sekundy na kolo. V podezření jsou dva týmy, které dokázaly jezdit s tlaky o 2 PSI nižšími. O koho se jedná? Původně byl v podezření Mercedes a Force India, v poslední době se ale šušká o Red Bullu a Toro Rosso.

Dotaz McLarenu, odpověď FIA
McLaren proto Mezinárodní automobilové federaci zaslal žádost o objasnění legálnosti určitých navrhovaných dílů, které by mohli pomoci s tlaky pneumatik manipulovat. Chce přesně vědět, co je a není možné, než začne jejich vývoj financovat.

Pokud je FIA schválí, tak to otevře prostor pro rozvoj jeho vlastních technologií pro příští rok. Podle zdrojů z padoku však FIA tyto nápady v dopise týmům zavrhla - podle ní by porušovala článek 12.8.3 technických pravidel. Výsledkem kroku McLarenu je to, že pokud se u některého týmu letos najde takové řešení, bylo by nelegální, a proto by byl potrestán.

McLaren požádal FIA o objasnění technických pravidel | foto: McLaren

Řešení - živý monitoring provozních tlaků
Manažeři týmů ve středu v Barceloně řešili, jak na danou situaci reagovat. Ve snaze rozptýlit pochybnosti odsouhlasili možnost, aby Pirelli a FIA prozkoumali nasazení řešení, které by jim umožnilo neustále monitorovat tlak v pneumatikách.

Pokud se systém podaří zprovoznit, pak by pravidla mohla nařizovat nikoliv minimální počáteční tlaky, ale minimální provozní tlaky. Pirelli je takový systém ochotné vyvinout, pokud jej FIA a týmy budou ochotni využívat.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy