Analýza sektorů: Hamilton překonal rekord z V10 éry. Rychlosti na rovinkách?

Ferrari před Mercedesem | foto: Scuderia Ferrari

BAHRAJN - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; V tomto článku se podíváme blíže na časy a maximální rychlosti, které piloti dosahovali v jednotlivých sektorech kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu, a na to, co bližšího nám to říká výkonnosti vozů a relativním pořadí.

Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 333 na 61 km/h. Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky.

Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.

Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou (brzdit do ní piloti začínají o 7 m dále).

Podrobnější technické informace o okruhu v Bahrajnu najdete zde.

Hamilton dosáhl svého 51. kvalifikačního vítězství v kariéře a 2. v Bahrajnu. Předvedl parádní kolo a porazil do té doby o délku vozu (0,077 s) vždy rychlejšího Rosberga. Pozoruhodné je i to, že 1,6litrové V6 turbomotory byly poprvé rychlejší než V10 atmosféry v minulosti, kdy jsme v F1 pozorovaly do té doby ty nejrychlejší stroje - Lewis překonal rekord Webbera z roku 2005 (1:29,527 min) o 0,034 sekundy - navíc na standardních pneumatikách (tehdy se v rámci souboje výrobců pneumatik vyvíjely specificky pro každé auto) a s vozem o 102 kg těžším. Jeho dnešní čas 1:29,493 bylo o 3,078 s rychlejší než loňsky čas pole position.

Úřadující šampion předčil svého týmového kolegu ve všech sektorech - ve druhém jen o tři tisíciny, v posledním o 0,158 s. Paradoxně právě zde měl Rosberg do dnešního večera vždy nejvíce navrch. Nepomohlo mu ani to, že dal v Q3 jako jediný dohromady ideální kolo, což se předtím v Q2 povedlo už jen Vandoornemu, v Q1 pilotům Sauberu, Magnussenovi a Nasrovi.

Největší potenciál promrhal Pérez, jenž překvapivě vypadl už v Q1 - pokud by se mu podařilo poskládat sektory dohromady, byl by o více než 7 desetin sekundy rychlejší. Je zajímavé vidět Force Indii tak vzadu, Bahrajn patřil k jejím nejsilnějším okruhům. Na boxové zídce se dopustili chyby a nejspíše si špatně spočítali časové rozestupy při vypadávání. Chuť si spravili trochu v případě Hülkenberga, i když 8. místo není moc velká výhra - jako poslední pilot si na start nemůže vybrat pneumatiky, výhodnější je v tomto případě start z 9., popř. i z 10. místa.

Ferrari jsme po třetím tréninku čekali o něco blíže Mercedesu, jejich ztráta převyšuje půl vteřiny. Nejvíce z ní nabírali ve třetím sektoru. Na rovinkách přitom byli téměř stejně rychlí, rozdíly se pohybovaly kolem 1 km/h.

Nejvyšší rychlost byla naměřena Bottasovi, který měl na rozdíl od Massy starý nos a staré křídlo: 335,5 km/h. Brazilec si stěžoval na to, že mu nové díly rozhodily vyvážení, protože fungovaly nad očekávání dobře - stěžoval si na příliš vysokou přilnavost.

Příjemným překvapením jsou i výkony Haase: Grosjean s motorem Ferrari byl na rovince 4. nejrychlejší, přičemž na startu obsadil velmi výhodné 9. místo - první se zcela volnou rukou pro výběr pneumatik a strategie.

Toro Rosso se loňskou specifikaci pohonné jednotky Ferrari na něj ztrácelo 3,2 km/h. McLaren s Hondou byl o 7,4 až 8,2 km/h pomalejší než nejrychlejší vůz Mercedesu, Renault ztrácel ještě více: Ricciardo s Red Bullem 8,1 km/h, Palmer s Renaultem už 10,7 km/h. Rakouský tým očekává, že jeho závodní tempo bude zítra mnohem lepší než to, které předvedl dnes v kvalifikaci. Šasi Renaultu schází přítlak, slabší je i trakce a špičkový výkon taky není moc vysoký.

Pneumatiky a strategie
Mezi super-měkkou a středně-tvrdou pneumatikou činí rozdíl v čase na kolo 2,5 sekundy, mezi super-měkkou a měkkou se rozdíl pohybuje kolem 1 sekundy. Minimální tlaky jsou předepsány na 21,5 PSI vpředu a 19 PSI vzadu.

Pro závod vypsaný na 57 okruhů existuje díky výběru pneumatik rozšířenému na 3 sady více použitelných strategií. Teoreticky vycházejí nejrychleji tři zastávky: začátek na super-měkké směsi s přezutím na měkké v 14., 29. a 43. kole.

Pokud má jezdec k dispozici dostatek čerstvých super-měkkých směsí, pak přichází v úvahu tato třízastávková strategie: start na super-měkkých, přezutí opět na super-měkké v 12. a 27. kole a od 42. kola závěrečný stint na měkkých.

Nejrychlejší dvouzastávková strategie vychází takto: start na super-měkkých, přezutí na středně-tvrdé v 12. kole a na měkké v 37. kole. Nevýhodou je ale tempo na tvrdších směsích.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy