F1 se "bojí" jít cestou plně zakrytého kokpitu," myslí si bývalý jezdec

Red Bull X1 je podle di Grassiho dobrým řešením | foto: Red Bull Racing

Otázka ochrany kokpitu je stále velice silným tématem Formule 1. Názory se dělí zhruba do tří proudů, z nichž asi nejmenší šanci má ten, který by chtěl ponechat F1 ve stávajícím stavu, tedy bez úplného zakrytí či instalace Halo konceptu.

Brazilský pilot Lucas Tucci di Grassi absolvoval v F1 sezónu 2010 na voze Virgin. V současné době pilotuje Audi v seriálu WEC a k otázce ochrany kokpitu se vyslovil v tom směru, že Formule 1 zůstane v otázce bezpečnosti stát na půli cesty, pokud zavede Halo koncept. Podle něj by měla následovat právě vozy ze šampionátu World Endurance Championship a použít zcela uzavřené kokpity.

"Podle mého názoru je optimálním řešením střecha nad hlavou. Proto jsou vozy LMP řešeny právě takto. Také byly předtím otevřené, ale pak se šampionát stal obtížnějším a bylo nutné zlepšit efektivitu. Je to účinnější ve všech směrech, také s ohledem na aerodynamiku. Podle mého názoru vozy F1 vypadají zastarale a všechny stejné. Z toho pak plynou podivná pojetí, jako například příď Caterhamu, která vypadala jako vysavač," popisuje své názory di Grassi.

Vzal si rovněž na mušku Halo koncept, který nazval polovičním řešením. "Je to pro F1 typické. Udělají to a pak zjistí, že to je blbost. Ale příliš se bojí, než aby provedli kompletní změnu, takže dojdou na půli cesty a počkají, jak to dopadne. V F1 jsem takových věcí viděl více, například větší přední křídlo v roce 2009, to byl příklad mizerného řešení," pokračuje di Grassi.

Jedenatřicetiletý Brazilec se domnívá, že kompletní zakrytí kokpitu by bylo pro F1 prospěšné nejen z hlediska výkonnosti, ale i bezpečnosti. "Podle mě je zásadní nechat na tvůrcích pravidel, aby naznačili směr a pak ať odvedou svou práci inženýři. Bezpečnost je někdy něco jiného, jako v případě nárazových testů, ale ohledně zakrytého kokpitu nevidím žádnou nevýhodu. Je lepší z hlediska bezpečnosti i aerodynamiky. Jsem zastáncem modernizace F1. Opravdu se mi líbí návrhy McLarenu a co předvedl Red Bull v roce 2010 projektem X1. To je podle mě další krok, který by měl tento sport udělat," končí di Grassi.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 37 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy