Key o aerodynamice vozu Toro Rosso a jezdcích. Je lepší Verstappen či Sainz?

Carlos Sainz s vozem Toro Rosso STR10 v Brazílii | foto: Red Bull Content Pool

Technický ředitel Toro Rosso v rozhovoru pro Sky Sports porovnává své piloty - Maxe Verstappena a Carlose Sainze. Rozebírá minulou sezónu a silné stránky vozu STR10, s nímž dosáhli větší pokroky, než očekávali. Zmiňuje se také o plánovaných změnách pro rok 2017 a o tom, co Formule 1 potřebuje.

Porovnání Verstappena se Sainzem
"Normálně jsou si celkem podobní, předpokládám však, že jsou citliví na jemně odlišné věci. Během roku učení se to někdy mění závod od závodu, jak pokračuje učební proces," uvádí Key.

"Max je v závodech určitě dost agresivní a odvážný, což mu zajistilo spoustu chvály a parádně se na to dívalo. Věří sobě a autu, aby provedl některé manévry, které by ne každý riskoval.

Carlos něco z toho také předvedl, možná to bylo méně viditelné, je však mnohem disciplinovanější ve způsobu, jakým k věcem přizpůsobuje. Hodně přemýšlí o tom, co dělá, co přijde a jestli je to správné na to tlačit teď nebo počkat, využít pneumatiky později a skutečně přitlačit. Trochu více tedy přemýšlí a výsledkem toho je, že je možná méně agresivní, ale v mysli má dlouhodobější závodní plán.

V kvalifikaci to je mezi nimi hodně těsné. Max měl v poslední době dobrou formu [vyhrál šest z posledních sedmi kvalifikací], ale Carlos skončil v nejlepší desítce ve svém prvním závodě, což je dobré. Ke konci měl trochu smůly. Ale lepší srovnání bude zřejmě možné tento rok."

Kdo je lepším jezdcem? | foto: Red Bull Content Pool

Verstappenovy předjížděcí manévry
"Abych byl upřímný, když máte deficit v maximální rychlosti, pak musíte být při předjíždění celkem vynalézaví. Sledovali jsme to a přišli jsme na ta nejlepší místa pro předjíždění za těchto podmínek. Jak řídit naši pohonnou jednotku, aby to umožnila? Jak zformovat naši strategii, abychom zajistili, že se neocitneme v příliš velkém provozu - a pokud ano, co uděláme?

Když jste pak v takové situaci, smýšlíte jinak, než že se to nestane nebo že nezáleží na tom, jak blízko jste. Na tomto základě není vše předplánované, ale přemýšlíme o tom předem a diskutujeme, kde předjíždět a jak. A to zřejmě Maxovi pomohlo se trochu soustředit na to, co dělá.

Zároveň je to i jim, protože se mu povedlo tolik manévrů, o kterých jste si pomysleli: 'Můj Bože, normálně byste tohle nezkoušeli.' Pozitivní pro nás je ale to, že si na to ve voze věří. Předjíždění vnitřkem a vnějškem v Blanchimontu ve Spa je potvrzením toho, že také auto dobře funguje, jde tedy o kombinaci věcí."

Max Verstappen předjíždí v Suzuce dva soupeře najednou | foto: Pirelli

Toro Rosso v sezóně 2015
"Měli jsme vlastní problémy, smůlu apod. Odjeli jsme dva čisté závody, kdy naši výkonnost nenarušily nějaké potíže. Nejde nezbytně o odstoupení, ale určité otravné věci, které nás penalizovaly, nebo o zastávku kvůli problému. Nebudu zabíhat do detailů, protože jich bylo hodně.

Bylo to frustrující, protože jsme měli rychlost, abychom naplnili naši ambici a skončili pátí [místo sedmí, tj. před Lotusem i Force Indií]. Všechno by muselo jít mnohem lépe a do určité míry téměř perfektně, protože jsme měli pár výkonnostních deficitů v oblastech, které byly mimo naši kontrolu - ale přesto se to dalo zvládnout.

Určitě jsme tedy příležitosti promarnili, ale dvě důležité věci pro nás jsou ty, že piloti byli dobrým příběhem nejen pro Toro Rosso, ale i pro sport. Oba odváděli skvělou práci a předváděli opravdu vzrušující závodění. Jsme s nimi velmi spokojeni. Když dostanete dva nováčky, tak nikdy nevíte, zda budou na dráze předvádět dobré výkony, ale oni to zvládali. A šasi bylo pro nás také velkým krokem vpřed."

Jean-Eric s vozem Toro Rosso STR9 | foto: Scuderia Toro Rosso

V čem patřilo STR10 mezi špičku
"Těžko říci, protože když děláte srovnávací analýzu, musíte se pokusit odfiltrovat motor, což je vždy samozřejmě práce založená na odhadu, týká se to aerodynamického odporu, což také odhadujete. Těžko se to tedy odfiltrovává.

A do určité míry jde i o jezdce - ne, že by naši piloti měli nějaké deficity, ale poprvé se učí dráhu, když je srovnáváte s Vettelem nebo s Alonsem, určitě tedy nedosahují svého optima, zřejmě až do závodu a neřeknou: 'Dobrá, teď už to mám.' Příští rok to bude OK.

Proto je toho třeba hodně odfiltrovat, ale když se podíváte na rychlosti dosahované ve vrcholech středně-rychlých a rychlých zatáček, držíme krok se všemi kluky, kteří jsou před námi. Faktem je, že jsme se v Barceloně kvalifikovali na pátém a šestém místě. V rychlých zatáčkách jsme byli druzí jen za jedním z Mercedesů. To je tedy dobrým příznakem toho, jak jsme na tom byli s aerodynamikou. Zbytek je dost neurčitý."

Výkon vozu STR10 byl na rovinkách limitován slabším motorem Renault | foto: Red Bull Content Pool

Toro Rosso v sezóně 2016
"Můžeme se dále zlepšit, protože jsme se toho strašně moc naučili a od vozu STR9 jsme udělali obrovský pokrok. Většinou rozumíme proč, i když existují oblasti, které nás trochu také překvapily, a my jsme udělali větší pokrok, než jsme očekávali.

Takže na tom stavíte. V některých případech znovu některé věci objevujete, abyste uvolnili více potenciálu, v jiných to je o volbě filozofie, která zní rozumně a dostane vás k dalšímu kroku, protože kvůli tomu musíte něco přepracovat, jelikož v sezóně to není možné.

Zlepší plánované změny pro rok 2017 Formuli 1?
"Ingredience tam jsou, ale odhaduji, že je toho stále třeba hodně poznat a objasnit, protože jde o složitý proces. Na jedné straně chcete rychlejší auto a na druhé chcete zajistit, aby závodění bylo stále dobré. Předpokládám, že je třeba všem těmto kompromisům porozumět, a doufám, že ať už bude konečný výsledek jakýkoliv, tak všechny je do určité míry dostatečně vyřešíme.

Problémem je, že až do roku 2017 to nikdy nezjistíte, protože nikdo do té doby nebude mít odvedeno dostatečné množství práce na tom, abych pochopil, co ten finální produkt dokáže. Můžete pouze předpovídat a pokoušet se zajistit, abychom v pravidlech nechali dostatek prostoru.

Šéfové F1 řeší otázku, jak v budoucnu změnit vozy a zlepšit závodění v F1 | foto: McLaren

Musíte si počkat téměř až na dokončený produkt, abyste si byli absolutně jisti, ale věci pak můžete doladit, budete-li muset. Během sezóny můžete do určité míry změnit pravidla, ale rozhodně je můžete vyladit a řešit slabiny až před další sezónou.

Jak zlepšit závodění?
"Je to o tom, jak jsou vozy na roštu vyrovnané. Pokud máte 22 aut, které dělí pár sekund, dostane se vám tun závodění. Některé okruhy k tomu napomáhají - Bahrajn 2014 byl absolutně skvělým závodem. Když se podíváte na kvalifikaci, byla jedna z nejtěsnějších díky start-stop povaze okruhu bylo pole semknuté, a pak se různými způsoby projevila síla jednotlivých aut.

Takže k těm nejvíce vzrušujícím závodům vede co nejmenší rozdíl mezi vozy na čele a vzadu. Znamená to, že máte méně rozdílů ve výkonnosti a více záleží na jezdcích. Jedna z věcí, která to pomůže dosáhnout, je rovnost motorů," dodává Key.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy