Přinášíme vám výtah pátečního setkání FIA a Ferrari. Ostatní týmy se ho přes pozvání nezúčastnily, neboť tak chtěly dát najevo nesouhlas s nahrazením stávajícího systému novým, kdy bude mít každý tým s FIA a FOM vlastní smlouvu, jak to začal v případě Ferrari realizovat Bernie Ecclestone. Setkání se zúčastnili za FIA Max Mosley, Charlie Whiting, Richard Woods a za Ferrari Jean Todt, Ross Brawn.
Na setkání se hovořilo o změnách technických předpisů a závodních pravidel pro šampionát od roku 2008, ale v případě souhlasu všech stájí, je možno některé aplikovat již dříve. Cílem je bezpečnost, redukce nákladů, zájem sponzorů a diváků. V podstatě se oba představitelé Ferrari klonili k většině návrhů kladně, uvidíme tedy až se budou návrhy skutečně projednávat a bude se o nich hlasovat.
Jednotná elektronická řídící jednotka ECU
Ferrari podporuje, ale ne stávající návrh, bylo odsouhlaseno další projednávání v pracovní skupině.
Jednotný brzdový systém
Ferrari nesouhlasí, řešení vidí v prodloužení životnosti používaných systémů. FIA bude standardní brzdy dále prosazovat.
Předepsané těžiště, minimální váha šasi, také u motorů
Ferrari vidí v takovém opatření přínos, doporučuje řešit dále v pracovní skupině.
Redukce přítlaku (na 10% současných hodnot)
Ferrari připouští, že v případě tohoto návrhu dojde k výraznému zjednodušení a zlevnění přípravy nového monopostu. Jedná se však o velkou změnu, navrhuje ji použít až od roku 2008. FIA souhlasí a pověří nezávislého experta, aby v této věci dále jednal.
Časové intervaly pro změny na monopostech
Ferrari podporuje v případě alespoň dvou možných změn v jedné sezoně, ale také až od roku 2008. FIA je přesvědčeno, že je možné toto opatření zavést již v roce 2006.
Dlouhá životnost jednotlivých součástí vozu i motoru
Zástupci Ferrari souhlasí a doplnili, že tyto kroky skutečně přináší vysoké finanční úspory
Omezení otáček motoru
Ross Brawn souhlasí s omezeními výkonu motoru, ale dle něj by se nemělo jednat o otáčky. FIA bude zjišťovat názor ostatních stájí a výrobců.
Společná převodovka a hnací ústrojí
Ferrari překvapivě tuto možnost podporuje.
Vybrané konstrukční materiály
Ferrari podporuje, pokud budou dány dva seznamy použitelných materiálů, tedy kovu a slitin.
Pilot musí být schopen nastartovat vůz bez palubního systému
Jean Todt podporuje návrh s tím, že by došlo k úspoře osob potřebných k přípravě vozu a F1 by byla přístupnější novým soukromým stájím.
Jediný dodavatel pneumatik, slicky, zákaz předehřívání gum
FIA tuto variantu prosazuje, Ferrari navrhuje setkání se zástupci dodavatelů pneumatik. Slicky ano, ve třech směsích na celou sezonu, se zákazem pokrývek a ohřívání pneumatik před závodem Ferrari souhlasí.
Zákaz náhradního vozu
Ferrari tuto možnost podpořilo.
Dvoudenní závodní víkend
Touto otázkou se budou zabývat při řešení omezení testů.
Zákaz třetího vozu při pátečních trénincích
Jean Todt připustil, že u slabších stájí jde mnohdy spíše o finanční přínos, takže zde převažuje zisk nad ztrátou, Ferrari je v této otázce neutrální.
Omezení počtu mechaniků v depu
Zrušení výměny kol během závodu umožní mít jediného mechanika na jedno kolo pro případ nouzového přezutí při defektu nebo změně počasí. Při jednotném ECU a zákazu palubního systému bude tým potřebovat podle Brawna výrazně méně lidí.
Zmrazení technických a sportovních předpisů na 3 roky a změny oznamovat s dostatečným předstihem
Ferrari připomíná, že měnící se předpisy s sebou nesou vysoké náklady.
Výrazné omezení testů
Ferrari opět zdůraznilo svoji ochotu jednat o omezeních daných počtem ujetých kilometrů, ne dny. Jinak ztrácí omezení svůj smysl, silné týmy nasadí více vozů najednou.
Přestávky mezi závody a letní volno
Mezi závody by měl být pravidelně víkend volna a tři týdny volna v létě.
Možnost prodat celý monopost
FIA i Ferrari souhlasí. Možno zavést již od příštího roku.
Změny systému odměn od vlastníka komerčních práv
FIA ustaví skupinu, která bude jednat s FOM o možných návrzích.
Změna struktury hlasování od roku 2008
FIA navrhuje potřebný souhlas 70% týmů ke změně technických předpisů, ale každé jednomyslné odsouhlasení by musel podpořit každým rokem nově ustanovený výbor.
Další setkání FIA a týmů se uskuteční 15. dubna v sídle FIA v Paříži.
Foto: Scuderia Ferrari
Co se v F1 připravuje do budoucna?
Přinášíme vám kompletní návrhy změn a úprav, před kterými stojí současná Formule 1.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Staronový mistr přiznává: Přehodnotil jsem své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i Pérez
-
PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu
-
Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala
-
Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball