Ferrari samostatně kotováno na milánské burze, hlavním cílem je začít vyhrávat

Ode dneška si mohou investoři kupovat podíly ve Ferrari na burze v Miláně | foto: Pirelli

Italský výrobce sportovních aut v návaznosti na loňskou úspěšnou kotaci na Wall Street provedl IPO také na burze v Miláně. Začíná tak nová éra firmy jako samostatné společnosti nezávislé na koncernu Fiat Chrysler Automobile.

S akciemi Ferrari se začalo obchodovat v pondělí ráno, tedy hned v prvním obchodním dni roku. Počáteční cena byla 43 EUR za akcii a uzavírací cena byla 43,67 EUR, tedy mírný nárůst o 0,53 %. Tato IPO (primární emise akcií) na milánské burze přišla poté, co bylo Ferrari kotováno také na New York Stock Exchange v říjnu loňského roku. Dokončilo se tak oddělení firmy od mateřského koncernu Fiat Chrysler Automobiles SpA. 

Nicméně k nějakým velkým změnám ve vlastnické struktuře Ferrari nedošlo, to je teď kontrolováno společností Exor SpA, což je holdingová společnost rodiny Agnelli, která také s 23,5 % podílem kontroluje Fiat Chrysler, a Piera Ferrariho, syna zakladaktele značky Enza Ferrariho, který vlastní 10 % podíl. 

Předseda představenstva Ferrari, Sergio Marchionne, který je také CEO ve Fiat Chrysler nazval vstup na minálnskou burzu "novou startovací čarou" pro tuto luxusní značku. Cílem celé této transakce je uchovat značku Ferrari u zákazníků jako luxusní, a tak mít možnost dosahovat vyšších marží. Marchionne tak musí dávat pozor také na nějaké velké zvyšování prodejů vozů Ferrari. 

Sergio Marchionne má nejen s Ferrari své plány... | foto: Scuderia Ferrari

Ferrari je "pravděpodobně nejnáročnější značkou na rozšíření", řekl Sergio Marchionne na tiskové konferenci. Značka by se tedy měla vyvarovat dělání něčeho "velkého a hloupého. Když položíte nálepku Ferrari do toasteru, tak nepojede rychleji," pokračoval Marichionne. Jen připomeňme, že během loňské říjnové kotace na NYSE Fiat Chrysler umístil 10% podíl firmy v ceně 52 USD za akcii. To firmě tedy dává hodnotu 10 miliard USD.

Při souběžné kotaci na burze v Miláně Fiat Chrysler rozdělil zbývajících 80 % akcií mezi své akcionáře v poměru 1 kmenová akcie Ferrari za 10 akcií Fiat Chrysler. Koncern celou touto operací chce získat potřebnou likviditu na snížení dluhů a financování expanze luxusních značek Alfa Romeo a Maserati, na kterých může dosáhnout vyšších marží.

Až do loňského října byl výrobce ze severoitalského Maranella soukromou společností a to už od roku 1929, kdy jej založil italský závodní jezdec, Enzo Ferrrari. V roce 1969 ve Ferrari koupil 50% podíl Fiat, který svůj podíl pak následně v roce 1988 zvýšil až na 90 %. Marchionne dodal, že hlavním úkolem Ferrari bude začít opět vítězit v F1, což je pro fanoušky jistě pozitivní zpráva, která by se měla postarat o nárůst konkurence v F1.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy