Stejně jako mně se možná i některým z vás po sobotní kvalifikaci, která rozhodovala o postavení na startu nedělního závodu, nevyhnula myšlenka na to, jakou hodnotu si zisk pole position zachoval v rámci nových pravidel. Stačí se vrátit do loňského roku a stejně jako v těch jemu předcházejících 51 ročnících závodů Grand Prix, byl zisk pole position považován za doklad o tom, že v sobotu odpoledne byl daný pilot se svým vozem bezpochyby nejlepší.
A i tentokrát na okruhu Sepang, v sobotu odpoledne, zajel španělský mladík jménem Fernando Alonso fantastické kolo. Přes veškerou snahu za jeho časem zaostali nejen piloti Williamsu, McLarenu a jiných týmů, ale i oba jezdci maranellské stáje Barrichello a především pak překvapivě mistr nejen kvalifikací, Michael Schumacher. Nestačil dokonce ani na druhý francouzský monopost Renault pilotovaný Jarnem Trullim. Jak dlouho je tomu od doby, kdy ani jeden monopost Ferrari nestál v první řadě? Vzpomene si vůbec ještě někdo, aniž by nahlédl do statistik? Pro Renault skončila kvalifikace neuvěřitelným a i pro ty největší snílky nečekaným úspěchem. Ještě loni v Japonsku by všichni básnili o vynikajícím výkonu a vynášeli by schopnosti Alonsa do nebeských výšin obdivu a popularity.
Bohužel pro Alonsa se v Sepangu místo bezmezné chvály a obdivu začalo ihned po skončení letmého kola Michaela Schumachera spekulovat o tom, kolik paliva ve voze Španěl vezl a na jakých pneumatikách letmé kolo zajel. Se zavedením pravidla o nemožnosti dotankování mezi kvalifikací a závodem, které prosadila z vlastní vůle a bez diskuse o jeho kladech a záporech Mezinárodní automobilová federace (FIA), zisk pole position notně ztratil na svém lesku. V závodě se potvrdilo, že oba vozy Renault byly v sobotu skutečně podstatně lehčí než McLareny a Ferrari. Za starých, dovoluji si říci klasických pravidel, by vozy s kosočtvercem ve znaku první řadu jistě tentokrát ještě nezískaly, ale díky zmíněné úpravě pravidel se francouzům odvážná kalkulace s časovými a váhovými jednotkami jednoznačně vydařila. Statistické tabulky již nikdy nikdo nepřepíše.
Sám Bernie Ecclestone vystoupil s kritikou zákazu práce na vozech mezi 2. kvalifikací a závodem. Dle něj je sobotní boj o pole position ovlivněn zvolenou strategií pro závod, a ta kvalifikaci ubírá na zajímavosti. Na straně jedné mi má konzervativní povaha říká, že se ztotožňuji s Berniem a chtěl bych zase vidět klasickou ostrou kvalifikaci s minimem benzínu a stejnými podmínkami. Na straně druhé si plně uvědomuji, že trvale rudá první řada není pro všechny splněním jejich snů a i já sám bych si sem tam od této barvy přál odpočinout. Nový předpis totiž umožnil vnést taktiku nejen do závodu, ale i do kvalifikace, čímž při šťastné konstelaci hvězd možná přinese mnohá překvapení, jako tentokrát v Malajsii. Alespoň v to pevně doufám.
A právě s ohledem na to, že podobné změny mohou přinést toužebně očekávaná dramata, posunuji v tuto chvíli pomyslný jazýček vah mého váhání na stranu FIA a jejího předpisu na vlastní pěst. Jsem přesvědčen, že právě Fernando Alonso by díky svému nespornému talentu vyhrál brzy pole position i při klasické kvalifikaci, zmíněné změny jen tento úspěch poněkud urychlily…
Michael Schumacher
Přestože je známo, že Michael Schumacher jen málokdy chybuje, dopustil se chyby i tentokrát. Známé přísloví však praví, že i mistr tesař se utne. Přes brzkou zastávku pro nový spoiler a průjezd boxy o 7 kol později vinou penalizace, dokázal dokončit závod na 6. pozici. Z jeho časů se dá usuzovat, že se svým unáhleným útokem na Trulliho připravil o jasné vítězství. Kdo si počká, ten se dočká. V tomhle případě by to asi platilo určitě. Začátek letošní sezony nabízí svoji podobnost s rokem 1994. Tehdy byl tím pronásledovaným Ayrton Senna a tím, kdo ho hodlal z trůnu nemilosrdně sesadit právě Michael. Čas nestojí a mnoho z nás si může myslet, že již nyní dochází k předávání žezla. Ale ti, kteří znají Michaela a jeho kariéru ví, že nejsilnějším byl vždy ve chvílích, kdy se mu příliš nedařilo. Žezlo se ještě nějakou dobu proto pravděpodobně stěhovat nebude…
Rubens Barrichello
Týmová jednička se probíjela z posledních míst a Brazilci se tak znovu otevřela cesta k možnému vítězství. Po zdržení v první zatáčce závodu předvedl výbornou stíhací jízdu a snad jen problémy s motorem jeho F2002 mu zabránily v závěrečné části závodu vystavit Kimiho Raikkonena většímu tlaku. Rubens odvedl svoji klasickou práci, přivezl týmu body do Poháru konstruktérů, ale Michaela ani tentokrát zastoupit nedokázal…
Ralf Schumacher
Když se zdálo, že si v Melbourne vybral Ralf svůj nejhorší kvalifikační výsledek, nikdo netušil, že ho v Sepangu ještě “vylepší”. Díky nedostatku gripu a špatnému vyvážení vozu vypadal jeho FW25 v obou kvalifikacích jako na ledě a 17. startovní pozice nedávala velké naděje pro nedělní závod. Ralf ale hodně získal zmatky v první zatáčce a následnou rychlou a bezchybnou jízdou i velmi slušný bodový zisk o kterém se mu před startem ani nezdálo…
Juan Pablo Montoya
Celý víkend byl jediným pilířem týmu BMW Williams, aby se o jeho zbourání pokusil těsně po startu zdivočelý Jaguar Antonia Pizzonii. Ulomený zadní spoiler a v důsledku toho necelá tři kola ztráty na vedoucího jezdce odsoudily Juana Pabla prakticky pouze k testovací jízdě na vzdálenost celého závodu. Když už test, tak pořádný, a proto byl asi pilot nucen po poškození láhve s pitím testovat svoji fyzickou kondici a odolnost. Williams usilovně zbrojí a již v Brazílii by mohly nové prvky vrátit modrobílé vozy na přední pozice…
David Coulthard
Opět perfektní výkony v průběhu celého víkendu, na trati sebejistý, rychlý, bezchybný a s účelnou strategií. Perfektním startem ukázal své akcie nejen vedle jedoucímu M. Schumacherovi. Brzké brždění opět potvrdilo plné nádrže a taková strategie se v Malajsii vyplatila. Letos se na dráze objevil úplně jiný DC, doufejme, že problém s elektronikou a motorem, který vyřadil jezdce z 2. místa neubere nic na jeho současné formě.
Kimi Raikkonen
Když jsem psal v minulém Ohlédnutí za GP Austrálie o tom, že Kimi bude brzy vítězem, v žádném případě jsem netušil, jak blízko pravdy se nacházím. Mladý Fin nazývaný “IceMan” prokázal v nedělním fyzicky i psychicky náročném závodě skvělou koncentraci. Po rychlé, bezchybné a taktické jízdě projel pod šachovnicovým praporkem poprvé jako vítěz závodu Grand Prix F1. Kimi byl vždy velmi rychlý a McLaren mu umožnil v loňském roce získat zkušenosti ve špičkovém týmu, v Sepangu začal mladý Fin vyrovnávat účet s lehkostí sobě vlastní…
Fernando Alonso
Již podruhé vyhrál týmový souboj v kvalifikaci se zkušenějším kolegou. Tentokrát dokonce korunovaný ziskem pole position. Obrovský úspěch však mladému Španělovi nesvázal ruce ani nohy a po bezchybném startu se ujal vedení. Přes problémy s převodovkou kontroloval situaci na třetím místě a po výborném a bezchybném výkonu stanul poprvé na stupních vítězů. Pokud by měla F1 vlastní burzu, akcie Fernanda v tuhle chvíli letí vzhůru závratným tempem…
Jarno Trulli
Po vynikajícím úspěchu v sobotní kvalifikaci, kdy doplnil kolegu Alonsa v první řadě na startu i bezchybném startovním manévru vstříc úspěchu, přišla ledová sprcha. V okamžiku, kdy Ferrari v rukou M. Schumachera trefilo předním kolem zadní gumu jeho Renaultu a poslalo ho mimo trať, sny o stupních vítězů se proměnily v trpké zklamání. Po ostré stíhací jízdě přes celé startovní pole z toho však bylo výborné 5. Místo. Ale především potvrzení vynikající spolehlivosti nového R203 a příslib skutečně konkurenceschopného vozu na který Jarno dosud marně čekal…
Nick Heidfeld
Jak je jeho zvykem, nenápadně, ale efektivně. Přesně tak se Nick objevil na třetím místě, ale ani Ferrari a ani Toyotě v předjetí zabránit nedokázal. Až problém s motorem při první zastávce odsoudil Nicka pouze k boji o poslední bodíky.
Heinz Harald Frentzen
Švýcarskou přesnost potvrdil právě Heinz Harald, když i jemu zhasl motor stejným způsobem, jako Heidfeldovi. Když má Sauber problém, vždy je stejný do nejmenšího detailu u obou vozů. Frentzen předvedl bojovnou jízdu, ale příděl bodů už na něj navystačil…
Giancarlo Fisichella
Fisichella svými výkony po celý víkend dokazoval, že tým Jordan je tam, kde je, především díky jemu a jeho schopnostem. S rok starým Cosworthem dosahoval lepších časů než jezdci Jaguaru s letošní specifikací motoru. Dopustil se však hrubé chyby při rolování na start, ale na straně druhé jsme alespoň viděli, že i vozy F1 mají zpátečku…
Ralph Firman
Ralph pokračoval v pátek i v sobotu v podobných výkonech, jako v Melbourne, tedy tak o tři úrovně za Fisichellou. V závodě však vsadil jeho tým vše na jednu kartu a po jediné zastávce roztlačili Ralpha směrem k cíli s úplně plnými nádržemi. V závodě byl Brit výrazně lepší a jen docházející palivo a spolehlivost vozů před ním jej připravili o první bod…
Antonio Pizzonia
Když jsem po Melbourne konstatoval, že Antonio skončil s ničením vozů a haváriemi, netušil jsem, že jsem to právě zakřikl. V Sepangu se představil v nepoměrně lepším světle. Překvapil umístěním v Top 10 v jednom z volných sobotních tréninků a přesto, že startoval do druhé kvalifikace jako zametací vůz, byl rychlejší než zkušenější kolega Webber. O zvolené strategii a jeho šancích na body můžeme jen polemizovat. Ve 2. zatáčce si vyšlápl na Montoyu a skalpoval mu zadní spoiler. Po vynucené zastávce v boxech bojoval, ale stop mu po smyku vystavil kačírek, na vině měly být brzdy…
Mark Webber
Přihlédneme-li ke skutečnosti, že byl vždy pomalejší než Fisichella s loňskou specifikací motoru, nepředvedl ani jezdec a ani jeho R4 nic zajímavého. V závodě to vypadalo na možný bod, ale se ztrácejícím se olejem se ztratila i tato šance. Před doslovným výbuchem byl Cosworth uchráněn snímacími čidly a povoláním do garáže…
Jacques Villeneuve
Od pátku do neděle ho jeho BAR 005 nechtěl ani trochu poslouchat a když už se na trati objevil, bylo vidět, že čas strávený v garáži je na vyvážení vozu patrný. S kolegou tentokrát Jacques prohrál na celé čáře a na tu startovní pro poruchu elektroniky ani nevyjel. Přes sprint v boxech při 47°C se do závodu nevydal…
Jenson Button
Přesto, že tým nebyl v takové formě jako v Austrálii, Jenson se neztratil a celý víkend byl daleko před slavnějším Villeneuvem. V poslední třetině závodu sváděl tvrdý souboj s v technických pasážích rychlejším Trullim, ale vyšším topspeed a defenzivní stopou bez chyb si Jenson držel 5. místo. Avšak ani letos mu úspěch v Malajsii souzen nebyl. Hrubkou, tedy smykem v poslední zatáčce okruhu, se připravil o dvě pozice…
Justin Wilson
S letošními PS03 a systémem kvalifikace se zdá, jakoby jezdilo Minardi v jiné třídě, ale v závodě byl Justin opět překvapivě konzistentní a objevil se v jednom okamžiku i na 7. místě. K bodům však bylo přesto příliš daleko a Brit neměl štěstí ani na cílovou čáru. Po skřípnutí nervu v rameni díky sesmeknutému bezpečnostnímu prvku HANS, skončil závod v boxech na pokraji mdlob…
Jos Verstappen
Jos se i s celým týmem připojil k mírovým aktivistům v boji proti válce, ale jak bylo vidět, ani jedna ze stran svůj boj nevyhrála. Jeho monopostu chyběl grip a body byly v nedohlednu, nicméně podruhé ze dvou pokusů dovezl vůz do cíle…
Olivier Panis
I v Malajsii se nějak ta tolikrát prokletá smůla na paty sympatickému francouzskému jezdci přilepila. Po celý víkend se jeho výkony zlepšovaly, aby po výborném startu a zkušeném prokličkování mezi vozy bojoval s Barrichellem o stupně vítězů. Po doplnění paliva paradoxně poklesl tlak v palivovém systému jeho TF103 a přímo úměrně vzrostl jeho vztek a rozčarování. Takhle rozčileného Oliviera snad kamery ještě nikdy neviděly…
Cristiano da Matta
Cristiano překvapil v obou kvalifikacích. Jeho Toyota byla až do druhé kvalifikace daleko rychlejší a jistější než Panisova a vzájemný kvalifikační souboj prohrál jen o 3 tisíciny vteřiny. V závodě však bylo vše jinak, zatímco Francouz zmizel směrem vpřed, Cristiano směřoval opačným směrem ještě před zeleným světlem. S náhradním vozem plným paliva zázrak nepředvedl…