Pirelli: Dokážeme zrychlit vozy o 4 vteřiny, aniž by se měnila pravidla

Paul Hembery navrhuje levnější cestu zrychlení monopostů | foto: Pirelli

Paul Hembery, šéf Pirelli Motorsport, sebevědomě tvrdí, že italská značka bude schopna dosáhnout zrychlení vozidel podstatně levnějším způsobem, než složitými změnami pravidel.

Podle prognóz by se měly vozy na tratích v dalších ročnících pohybovat rychleji v řádu pěti až šesti vteřin, což by mimo jiné měly zajistit sedmnáctipalcové pneumatiky. Vše je ale stáje ještě závislé na dohodě týmů. Protože Pirelli žádá otestování širších předních a zadních pneumatik v součinnosti s balíčkem aerodynamických změn, Italové doporučují vytvořit testovací "mulu" na základě specifikace formule pro rok 2017.

Pirelli tento krok vysvětluje následujícím způsobem. Zatížení, které bude z důvodu zvýšení přítlaku na nové pneumatiky působit, lze samozřejmě pohodlně prověřit prostřednictvím simulací. Protože dojde k nevyhnutelným změnám směší, měly by se otestovat přímo na závodní dráze. Hembery je přesvědčen, že zvýšení výkonu lze dosáhnout jen na základě nových pneumatik, rozhodně spíš než provádět významné konstrukční úpravy monopostů. 

"Pokud chcete zvýšit výkon, jsme schopni to zvládnout. Jen tím, že se změní velikost pneumatik, získáme minimálně dvě vteřiny. Jestliže budeme mít k dispozici řádný testovací program zaměřený pouze na pneumatiky a s vozem akceptujícím přirozený vývoj, můžeme se dostat až na čtyři vteřiny na kolo, a týmy nemusí přitom vůbec nic měnit," tvrdí Hembery.

"Když nám v tom jednotlivé stáje pomohou, bude takové řešení pro všechny rozhodně levnější, než kdyby přepracovávaly své vozy. Možná bude třeba se zaměřit i na jiné oblasti, ale pokud se bavíme o výkonu, tohle jsme schopní zvládnout. A můžeme také vytvořit celou řadu směsí; například - jak někteří navrhovali - uděláme pláště, na nichž můžete jet 15 kol bez nutnosti je neustále hlídat nebo šetřit," pokračuje Hembery.

Šéf Pirelli Motorsport už potvrdil, že některé týmy pracují na změnách aktuálních vozů, aby bylo možné je osadit sedmnáctipalcovými pneumatikami šíře 30 cm vpředu a 40 cm vzadu. Ve hře ale zůstává balíček aerodynamických úprav. Na to Hembery reaguje prostě: "Minimálně můžeme říci, že velikost pneumatik je v souladu se současnými pravidly. Dojde pouze na modifikací závěsů. Nejméně tři týmy už potvrdily, že by mohly upravit aktuální monopost, aby na něj bylo možné nasadit nové pneumatiky, pokud budou včas upozorněny na případné změny v aerodynamice," uzavírá Hembery.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 15 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy