Bernie má svůj scénář: úbytek týmů nahradí třetí vozy zbylých stájí

Dočkáme se šílených vizí, že na startu jako v 50. letech bude stát šest Ferrari proti šesti Mercedesům? | foto: Pirelli

Kde jsou ty časy, kdy se ve formuli 1 prohánělo přes třicet aut rekrutujících se z 20 týmů. Musely se jezdit předkvalifikace, aby vůbec bylo dodrženo pravidlo o maximálním počtu uchazečů o start. V současné době to spíš vypadá, že F1 nastoupí neblahý osud WRC.

Ferrari, Tyrrell, Brabham, Lotus, McLaren, Williams, Arrows, Leyton House March, Osella, Benetton, Dallara, Ligier, Minardi, Larrousse-Lola, Coloni, Rial, EuroBrun, Zakspeed, Onyx, AGS. K tomu Ford, Ferrari, Judd, Honda, Renault, Lamborghini, Novamotor, Yamaha. Utopie? Nikoli - formule 1 v roce 1989. A věřte tomu nebo ne, všechny zmíněné týmy aspoň s jedním vozem absolvovaly celou sezónu.

V současné době máme na startovním roštu polovinu stájí, ovšem vyhlídky nejsou nijak radostné. Red Bull a Toro Rosso hrozí odchodem, Lotus sužují finanční potíže, Sauber a Force India si stěžují u EU kvůli vysokým nákladům, otázkou zůstává, jak se podaří stabilizovat Manor, i když tam se snad blýská na lepší časy. Situaci může zlepšit americký Haas F1 Team, ale v případě katastrofálního scénáře (což je sice nepravděpodobné, ale zkusme s ním počítat) se startovní rošt smrskne na sedm týmů - to v případě, že Red Bull, Toro Rosso, Sauber a Force India vypadnou ze hry. A není tím myšlen hromadný, ale třeba postupný odchod.

Ecclestone si hlavu nedělá, prostě týmy pošlou na startovní rošt třetí auta... | foto: Red Bull Racing

Bernie Ecclestone si však zatím vážné ohrožení výjimečnosti F1 nepřipouští, a kdyby se náhodou počet týmů zmenšil, vidí záchranu v nasazení třetích vozů. "Některé týmy by to přivítaly a mnoho lidí by raději vidělo tři ferrari než monoposty, které nejsou konkurenceschopné. Příští měsíc už budeme vědět v této souvislosti rozhodně víc," uvedl pro holandský De Telegraaf Ecclestone. I když však mluví o "všech" týmech, je otázkou, kolik by jich bylo schopných třetí auto nasadit. Dá se předpokládat, že by to zvládli u Ferrari a Mercedesu, ale Williams a McLaren už tak jistě nepůsobí. Zvláště posledně jmenovaný tým má teď poněkud jiné starosti a nejdřív by se musel vrátit na místa, na něž je zvyklý. 

Ecclestone na přímou otázku připustil, že ohledně Red Bullu a Toro Rosso netuší, jak celá věc dopadne. "Je to složitá situace s mnoha protichůdnými zájmy. Ale chápu, že se nikomu nechce poskytnout vlastní zbraně konkurenci, která by je poté porážela."

Sice se tvrdí, že náklady na třetí vůz by paradoxně příliš týmové rozpočty nezatížily, ale nejde jen o to vůz vyrobit. Nijak se zatím neřeší otázka boxových stání, nárůst personálu, zvýšený počet motorů a další "drobnosti". V tomto směru má ještě Ecclestone nad čím dumat.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 24 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy