Johansson: Manor by měl jít v Haasových stopách

Stefan Johansson pilotoval v F1 vozy jedenácti značek | foto: Audi Sport Press

Švédů ve formuli 1 nebylo příliš mnoho, viděli jsme jich zatím dvanáct a kromě nynějších pokusů Ericssona se asi nejspolehlivěji vybaví jména jako Jo Bonnier, Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson, snad ještě Reine Wisell.

Stefan Johansson, dnes osmapadesátiletý rodák z Växjö, se řadí mezi piloty, kteří měli velkou šanci na zásadní průlom v F1, ale nevyužili ji. Dva roky strávil u Ferrari, další sezónu u McLarenu a nedokázal vyhrát ani jeden závod, přes potenciál, který tyto týmy v té době měly. V F1 strávil s přestávkami 11 let, ale kromě zmíněných příležitostí spíše paběrkoval. 

Johansson se pustil do analýzy neúspěchů týmu Manor a vyzval jej, aby se nad svým přístupem k závodění zamyslil a zkusil jít cestou stáje Haas F1 Team, která se chystá vstoupit do F1 příští sezónu. Už jsme informovali, že Haas se snaží využít maximálně pravidel umožňujících získávat komponenty od jiné stáje, spolupracuje s Ferrari, podvozek však vzniká jinde. "Jdou až na samou hranu toho, co pravidla dovolí," popisuje situaci Johansson. "Jsou ochotní se přiučit, debatují se správnými lidmi, kteří jim ukáží cestu, po které úspěšně jít."

Jsou tu však další malé týmy, které s odvoláním na jedinečnost modelu F1 odmítají zavedení "zákaznických vozů". Dle jejich názoru si má každý tým vyrobit podvozek sám. "Osobně jejich postoj příliš nechápu. Prosazují takový názor v době, kdy obracejí v kapse každý cent, protože auta jsou drahá a je pro ně zátěží platit početný personál. Být v postavení Manoru a dostat nabídku od Ferrari, okamžitě bych po ní skočil. Ostatně, kdo by to neudělal? Měli by značně nižší rozpočet, spousta věcí by už byla vyvinutá a vám by k provozu týmu stačilo nějakých 60 lidí. Podle mě to po obchodní stránce dává smysl."

Johansson si myslí, že by se zvedla i konkurenceschopnost: "Se zákaznickým vozem byste měli lepší vyhlídky na dobré výsledky, tím pádem byste dostali od Ecclestonea nějakké peníze. To je dle mého názoru způsob, jakým by se měla F1 ubírat."

Marco Mattiaci a Graeme Lowdon - jak by vypadala jejich spolupráce? | foto: Scuderia Ferrari

Ve stejnou dobu vydal Graeme Lowdon prohlášení, že tým Manor už se zaměřuje na příští sezónu, od níž očekává značné zlepšení. "Domnívám se, že už se naše situace stabilizovala, posílili jsme po stránce personální, máme vyřešenou otázku nové továrny, takže vše je na správné cestě. Po letní pauze budeme samozřejmě po celou druhou polovinu sezóny tvrdě pracovat, ale daleko víc se už zaměřujeme na příští ročník."

Lowdon by rád zopakoval umístění z minulého ročníku, kdy díky tragicky zesnulému Bianchimu získal tým první dva body v kariéře a obsadil deváté místo v Poháru konstruktérů. "Jules nám přivezl z Monaca 2014 skvělý výsledek, což nás opravňuje být při tom, takže chceme na tento odkaz navázat, i přes skutečnost, že se nám vstup do této sezóny zdaleka nevyvedl podle našich představ. Jsem přesvědčen, že do budoucna učiníme optimální rozhodnutí."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy