Maratón Renault - Lotus se blíží vyvrcholení. Co ještě může hrát roli?

Ecclestone očekává rozhodnutí v případě Renault do konce týdne | foto: Red Bull Racing

Jak dopadne nerovnice Renault - Lotus bychom se mohli dozvědět už brzy. Dohady ohledně možného prodeje mají charakter burzovních kursů, chvíli se zdá, že je věc jasná, pak zase dojde k pádu indexu a tvrdí se, že nic není na prodej.

Ostatně historie nynější stáje Lotus se sídlem v Enstone je poměrně bohatá a jen potvrzuje složitost a komplikovanost formule 1. Pokud bychom šli po přímé linii, která nás má dovést k současnému Teamu Lotus F1, pak se musíme vrátit do roku 1981, kdy do F1 vstoupil tým Teda Tolemana, tehdy úspěšná stáj a vítěz ME formule 2 (Brian Henton). Po dvou kritických letech, kdy se Toleman F1 potácel na hranici bytí a nebytí se vyšvihl do středu pole, ale podivné čachry manažera Alexe Hawkridge ho přivedly téměř do záhuby. Jen díky odkoupení týmu Spirit v roce 1985 dostal k dispozici i smlouvu na pneumatiky. Na konci roku došlo k dalšímu prodeji a Toleman se světa F1 zmizel - nahradil ho Benetton. 

Po dalším odkoupení italské stáje francouzským Renaultem, který historii F1 započal turboérou v letech 1977-1985, přišlo už dříve vzpomínané období počinaje rokem 2002, ozdobené dvěma tituly Fernanda Alonsa. Abych se vyhnul složitému líčení, odvolám se na diskusní příspěvek Ligiera a použiji jeho termínu, že tým byl prodán konsorciu, které jej přejmenovalo na Lotus. Ostatně tato historie je natolik bohatá, že se k ní určitě ještě vrátíme.

První etapa Renaultu se nesla v duchu turboéry | foto: Lotus F1 Team

Dohady ohledně možné či nemožné koupě probíhají s neztenčenou intenzitou, a ačkoliv se objevily zprávy o zásadním dementi jakékoli možnosti prodeje, odborníci se spíš kloní k názoru, že opak bude pravdou. Šéf Renaultu Carlos Ghosn urgentně žádá přezkoumání možností. 

Situaci komplikují i značné dluhy, v nichž hraje roli i půjčka hlavního akcionáře Genii Group. Lotus se nachází pod silným tlakem, požadujícím urychlené vyřešení jeho potíží ve finanční oblasti. Kvůli pozdním platbám pohledávek tým dostal k dispozici pneumatiky až 50 minut před prvním tréninkem a prakticky celou jeho dopolední část zůstal v boxech (zajel pouze několik instalačních kol). 

Kolem týmu se vznáší mnoho finančních otazníků. | foto: Lotus F1 Team

Je tu také ještě jeden důležitý fakt - termín pro podání závazných přilhlášek na příští ročník šampionátu formule 1 vypršel 23. července. FIA však nemá zájem na tom, aby kvůli administrativním průtahům jeden tým ubyl, proto byla učiněna výjimka trvající do konce měsíce a zároveň tohoto týdne, tedy do pátku.

"Jsem přesvědčen, že se věci vyřeší a už tento týden budeme vědět, zda Renault tým převezme," uvedl Bernie Ecclestone. Zda existuje nějaká varianta pro případ, že by k dohodě nedošlo, Bernie podotkl: "Tak napůl. Věřím, že bychom věc měli víceméně pod kontrolou."

Boss F1 rovněž potvrdil, že pokud by se Renault stal vlastníkem týmu, ještě to neznamená, že mu automaticky připadnou finanční výhody ze základních příjmů na základě statutu historického týmu. Dodal však, že existuje potenciál, že na základě budoucích výsledků může vydělávat víc z pozice výrobce než jako pouhý soukromý tým. "Pokud kupujete nějaký tým s tím, že do něj vstupujete jako výrobce, pak o něj budete pečovat určitě jinak a lépe. Renault se o tým postará určitě lépe než soukromá osoba," vysvětlil pohnutky tohoto rozhodnutí Ecclestone.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy