Při setkání Strategické skupiny 1. července byla probírána budoucnost Formule 1 včetně úpravy pravidel a ceny pohonných jednotek. Podle prezidenta FIA, Jeana Todta, je třeba udržet hybridní technologii, výrobci však musí s vysokými cenami dolů - podobně jako v případě atmosférických V8 motorů v roce 2012, kdy byla cena ohraničena 8 miliony Eur.
Současný balík 1,6litrových V6 pohonných jednotek přijde týmy na 17 - 22 milionů Eur, tedy v přepočtu až na 600 mil. Kč. U Force Indie a Sauberu k němu patří ještě převodovky Mercedesu, resp. Ferrari.
Pro menší týmy díky přechodu na novou generaci motorů s pokročilým systémem rekuperace energie se dvěma elektromotory (a s dalšími pomocnými systémy, s chlazením, elektronikou, moduly, s náročným zabudováním do šasi o stejných rozměrech atd.) došlo v loňském roce k více než dvojnásobnému nárůstu nákladů, proto sotva přežívají. Podle nich výrobce nikdo nežádal o investice ve výši 100 milionů Euro do vývoje motorů.
FIA se s tím nyní snaží něco udělat: od roku 2017 budou moci pohonné jednotky stát zákaznické týmy maximálně 12 milionů dolarů (300 mil. Kč) a převodovky max. 1,5 mil. dolarů (37 mil. Kč). FOM vedená Berniem Ecclestonem a šéf CVC Donald Mackenzie s tímto požadavkem souhlasí.
Výrobcům se nižší cena nelíbí
Mercedes a Ferrari ale dali najevo, že pod 17 milionů dolarů jít nelze. Sportovní ředitel Stříbrných šípů Toto Wolff uvádí: "Bereme dotaz FIA vážně. Aktuální ceny počítají podle našeho původního obchodního modelu. Když se má nyní zhroutit, musíme si opět nastrouhat tužky."
Ferrari nehodlá pohonné jednotky dotovat za žádnou cenu: "Nemůžeme za ně žádat méně než to, co stojí," říká jeho šéf Maurizio Arrivabene. Jeden kus ale těžko může stát 1,5 milionu Euro - podstatně více než silniční vlajkový model z Maranella: La Ferrari.
Podle bývalého ředitele Williamsu, který současné ceny považuje za hodně nadsazené, do nich automobilky ukrývají část svých nákladů na vývoj. To kritizují i menší týmy včetně Force Indie, Lotusu a Sauberu.
"My jsme tyto motory nikdy nechtěli. Byly zavedeny na přání automobilek a nám je vnutili. Proto do nich nemůžou zahrnovat náklady na vývoj. Oni si tak dělají reklamu, ne my," stěžuje si šéfka Sauberu Moniša Kaltenbornová.