K nehodě došlo při testování vozu Marussia F1 dne 3. července 2012 na letišti v Duxfordu. Paradoxní je, že už vlastně nešlo o rychlé kolo, ale in-lap směrem ke stanovišti týmu. Svou roli zřejmě sehrála i nepříliš velká zkušenost španělské testpilotky, k neštěstí přispěl i fakt, že plošina se pro Marii nacházela v té nejhorší možné poloze. Nehoda byla často rozebírána do poslední setiny vteřiny, zaměřme se proto nyní na aktuální informace.
Britský zdravotní a bezpečnostní úřad (Health & Safety Executive) se zabýval nehodou prakticky poté, co se udála - minulý měsíc vydal konečný verdikt, že zmíněné jízdy provázely jisté nedostatky, ale žádné další právní kroky proti týmu nehodlá učinit. Trochu to připomíná Verstappenův případ v Grand Prix Německa 1994, kdy s ním vzplál při doplňování paliva jeho benetton. Pilot utrpěl jen drobné popáleniny, stejně tak několik mechaniků, ale tým byl obviněn z manipulace s tankovacím zařízením. FIA po dlouhém rokování tehdy rozhodla, že Benetton sice pravidla nedodržel, ale vysloveně je neporušil. Jenže tentokrát šlo o mnohem zásadnější nehodu, zvláště když Španělka, celým jménem Maria de Villota Comba, rok a čtvrt po událostech v Duxfordu, byla nalezena mrtvá v hotelovém pokoji v Seville.
Zprávu Výboru dostala i rodina Marii a ta se vyslovila v tom duchu, že hodlá proti týmu Marussia podniknout právní kroky, protože dle jejího názoru šlo ze strany provozovatele vozu F1 o nedbalost. Pozůstalí se odvolávají především na fakt, že Maria nedostala kompletní informace spojené s ovládáním vozu, zejména pak v kritické situaci. Další hrubou chybou byla manipulace s plošinou, která v této poloze neměla být, pokud je nějaký vůz na trati. "Obdrželi jsme zprávu ohledně incidentu na letišti Duxford minulý týden," učinila oficiální prohlášení rodina de Villota. "Domníváme se, že okolnosti uvedené ve zprávě nás opravňují s ohledem na Mariinu jízdu zahájit taková opatření, aby se podobná nehoda nemohla opakovat. Zpráva poukazuje na několik nesrovnalostí v den nehody. Cituje nepřesné výpovědi přítomných o přesné poloze kamionu a nákladové rampy, vyplývají z ní nedostaky v oblasti logistických a technických informací, jakož i mezery v předání základních bezpečnostních opatření včetně kompletní instruktáže pilota," uvádí se dále v prohlášení rodiny Marie de Villotaové. "Zpráva potvrzuje, že tým dostatečně nevyhodnotil možná rizika týkající sen jak umístění testovacích zařízení (včetně nákladního vozu s plošinou), tak samotného testu Marie de Villota."
"Zpráva byla předána našim právníkům, kteří se po jejím důkladném prostudování rozhodnou o dalších krocích, mezi nimiž může být zahájení soudního řízení," dodal zástupce rodiny bývalé testpilotky.