První Grand Prix Číny ve zpětném zrcátku

GP Malajsie (Sepang) | foto: Scuderia Ferrari

Debutový podnik asijské velmoci šlapal jako dobře namazaný stroj. Ale ne vše bylo ideální.

Jezdci, týmy, osobnosti, celý svět F1 měl v Šanghaji vše potřebné k tomu, aby si připadal jako v ráji. Okruh postavený nákladem 300 milionů USD splňoval nejpřísnější kritéria nejen co do bezpečnosti, ale i co do kvality zázemí a pohodlí.

Drobnou kaňkou na perfektní práci byly však nesmírně vysoké ceny. Zaplněné tribuny dávaly jasně najevo, jaký je zájem o bitvu 20 jezdců a deseti týmů, ale pokud se má takový trend udržet i v letech budoucích, bude se muset možná něco změnit.

Podle informací vidělo cokoliv za vnitřní branou areálu jen minimum místních obyvatel. GP Číny byla dle odhadů příliš lukrativním podnikem pro horní vrstvu čínské společnosti. Cena nejlevnějšího lístku se rovnala průměrné měsíční mzdě a cena Schumacherovy kšiltovky za 42 USD byla přece jen pro obyvatelstvo neúnosně vysoká.

„Příliš nákladná událost, místní sténají,“ tak zněl titulek v Shanghai Daily Monday. „Každý mi chce vykrást peněženku,“ stěžoval si citovaný divák. Další si stěžoval na nulovou možnost být součástí světa F1, a opět tak připomněl tolikrát proklamovaná slova, že jezdci jsou tu pro diváky a ne obráceně.

Vzhledem k tomu, že Čína nabízí prakticky největší a zároveň poslední nenaplněný obchodní trh, je jen logické, že se F1 vřítila spolu se svými partnery do tohoto volného prostoru. Automobilky a cigaretové mocnosti si slibují velký profit. Aby si ale Čína udržela svoji Grand Prix, musí mít diváky a ti zase zájem o F1.

Sám prezident FIA Mosley doporučil Číně udělat vše možné pro to, aby se motoristický sport v zemi zlevnil. A neměl tím na mysli jen lístky. Aby byli obyvatelé této velmoci natrvalo připoutáni k motorismu a F1, chtělo by to čínského jezdce v kokpitu monopostu, soudí Mosley.

Čínští představitelé počítají s tím, že okruh pokryje náklady za deset let a snaží se nalákat další přední světové seriály. Příští rok se zde má uskutečnit závod Moto GP. „Neočekáváme zisk minimálně tři roky a může trvat i deset let, než se zaplatí investice,“ připustil Yu Zhifei, zástupce generálního ředitele okruhu.

Na vahách debutového podniku jasně převážila pozitiva. V Číně se představil špičkový technologický svět. Bylo nádherné počasí. K vidění byl napínavý a vyrovnaný závod. Výsledné resumé tedy zní: GP Číny se podařila.


Foto: Scuderia Ferrari

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy