Formule 1 se vrací na nejkrásnější okruh

Za více než půlstoletí existence F1 došlo k obrovským změnám na vozech i okruzích. Spa-Francorschamps dodnes připomíná dávné závodní tratě.

Závodní okruhy se musí neustále přizpůsobovat moderním závodům a především bezpečnostním předpisům s ohledem na neustále rostoucí rychlost závodních monopostů.

Typickými moderními okruhy jsou například Šanghaj nebo Bahrajn, které letos hostí F1 poprvé. Jedná se o široké tratě se špičkovým zázemím a obrovskými únikovými zónami. Chybět nesmí dlouhá rovinka následovaná pomalou zatáčkou, což je jediné místo, kde se mohou dnešní vozy F1 předjíždět.

Na druhou stranu, Formule 1 je jako královna motoristického sportu velmi tradiční a se slavnými okruhy jako jsou těsné Monte-Carlo, rychlá Monza nebo přírodní Spa-Francorschamps se loučí velice těžko.

"Kdyby to záleželo na nás," hovoří Sam Michael, technický ředitel Williamsu: "jezdili bychom na těchto okruzích ještě dalších patnáct nebo dvacet let."

V dnešním kalendáři je pět okruhů, na kterých se jela grand prix v roce 1950, kdy F1 oficiálně vznikla. Kromě tří výše uvedených tehdy nejrychlejší vozy světa zavítaly ještě do Silverstone a Indianapolis.

Prakticky beze změn zůstává za celou tu dobu pouze monacké Monte-Carlo a z velké části také právě Spa-Francorschamps. Monako je navíc jediným místem, kde F1 v žádném roce své historie nechyběla.

Monako nutí piloty chladnokrevně potlačit strach a velkou rychlostí se řítit úzkými a křivolakými ulicemi Monte-Carla. Nikde jinde diváci nestojí tak blízko závodním monopostům.

Naopak ve Spa piloti závodí v horském terénu belgických Arden a právem nazývají 6,973 km dlouhou trať nejkrásnějším místem k závodění. Život jim tu často komplikuje nevyzpytatelné počasí a říká se, že závod zde oddělí muže od chlapců.

Nejznámějším místem na belgickém okruhu ve Spa je zatáčka Eau Rouge, jedno z nejslavnějších a nejoblíbenějších míst vůbec. Hned po startu jezdci projedou vlásenkou La Source a rozjíždí se z kopce až na rychlost přes 300 km/h. Velký přítlak způsobený odstředivou silou v hlubokém údolí umožňuje plnou rychlostí projíždět levo-pravo-levou kombinaci zatáček Eau Rouge.

Zatáčka vyžaduje dokonalé nastavení vozu a velkou odvahu pilotů, kteří jsou vystaveni přetížení až 4G. Během okamžiku prudké klesání přechází ve výjezd do nekonečně dlouhého kopce, při němž pilot vidí pouze oblohu.

Ve Spa-Francorschamps zažil svůj debut Michael Schumacher a o rok později zde poprvé vítězil: "Byl to nepopsatelný pocit, když jsem objevil, že mohu projet Eau Rouge na plný plyn."

Foto: archiv

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy