Před čtvrtstoletím proťal vítězný Jean-Pierre Jabouille s šasi RS10 a turbomotorem cílovou čáru domácího závodu a odstartoval novou éru přeplňovaných motorů, které nakonec F1 zcela ovládly až do jejich zákazu pro brutální sílu a riziko těžkých havárií.
Renault vstoupil do F1 v roce 1977 s RS01 a první roky byly skutečně těžké. Jak dokládá Jean-Pierre Jabouille: „Nová technologie byla tím, co továrnu do F1 lákalo. Nikdy by tam Renault nevstoupil, pokud by měl stavět další V8 motor, jako Cosworth. Ale nebylo to jen o motoru. Mnoho složité práce bylo s novými radiálními pneumatikami Michelin a jízdními vlastnostmi šasi. V případě motoru byla vzdálenost mezi prvním spuštěním turba na brzdě a použitím v závodu rovna světelným rokům.“
RS10 bylo velkým pokrokem proti RS01, a to i v aerodynamice. Konstruktéři použili tzv. "wing car", který v předchozí sezoně postavil legendární tým Lotus.
„Když jsme přijeli do Dijonu, byl jsem si docela jistý,“ vzpomíná Jean-Pierre a dodává, že tehdy měli za sebou simulaci celého závodu a vše bez vážnějších problémů. „Získal jsem Pole position a na roštu jsem byl úplně klidný. Zato všichni kolem byli pěkně nervózní.“
Vedení se však ujal Gilles Villeneuve s Ferrari, ale Jean-Pierre Jabouille ho neztratil z dohledu a ve 47. kole šel do vedení, které udržel až do slavného cíle.
„Tenkrát jsme jezdili bez tankování a museli jste dbát na to, abyste vydrželi do cíle s 220 litry paliva a jedněmi pneumatikami,“ vysvětlil tehdejší vítěznou strategii Francouz.
Foto: Renault ČR
Renault bude slavit výročí 1. vítězství
1. července 1979 triumfoval Renault ve Formuli 1 poprvé, letos tomu bude 25 let.
Doporučit článek
Další zprávy
-
Petra Svoboda vyprovodila manžela (†39) na poslední cestu! Dorazily hvězdy Novy
-
Petra Svoboda vyprovodila manžela (†39) na poslední cestu! Dorazily hvězdy Novy
-
Bezový sirup: Na recept budete potřebovat hodně cukru!
-
Agáta Hanychová vyvázla bez újmy? Pravda o sporu s Prachařem!
-
Lucie Vondráčková: Na Slovensku se zastavil čas!
-
"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'
-
PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají
-
GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře
-
PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit