Analýza sektorů: Ferrari Mercedes nestáhlo, Honda na rovinkách před Renaultem

Hamilton, Lewis | foto: Daimler AG

BARCELONA - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího o konkurenceschopnosti vozů vypovídá pohled na nejlepší sektory a maximální rychlosti dosažené během kvalifikace na Velkou cenu Španělska?

Velmi technická trať v Barceloně představuje dobrou prověrku pro aerodynamiku vozů, zejména první sektor s rychlou a táhlou třetí zatáčkou, v níž si budou musí piloti během velké ceny hlídat opotřebení levé přední pneumatiky.

Před čtvrtou zatáčkou začíná druhý sektor obsahující pomalou pátou zatáčku i adrenalinovou, velmi rychlou devátou. Za ní se nachází první DRS zóna a před začátkem třetího sektoru nejnáročnější místo z pohledu brzd.

Třetí sektor je technický, obsahuje středně rychlé a pomalé zatáčky s rychlou poslední zatáčkou a 1 km dlouhou cílovou rovinkou, na níž FIA umístila druhou DRS zónu. Na jejím konci se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trap.

Více podrobností o technických výzvách okruhu Circuit de Catalunya naleznete v podrobném přehledu včetně videa zde.


Mapa okruhu (zdroj: FIA)

Rosberg na pátý pokus konečně zdolal svého týmového kolegu, když byl po celý víkend o něco rychlejší. Hamilton si stěžoval na to, že se mu nepodařilo najít tak dobré nastavení a svůj vůz lépe vyvážit. V Q3 ubral o jednu otáčku z přítlaku na svém předním křídlo, ani to mu však moc nepomohlo.

Ani jeden z nich nedokázal zajet čisté kolo, Lewisovi mírně uskočila záď v nájezdu do třetí zatáčky, jinak mohl být o 0,162 s rychlejší. Nico se také nevyhnul chybce, ztratil při ní 0,129 s. Předvedl absolutně nejrychlejší první a třetí sektor, druhý patřil jeho týmovému kolegovi.

Mercedesu se podařilo vylepšit vůz a Ferrari jejich náskok přes velké novinky moc nestáhlo. Podle Vettela se jejich ztráta dokonce zvětšila - dnes se pohybovala kolem 8 desetin na kolo. Hořekoval zejména nad tím, že se jím nepodařilo z pneumatik dostat tolik, co lídrům šampionátu. I tak doufá, že jim zítra v závodním režimu budou blíže. Z časů to však nevypadá na to, že by mohl narušit závod Mercedesů tak, jako tomu bylo v Malajsii.

Vettel do kvalifikace nastoupil na rozdíl od Räikkönena se všemi novinkami, jeho týmový kolega měl vůz ve starší konfiguraci jen s několika vylepšeními (např. si nechal nové zadní křídlo). K tomu došlo na jeho přání: "Změnili jsme auto na starý balík, protože jsem si jím nebyl jistý, jelikož to byl včera těžký den... s riskem jsem spokojený."

Přesto předvedl svůj klasický sobotní bídný výkon, když na svého týmového kolegu ztratil skoro sekundu. K dispozici měl v Q3 o jednu středně-tvrdou sadu méně, protože jedna se mu připekla ve vadné zahřívací dečce, a svůj deficit vysvětloval tím, že jeho poslední sada pneumatik zkrátka neměla tolik potřebné přilnavosti.


Nejlepší sektory a jejich součet

Na rovinkách kraloval Massa s Williamsem, který dosáhl maximální rychlosti 334,2 km/h. Stáj z Grove se trápí se zahříváním pneumatik do správného provozního rámce. Dnes v kvalifikaci se ale přesně trefili, což zejména Bottasovi pomohlo k tomu, aby se mohl postavit do druhé řady.

Jeho brazilský týmový kolega v Q3 ztratil přes sekundu, což sváděl na vítr: "Dostal jsem se do třetí zatáčky a vítr mě odsunul trochu na bok. Nechtěl jsem ubírat a ztrácet čas, jenže pak jsem se dotkl zelené části na vnější straně zatáčky a to mě vytlačilo ještě více z dráhy. Ztratil jsem tím asi osm desetin." V poslední části se kromě něj nezlepšili už jen Ricciardo a Räikkönen.

Za ním se seřadily oba Lotusy, které vsadily na nižší přítlak, čtvrtá a pátá příčka patří pohonné jednotce Ferrari. Zbylých pět míst v první desítce obsadily Mercedesy, které potvrzují svou nadřazenost.

McLaren udělal další krůček vpřed, když s oběma vozy postoupil do Q2, na rovinkách předčil vozy poháněné Renaulty. Na nejrychlejší Mercedes Honda ztrácela kolem 8 km/h. Pozitivní je, že novinky fungují, tým ale potřebuje udělat větší skok kupředu, pokud si chce dělat zálusk na body. Pokud zítra nějaký získají, bude to velký úspěch.

Toro Rosso šlo v nastavení opačnou cestou než Lotus: vsadilo na vyšší přítlak a nižší maximální rychlosti, o čemž svědčí 17. a 19. pozice na rovinkách, v čase na kolo jsou však na opačném konci: 5. a 6. místo.

Pro Red Bull je to průšvih - přivezl velký balík vylepšení (společně s Ferrari vůbec největší) včetně nového nosu, přesto byl přibližně o půl sekundy pomalejší než jeho B-tým. A motorem to nebylo: všechny čtyři vozy pohání Renault, jenž obě stáje provozují stejným způsobem.

"Těžko říct něco pozitivního o balíku vylepšení, když ztrácíte dvě sekundu [na nejlepší]. Loni nám také scházel výkon, ale dokázali jsme to kompenzovat naší aerodynamikou. Letos ale neexistuje oblast, ve které bychom vyhrávali," uznává Ricciardo, že rakouský tým ztrácí i v jejich obvykle silné stránce - v aerodynamice. Možná potřebuje více času na to, aby novému balíku lépe porozuměl, jak tvrdí - sekundu tím ale nezíská.

Renault musí omezovat výkonu a kvůli spolehlivosti k nastavení přistupovat konzervativně, protože tři jeho piloti už museli nasadit poslední ze čtyř pohonných jednotek. Na rovince na Mercedes ztrácí přes 11,9 km/h, na Hondu 4,6 km/h. Kvjat na otázku týkající se výkonu motoru odpověděl diplomaticky: "Řekněme to takhle: Nejde o nic, co by mi zrovna nahánělo hrůzu."


Maximální rychlosti na konci sektorů a speed trapu (v km/h)

Pneumatiky a strategie

Teploty dráhy vyšplhaly k 49 °C, středně-tvrdá i tvrdá směs poskytovaly konzistentní výkonnost. Očekává se, že měkčí ze dvou nabízených směsí, která dnes byla o více než sekundu rychlejší, bude zítra tou hlavní pneumatikou.

Nemusí to být však tak jednoznačné, jak ukázal Hamilton svým velmi rychlým časem v Q1. Oba piloti Mercedesu a Vettel si v této části vystačili pouze s tvrdou směsí. První pětice vyjela v Q2 pouze jednou opět se stejným cílem - ušetřit co nejvíce středně-tvrdých pneumatik pro závod.

Opotřebení a degradace se pohybuje v rozmezí, který Pirelli očekávalo, proto můžeme v závodě počítat nejpravděpodobněji se dvěma zastávkami. Třízastávková strategie je sice o něco rychlejší, ale v Barceloně se předjíždí i přes dlouhou rovinku s DRS zónou velmi obtížně.

Nejlepší strategie tedy počítá se startem na středně-tvrdé směsi s přezutím na středně-tvrdou v 23. kole a na tvrdou v 50. kole. V případě papírově rychlejší třízastávková strategie by po startu na středně-tvrdých pneumatikách piloti přezouvali opět na středně-tvrdou v 17. a v 35. kole, do posledního stintu na tvrdých by šli v 55. kole. Velká cena Španělska je přitom vypsána na 66 okruhů.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy