Honda dala několikrát jasně najevo svou nespokojenost s novým výkladem pravidel Mezinárodní automobilové federace, která umožnila jejím soupeřům vývoj v průběhu sezóny kvůli chybějícímu datu homologace v pravidlech. Původním záměrem bylo, aby motory byly zmrazeny. Svou stížnost projednala přímo s Charliem Whitingem (psali jsme zde).
FIA nyní povolila japonskému výrobci vývoj svého nového motoru v rámci daných pravidel. Mercedes, Renault a Ferrari mohou před letošním ročníkem změnit 48 % svých loňských motorů - tyto změny jsou určeny počtem bodů (žetonů), které mohou na jejich vývoj použít. Z celkových 66 jich během roku mohou využít 32.
To se na Hondu podle výkladu FIA nevztahovalo: svůj motor měla homologovat do 28. února, aniž by jej pak dále mohla letos upravovat. Podle pátečního rozhodnutí jí bude umožněno použít tolik žetonů, kolik průměrně její soupeři nevyužijí do prvního závodu v Austrálii.
Závodní ředitel FIA, Charlie Whiting, o tom včera týmům napsal: "Pokud tři loňští výrobci mají na začátku sezóny osm, sedm a pět nevyužitých žetonů, pak jich nový výrobce bude moci během sezóny využít šest (průměr zaokrouhlený na celé číslo dolů)."
Honda dosáhla svého: pokud se soupeři rozhodnou pro pozdější nasazení nových motorů, bude moci ten svůj v průběhu sezóny vyvíjet také (foto: McLaren)
Očekává se, že nikdo ze tří loňských výrobců motorů (tj. Ferrari, Mercedes ani Renault) nezačne s motorem, na jehož vývoj by využili všech 32 žetonů pro vývoj. Renault i Ferrari chtějí největší změny podniknout v průběhu sezóny, protože ve vývoji nestíhají, Mercedes po loňské dominantní sezóně také zvažuje, že by novou pohonnou jednotku představil později, byť by si homologaci před prvním závodem mohl vzhledem ke svému náskoku také dovolit.
Není tedy jasné, nakolik bude Honda moci během sezóny svůj motor vyvíjet (kolik žetonů ostatní nevyužijí na začátku), ale podle posledního výkladu FIA a výroků jejich soupeřů je velmi pravděpodobné, že pro vývoj dostane poměrně velký prostor.
Aktualizace
Z posledních informací FIA a rozhovorů se zástupci týmů také vyplývá, že výrobci motorů budou nyní moci vylepšení nasazovat postupně, dokud během sezóny nevyčerpají všech 32 bodů (žetonů).