Drobná úprava špičky nosu v roce 2015 vyžaduje změnu aerodynamické konfigurace

Caterham | foto: Caterham F1 Team

Letošní technická pravidla doznala jen pár drobných úprav. Kromě zvýšení minimální hmotnosti na 702 kg se mění rámec pro špičku nosu. Kromě ladnějšího vzhledu výrazně ovlivní aerodynamiku vozů.

Pravidla definují rozměry, které mají zabránit loňským nevzhledným tvarům, s jejichž řešením nebyla kvůli bezpečnosti spokojena ani FIA. Týmy totiž prostřednictvím protáhlých špiček obešly její záměr snížit nosy. Prostřednictvím protáhlých špiček si loni podržely vysoké nosy, které jsou z pohledu aerodynamiky výhodnější.

Nárazová struktura nacházející se 50 mm za špičkou nosu (nejzazším bodem) v roce 2015 ale musí mít nově dle pravidla 15.4.3 průřez větší než 9 tisíc mm2 - nesmí být přitom níže než 135 mm nad referenční rovinou a celková šířka nesmí přesáhnout 140 mm. O dalších 100 mm směrem dozadu musí průřez dávat už minimálně 20 tisíc mm2, šířka nesmí být větší než 330 mm.

Tato nárazová struktura nemusí být integrální součástí buňky pro přežití, musí k ní být ale pevně připevněná a být symetrická podél osy vozu - nos, který loni používal Lotus, již proto nebude legální.

Drobná změna, velký dopad
I když se tato úprava za jinak neměnných pravidel zdá velmi malou, její dopad na konstrukci vozu pro sezónu 2015 je poměrně významný. Důvod je jednoduchý - nos  je první částí vozu, která přichází do kontaktu se vzduchem. Nastavuje proudění kolem vozu a ovlivňuje všechny části za ním.


Loňské Ferrari bylo novým pravidlům pro přední části vozů nejblíže (foto: Scuderia Ferrari)

"Všechno za předním křídlem směrem dozadu nastavuje všechno ostatní. Změna v této oblasti tedy působí velký rozdíl v tom, jak rozvíjíte auto. Vůz je vyladěn kolem určité sady okolností v jeho přední části," vysvětluje pro Autosport Andy Green, technický ředitel Force Indie.

"Vyžadovalo to tedy spoustu aerodynamického překonfigurovávání, abychom získali zpět celkem významnou ztrátu z toho, kde jsme se nacházeli s vysokým nosem. Přejít k velmi nízkému nosu si vyžádalo mnoho změn. Už se nám to podařilo, ale nějakou chvíli to trvalo," přiznává.

Většina nosů kvůli znění výše uvedeného pravidla podle něj bude vypadat stejně. Řešení bude zřejmě připomínat loňské Ferrari F14 T, klíčové ale bude, jak dobře dokáží týmy své návrhy vyladit pro získání co největší aerodynamické výhody.

"Myslím, že to ukrývá stejné množství výkonnosti jako [předchozí] konvenční nosy. Jen to trvá, než ji z toho dostanete. Byli jsme donuceni jít určitou cestou a musíme z ní novou výkonnost získat," pokračuje Green.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy