MERCEDES
Lewis Hamilton, 1. místo
Jakmile jsem byl ve vedení, musel jsem si jen kontrolovat pneumatiky, zvládnout spotřebu bylo celkem bez problémů. Na konci bylo auto tak dobré, že na to mohl i nemusel šlápnout. Nemusel jsem na to tlačit i když se potom Nico přiblížil, bylo lehké udržovat si rychlost.
Auto bylo celý víkend úžasné a tento okruh jsem si opravdu užíval. Jeden z mých nejoblíbenějších, je skvělé zde vyhrát. Dnešní den je neuvěřitelný, nikdy jsem si nemyslel (když jsem přišel k týmu), že to zvládneme takto brzy. Jsem pyšný na všechny v továrně za neuvěřitelné výsledky, vděčíme za to jim.
Nico Rosberg, 2. místo
Strategie byla skvělá Myslím, že tohle auto je zkrátka neuvěřitelné, je skvělé. Všichni odvedli tak dobrou práci při jeho stavbě a proto je jedna moje polovina tak zklamaná, že jsem to zkazil.
Ta druhá polovina je šťastná, protože tým si to [Pohár konstruktérů] opravdu zaslouží a je to pro ně nejdůležitější trofej letošního roku. Proto se mohu i smát, protože jsem šťastný za všechny, že toho dosáhli.
Niki Lauda, nevýkonný ředitel
Vyhráli jsme šampionát, to je neuvěřitelné, neuvěřitelné. Ross Brawn položil základy, teď jsme to dotáhli, velmi dobré. Lewis tím v podstatě položil základy pro svůj další titul.
Toto Wolff, sportovní ředitel
Myslíme stále na Julese. Pro nás je tohle důležitý okamžik. Nebyla to jednoduchá cesta. Měli jsme problémy se spolehlivostí. Myslím ale, že o tom to je – chvíli jste nahoře i dole.
Musíme oběma pilotům poskytovat spolehlivé auto, nechceme aby šampionát rozhodla odstoupení. Lewis v několika posledních závodech předvedl opravdu dobrou výkonnost, ale není to o moc – mezi ním a Nicem je drobný rozdíl. Nico udělal chyby, ale chvílemi byl rychlejší. Pracujeme velmi tvrdě a jsme velmi odhodláni. Neustále pracují se svými inženýry, je to zajímavé.
WILLIAMS
Valtteri Bottas, 3.
Jsem za tento výsledek rád už kvůli týmu. To, co jsme udělali za poslední rok, je fantastické. Dnes jsme byli nejlepšími ze zbytku. Dělal jsem, co jsem mohl, dnes už jsem více udělat nemohl. Premiéra na tomto okruhu dopadla dobře, za Lewisem jsem nebyl tak daleko.
Pneumatiky také fungovaly docela dobře a pak najednou zadní začaly ztrácet výkon. Měl jsem více a více problémů. Rosberg mě předjel v první zatáčce. Nečekal jsem to. Naštěstí jsem si ho na poslední moment všiml a nedošlo tak ke kontaktu. Je pěkné být na podiu. Sezona 2013 je zapomenuta a my míříme ke třetímu místu v Poháru konstruktérů.
Felipe Massa, 11. místo
Moje strategie byla ovlivněna provozem a to mi znemožnilo dostat se na body. Rozhodli jsme zastavit v prvním kole, a poté jsem byl v čistém vzduchu a měl dobrou rychlost, získal pár pozic. Potom jsem bojoval s Pérezem, který měl dobrou rychlost na rovince, takže jsem za ním ztratil čas.
Po druhé zastávce jsem se objevil opět za Pérezem a neměl jsem příležitost jej předjet. Je to zklamání dojet jedenáctý, protože máme konkurenceschopné auto, ale vypadá to dobře a musíme se nyní soustředit na Austin a ujistit se, že ten závod proběhne bez problémů.
Rob Smedley, šéf inženýr
Skvělý výsledek, získali jsme 15 bodů a udrželi si třetí místo v tabulce s náskokem pět bodů, což je důležité. Valtteri zajel velmi dobře a skvělé vidět, že se posunul v tabulce jezdců na třetí místo.
Pro Felipeho to byl víkend plný zklamání kvůli technickým potížím. Ztratili jsme nejméně deset bodů. Musíme se ujistit, že tyto drobnosti vyřešíme a získáme maximum možných bodů, protože víme, že auto je rychlé a můžeme bojovat s těmi vepředu.
Na pódiu po skončení Velké ceny Ruska (foto: Daimler AG)
MCLAREN
Jenson Button, 4.
Byl to divný závod. Jak můžete odjet tolik kol na jedné sadě pneumatik? Bylo to jako závodění ze staré školy, což je z jedné strany dobře, ale neznamená to, že vyhrálo nejrychlejší auto. Myslím, že část z naší rychlosti je dána okruhem, ale my jsme zlepšili nastavení vozu a přišli na jiné věci, které nám fungují. Uvidíme, jak si povedeme v Texasu. Těším se tam.
Kevin Magnussen, 5.
Měl jsem dobré první kolo, pak to tak po většinu závodu zůstalo. Museli jsme hodně šetřit palivo, všichni museli.. Byl jsem uvolněný, uvolňoval jsem plyn 200 metrů před zatáčkou. Bylo to v pohodě, protože mě nikdo nenaháněl.
Mám radost za tým, že jsme získali hodně bodů do šampionátu konstruktérů. Byl to celkem jednoduchý závod. Dostali jsme se před Force Indii. Byli jsme rychlejší, než jsme čekali. Musíme pochopit proč a pokračovat v tom.
Eric Boullier, závodní ředitel
Je to pro Woking dobré - hodně bodů. Stále to není naše ambice končit 4. a 4. Je to ale příjemné vidět lepší výkonnost. Alonsovi možná trochu Kevinovi mohlo, ale dostal by se stejně před něj.
FERRARI
Fernando Alonso, 6.
Chyba v boxech nebyla tak rozhodující, neměli jsme takovou rychlost. Na startu jsme nezískali moc pozic. Musíme zůstat pozitivní. Povedl se nám víceméně dobrý závod, ušetřili jsme palivo, odolali Ricciardovi, ale na Magnussena jsme neměli. Rosberg měl neuvěřitelnou rychlost, gratulujeme Mercedesu, snad příště odvedeme lepší práci. Musíme co nejvíce využít to, co máme. Na jiných tratích jsme pódiu byli blízko, tady ne.
Má budoucnost je už stanovena v mé mysli po několik měsíců, musíme vše dotáhnout do konce. Snažíme se co nejvíce využít to, co je nám k dispozici. Nemůžu říct nic, dokud to nebude dokončené. Na mé rozhodnutí si musíte počkat. Myslím, že to bude dobré, pro mě i pro budoucnost Ferrari. Jestli budu v F1? Uvidíme.
Kimi Räikkönen, 9. místo
Věděli jsme, že to bude náročné a start zezadu nám nepomůže, protože nebude lehké se probojovat polem, ale začali jsme dobře. Bohužel mě potom přitlačilo na zeď Toro Rosso a musel jsem tvrdě brzdit, předjelo mě pár aut a ztratil jsem šanci na dobrý závod, protože potom už jsem byl zaseklý za ostatními auty. Vůz jel dobře a mimo provoz jsem měl dobrou rychlost.
Chybí nám ale rychlost na rovinkách, což společně s šetřením paliva znamenalo, že jsem na to nemohl tlačit tak, jak bych chtěl. Víme, že je letos těžké bojovat o přední místa, ale zároveň pokračujeme ve snahách o co nejlepší výkony - i v Austinu. Doufám, že tam nebudu mít ty samé problémy. Přesto si nejvíc ze všeho přeji, aby naše modlitby pomohly Julesovi.
Marco Mattiaci, šéf týmu
Opět jsme získali výsledek, který je daleko od našich cílů, ale dnes musíme gratulovat Mercedesu, který po pěti letech tvrdé práce získal zaslouženě Pohár konstruktérů. Závody Japonsko - Rusko byly pro nás náročné na trati i mimo ni.
V obou závodech jsme však zjistili věci, které nám pomohou do budoucna co se techniky i bezpečnosti týče. Jsem si jistý, že zbývající závody nám poskytnou příležitost dostat z auta maximum, abychom na konci získali lepší výsledky.
Zatímco naše myšlenky zůstávají s Julesem, chci poděkovat Lucovi Di Montezemolovi k jeho poslednímu závodu jako prezidentovi Ferrari. Myslím, že jsme měli štěstí pracovat pod tak skvělým manažerem a že to bude to stejné v případě Sergia Marchionneho.
RED BULL
Daniel Ricciardo, 7. místo
Prvních pár kol bylo hektických a ztratili jsme na startu pár míst. Musíme se na to podívat. Téměř končí sezóna, ale moc dobrých startů jsme neměli, což je frustrující. Na začátku už pneumatiky nebyly nejlepší, v kvalifikaci jsem je dost využil, takže to nebylo nejlepší a první stint to zhoršil.
Viděl jsem, že odcházejí a museli jsme do boxů dříve. Na středně tvrdé sadě to bylo dobré a rychlostí jsem stíhal Alonsa, ale nemohl jsem ho předjet.. Gratuluji Mercedesu k dominantní sezóně, klobouk dolů.
Sebastian Vettel, 8. místo
Měl jsem dobrý start a bitvu s Danielem, ale potom už rychlost nebyla nic moc, měli jsme stejné problémy jako v kvalifikaci. Hodně času jsem jel osamocen. Začátek byl zábavný, ale poté už to nebylo nijak hektické. Gratuluji Mercedesu k titulu, zasloužili si jej.
Christian Horner, šéf týmu
Nejprve gratuluji Mercedesu k zisku titulu, odvedli letos úžasnou prci a po po čtyřech letech se trofej stěhuje z Milton Keynes do Brackley. Pro nás se toho v závodě moc nedělo. Opotřebení pneumatik nehrálo moc roli, měli jsme jen obavy u Daniela, který zajel do boxů dříve, ale jinak se toho moc nedělo
Daniel se dostal blízko Alonsovi. Ten vypadal, že má problémy s palivem, ale my neměli rychlost na rovinkách, abychom jej předjeli. Oba vozy doma, spolehlivý závod, ale byl to závod opanovaný motorem Mercedes.
FORCE INDIA
Sergio Pérez, 10. místo
Byl to těžký závod a tvrdě vybojovaný bod. Zkusili jsme maximum, ale důležité bylo hlídat spotřebu, zvlášť, když jsem startoval na středně-tvrdé sadě a musel se udržet na dosah těch na měkké sadě. Na měkké sadě se hůř šetřilo palivo a musel jsem se bránit Felipemu, který byl za mnou celý druhý stint. Bylo to náročné odpoledne, ale snad budeme v dalších závodech v lepší formě.
Nico Hülkenberg, 12. místo
Byl to celkem náročný závod. Začínal jsem zezadu a tráil se s rychlostí na rovinkách oproti ostatním vozům, se kterými jsem bojoval. V zatáčkách to bylo dobré, ale na rovinkách jsme ztráceli, což znamenalo, že se hůř předjíždělo, obzvlášť na této trati. Kdyby nebylo tohoto, asi bychom dopadli lépe. Musíme na tom zapracovat a být v Austinu silnější.
Vijay Mallya, šéf týmu
Byl to náročný závod na okruhu, kde se velmi špatně předjíždí. Checo pár aut předjel a předvedl vynikající obranu před Massou a získal bod. Předjíždění se však podepsalo na spotřebě paliva a musel vzdát stíhání Räikkönena, aby ušetřil palivo, jinak by nemusel dojet. Nicův závod byl ovlivněn penalizací, ale zajel dobře a na dosah první desítky.
Tento výsledek komplikuje náš boj o páté místo v poháru konstruktérů, ale zbývají tři závody včetně posledního, dvojnásobně bodovaného v Abú Zabí, a může se stát cokoliv. Budeme dál tvrdě pracovat a dáme do toho maximum až do konce.
TORO ROSSO
Jean-Eric Vergne, 13. místo
Byl to extrémně frustrující závod. Musíme pochopit, proč jsme museli tak moc šetřit palivo. Je to velká škoda, protože kluci odvedli skvělou práci a dali nám velmi dobré auto, které by bylo, jak jsem cítil, dobré pro celý závod.
Start byl velice pozitivní, atakovali jsme, co jsme mohli, pak jsem ale musel přestat i přesto, že jsem cítil, že bych mohl odvést opravdu dobrou práci. Musíme se posunout k dalšímu závodu v Austinu, kde budeme moci snad získat z auta maximum.
Daniil Kvjat, 14. místo
Byl to těžký závod. Kromě toho, že jsem nemohl najít ten správný přítlak, pak jsme se až moc ve srovnání s ostatními museli starat o spotřebu paliva. To je něco, čemu budeme muset porozumět, abychom kvůli tomu neztráceli výkonnost v budoucnu. V neposlední řadě jsem také musel znovu zastavit ke konci závodu, což mě stálo několik pozic.
Raději bych to zde v Rusku zvládnul před domácími diváky mnohem lépe. Opravdu jsem cítil jejich podporu. Když odhlédnu od neuspokojivých finálních výsledků, tak to byl skvělý závod v neuvěřitelné stavbě s excelentní organizací.
Franz Tost, šéf týmu
Zaprvé bych chtěl poděkovat panu Putinovi a Berniemu Ecclestonovi za to, že dostali GP sem do Ruska. Byl to opravdu fantastický závod v krásném prostředí. Vzhledem k tomu, že jsme startovali z 5. a 9. místa, tak projet cílem na místech 13 a 14 není tím, co bychom dnes očekávali. Po asi dvaceti kolech jsme museli začít šetřit palivo, takže jsme nemohli plně využívat náš potenciál.
Ztratili jsme místa, protože nás několik dalších aut mohlo lehce předjet, proto jsou finální výsledky docela zklamáním. Teď musíme zanalyzovat, proč bylo možné se stejným množstvím paliva pro všechny, že jsme byli tak daleko. Musíme najít řešení a zajistit, aby se to už neopakovalo.
SAUBER
Esteban Gutiérrez, 15. místo
Byl to čistý závod se zajímavou první částí. Sázeli jsme na safety car během prvního stintu a proto jsme prodloužili jízdu na dané sadě. Nebylo to pro strategii ideální, ale stálo to za zkoušku a doufali jsme, že tím získáme. Nakonec safety car nevyjel.
Přesto si myslím, že se pneumatiky chovaly dobře, i auto se dobře řídilo, užíval jsem si to. Na druhou stranu je frustrující dojet patnáctý, když to byl závod, kdy šlo vše dobře. Přesto, budeme dál bojovat až do konce, abychom získali šanci na zisk bodů.
Adrian Sutil, 16. místo
Start na středně-tvré sadě byl obtížný, protože jsem neměl přilnavost. K tomu pár aut za mnou mělo měkkou sadu, což byla výhoda. V první zatáčce jsem neměl místo a propadl se. Na té sadě to hodně klouzalo a ztrácel jsem v každé zatáčce.
Rozhodli jsme se pro dřívější zastávku. Potom jsem mohl pokračovat bez potíží. Věděli jsme, že start na střední sadě je riskem, pokud nevyjede safety car. A ten nevyjel. Přesto by bylo těžké s naší rychlostí dojet na bodech. Musíme dál pracovat.
Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Šli jsme do závodu s vědomím, že za normálních podmínek to pro nás bude těžké. Rozhodli jsme se pro strategii, která by nám pomohla v případě vyjetí safety caru. To však nevyšlo, takže jsme nebyli v pozici bojovat o body.
LOTUS
Romain Grosjean, 17. místo
Během prvních kol bylo těžké dostat do pneumatik teplotu. Jinak to byl slušný závod až na nehodu s Adrianem Sutilem. Byl na měkkých pneumatikách a měl mnohem větší grip než já v zatáčce číslo tři. Pak vyjel ze závodní stopy a v tu ránu jsme se dotkli. Podle mě šlo spíše o závodní incident.
Pastor Maldonado, 18. místo
Dnes jsme opravdu bojovali s vyvážením auta, to nám udělalo závod pořádně obtížným. I na měkkých gumách jsme měli problém s nalezením dobrého gripu - a to dokonce i v závěru závodu. Je to škoda, protože jsme zde v Soči na okruhu chtěli předvést dobrou show. Už se nemohu dočkat, až se vrátím do rychlejšího auta.
Federico Gastaldi, zástupce šéfa týmu
Naše dnešní výkonnost nebyla něčím, o čem byste psali domů, což je v absolutním kontrastu se zdejším vybavením a reakcí, kterou jsme dostali při první návštěvě Formule 1 v Rusku. Autodrom v Soči je vysoce impozantní a je zde velký potenciál pro závody v dalších letech.
Oba naši jezdci zůstali soustředění a dovezli svoje vozy domů, ale sdílíme jejich frustraci co se výkonové úrovně o tomto víkendu týče. V roce 2014 před sebou máme ještě čtyři závody, ale my už se hlavně soustředíme na rok 2015, kdy bychom se chtěli vrátit do formy.
CATERHAM
Marcus Ericsson, 19. místo
Dobře jsem začal a v prvním stintu to šlo opravdu fajn, držel jsem bez problému krok s jedním Sauberem a jedním Lotusem. Druhý stint s tvrdšími pneumatikami nebyl už tak dobrý. Nemohl jsem je přinutit k dobrému fungování. Neměl jsem dostatečnou přilnavost, a tak mě tým povolal k výměně gum.
Tím pro mě závod ale skončil, protože Lotus byl až moc daleko. Jsem trochu zklamaný, protože během prvního stintu to šlo dobře. Myslel jsem, že budeme moci vyjet dobrý výsledek. Dokázali jsme ale, že můžeme bojovat se Saubery a Lotusy a to nejen v závodě, ale i včera v kvalifikaci.
Kamuj Kobajaši, nedokončil
S autem nic špatného nebylo. Tým mě požádal, abych ho zastavil a ušetřil najeté kilometry. Máme letos spoustu omezení pro odjetou vzdálenost, abychom se vyhnuli potížím s díly. Proto jsem dostal zprávu od vrcholového vedení. Očekávám, že v Austinu budu závodit.
Cedrik Staudohar, šéf podpory Renaultu
Marcus odvedl skvělou práci a tlačil na to, aby zůstal před oběma Lotusy, ale nakonec to nestačilo. Přesto jsme ukázali zlepšení kvalifikační rychlosti i té závodní, což je dobrá zpráva. Bohužel Kamuj nemohl pokračovat v dokončení závodu, ale oba motory pracovaly dobře a neměli jsme problémy. Snad zlepšení bude pokračovat i v Austinu.
MARUSSIA
Max Chilton, nedokončil
Měl jsem špatný pocit z auta při brzdění do první zatáčky. Zdálo se, že auto nefunguje správně. Proto jsem se rozhodl vrátit do boxů k týmu. Po zastavení jsme zjistili, že došlo ke zlomení zadního zavěšení.
Po tom, co se stalo minulý týden Julesovi, nemělo vůbec žádnou cenu riskovat. Tým je z toho pořád v šoku, tento týden byl nejtěžší ze všech. Rád bych tuto Velkou cenu pro Julese dokončil, ale možné to nebylo. Děkuji všem pilotům, kteří drží při sobě v podpoře Julese.
Dave Greenwood, šéf inženýr
Protože jsme startovali až z konce startovního pole a kvůli danému chování pneumatik bylo strategií minimalizovat jízdu v prvním stintu. Zvažovali jsme zastávku v prvním kole, ale nakonec jsme počkali do čtvrtého. Max jel poté lépe, ale začal cítit problém v první zatáčce. Mysleli jsme, že jedinou možností je zastavit a prošetřit to. Zjistili jsme, že je potíž s pravým zadním kolem, takže jsme závod ukončili.
Není to výsledek, ve který jsme doufali, ale myslím, že můžeme být spokojeni s tím, jak jsme tento víkend zvládli. Povzbuzením nám byla neskutečná podpora z celého světa, za kterou jsme vděční. Doufáme, že to Julesově rodině v této těžké době pomohlo. V určitou chvíli se budeme muset začít dívat kupředu na zbývající závody, ale nyní jsme šťastní, že jedeme domů.