První trénink v belgických Ardenách začal při zamračeném počasí, teplotě vzduchu 12 °C a trati 17 °C. Debutovali v něm dva noví piloti: André Lotterer, který u Caterhamu nahradil Kamuje Kobajašiho, a Alexander Rossi, jenž nakonec s Marussii nebude závodit místo Maxe Chiltona - jeden překvapivý obrat za druhým! Kromě nich se za Sauber svezl testovací pilot Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze.
Týmy přivezly záplavu novinek, zejména přední i zadní křídla pro nižší úroveň přítlaku než obvykle. Ferrari nasadilo štíhlé přední křídlo a lépe stíněné výfuky pro zachování energie plynů a zrychlení jejich proudění.
Lotterer na svém voze testuje novinky včetně nového vozu, Ericsson zůstává u starší konfigurace monopostu CT05. Všichni piloti ihned vyrazili k instalačním kolům a do 8 min byli zpět, na chvíli se rozhostilo ticho, které po 15 min přerušil Button s McLarenem. Ten doufá, že by se mu ve Spa mohlo více dařit kvůli jeho důrazu spíše na výkon motoru spíše než na aerodynamiku.
Fernando Alonso vyráží ke své první jízdě v Belgii (foto: Scuderia Ferrari)
Vettel ve Spa použije pátý motor (jak jsou na tom ostatní - viz zde) a Red Bull přemýšlí, že ten šestý nasadí již v Monze, kde by si také odpykal svou první penalizaci: odsun o 10 míst zpět na startovním roštu. Nechtějí, aby k tomu došlo v Singapuru nebo v Japonsku, kde očekávají, že budou hodně vysoko. Německý šampion může využít ještě tři motory starší specifikace, ty jsou však méně výkonnější a nelze s nimi využít nově vyvinuté palivo Total.
První měřené kolo předvádí Button - 1:54,221. Ihned se ale svými prvními pokusy dostávají Magnussen (1:53,405), Hamilton (1:53,555) i Rosberg (1:52,143). Van der Garde hlásí pokles výkonnosti, kterou se Caterhamu až do konce nepodařilo dostat zpět. "Výkon stále není dobrý, v určitých místech dochází k zaváhání" zní z rádia Holanďana. McLareny, Mercedesy, Red Bully i Williamsy projíždějí Eau Rouge naplno.
Jezdci se zlepšovali a před další pauzou po 30 min, kdy piloti vracejí úvodní sadu tvrdší směsi pneumatik, byl na čele Rosberg (1:51,724) před Alonsem (1:51,937) a Bottasem (1:53,172). Čas chyběl pouze u Maldonada, jehož trápily technické problémy. Rossi zaostává o 8,6 sekundy.
Jenson Button ve Spa nastupuje v upomínce na svého otce opět v růžové přilbě (foto: McLaren)
V polovině se do první devítky dostal Grosjean (1:53,597), před ním i nadále zůstávali Hamilton (1:53,555), Hülkenberg (1:53,486), Pérez (1:53,481), Vettel (1:53,369), Magnussen (1:53,283), Bottas (1:53,172), Alonso (1:51,937) a Rosberg (1:51,724). Ericsson se roztáčí v La Source, ale bez poškození pokračuje. Grosjean si stěžuje na problémy se zadními pneumatikami, tytéž postihují i Maldonada.
Po 50 min vylepšují piloti Mercedesu své časy: do čela se na chvíli posouvá Hamilton (1:51,674), který udělal dříve ve svém ostrém pokusu chybu v poslední šikaně, o chvilku později si ale první příčku bere zpět Rosberg (1:51,577). Lewisovi jeho inženýr hlási: "Nico našel spoustu času v poslední šikaně, ale to si asi uvědomuješ."
Caterham sliboval nový nos, v podstatě však jen upravil panel "cudnosti"
(foto: Caterham F1 Team)
Daří se i McLarenům: Button (1:52,404) a Magnussen (1:52,922) po hodině postupují na 4. a 5. pozici za třetího Alonsa. Jenson vzápětí zablokoval kolo a hodně probrzdil. "DRS klapka zůstala otevřená. Nemohl jsem ji zavřít," vysvětluje Brit.
V La Source dostává smyk i Räikkönen a hlásí problémy s přehříváním svého ERS systému. Patří mu pátá příčka a na svého týmového kolegu Alonsa ztrácí sekundu. Po chvilce ticha se poslední čtvrt hodiny bylo opět na co koukat - na dráhu vyrazilo 21 vozů - kvůli problému s řazením nahoru scházel jen Vettel.
Chvilku hrůzy prožil v posledních kolech Hamilton, kterému se rozkmitala záď v Eau Rouge. Naštěstí vše zvládl a vyhnul se havárii. Bottas se snažil v závěru dostat dopředu, vylepšil své časy v prvních dvou sektorech, ten třetí mu ale nevyšel, a tak zůstal na konci první desítky. Její čelo opanovaly Mercedesy před Alonsem, Buttonem a Räikkönenem.
Počty ujetých kol
Mírným zklamáním jsou zatím Williamsy, které doufaly ve vítězství, zaujal i Lotterer, který při svém debutu s Caterhamem. skončil před týmovým kolegou Ericssonem.
Nejrychlejší sektory a maximální rychlosti
Přehled všech časů: zde (PDF).
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 6 | Nico ROSBERG | deu | Mercedes AMG Petronas F1 | 1:51,577 |
2. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes AMG Petronas F1 | 1:51,674 |
3. | 14 | Fernando ALONSO | esp | Scuderia Ferrari | 1:51,805 |
4. | 22 | Jenson BUTTON | gbr | McLaren Mercedes | 1:52,404 |
5. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 1:52,818 |
6. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 1:52,903 |
7. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | McLaren Mercedes | 1:52,922 |
8. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Sahara Force India F1 Team | 1:52,937 |
9. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Infiniti Red Bull Racing | 1:52,972 |
10. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Williams F1 Team | 1:53,172 |
11. | 1 | Sebastian VETTEL | deu | Infiniti Red Bull Racing | 1:53,369 |
12. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Scuderia Toro Rosso | 1:53,594 |
13. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Lotus F1 Team | 1:53,597 |
14. | 99 | Adrian SUTIL | deu | Sauber F1 Team | 1:53,703 |
15. | 19 | Felipe MASSA | bra | Williams F1 Team | 1:53,968 |
16. | 25 | Jean-Eric VERGNE | fra | Scuderia Toro Rosso | 1:54,189 |
17. | 36 | Giedo VAN DER GARDE | nld | Sauber F1 Team | 1:54,335 |
18. | 13 | Pastor MALDONADO | ven | Lotus F1 Team | 1:55,336 |
19. | 17 | Jules BIANCHI | fra | Marussia F1 Team | 1:55,782 |
20. | 42 | Alexander ROSSI | usa | Marussia F1 Team | 1:57,232 |
21. | 45 | André LOTTERER | deu | Caterham F1 Team | 1:57,886 |
22. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Caterham F1 Team | 1:57,977 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ