Jak FIA dohlíží na úpravy motorů - je možné během sezóny zvyšovat jejich výkon?

Renault | foto: Renault Sport F1

Pravidla umožňují výrobcům motorů vyvíjet své produkty a provádět úpravy, jejichž cílem je zvýšení spolehlivost, bezpečnosti či snížení nákladů. Co říká zástupce FIA Charlie Whiting na využívání těchto možností, které by se mohly stát zástěrkou pro zvyšování výkonnosti?

"Myslím, že systém, který nyní máme, je stejný jako ten, který platí od roku 2006," upozorňuje Whiting na to, že určité úpravy motorů byly možné vždy i v době zmraženého vývoje předchozích atmosférických 2,4litrových osmiválců.

Jak se FIA snaží zabránit, aby výrobci pohonných jednotek nezneužívaly povolených úprav k automatickému navyšování výkonu? "Pokud výrobce motorů žádá o změny z titulu spolehlivosti, vždy to vyhodnocujeme, vždy se snažíme rozpoznat, zda to otevírá zpětné vrátka pro získání vyšší výkonnosti."

Výrobci motorů ale v minulosti při úpravách obvykle dokázali při zvyšování spolehlivosti či bezpečnosti navyšovat i výkon. Letos k tomu podle Whitinga ještě nedošlo: "Jsme absolutně přesvědčeni o tom, že změny, které jsme v této sezóně umožnili, vedly čistě ke zvýšení spolehlivosti."

Poté upozorňuje na další prostředek, který jim umožňuje prokouknout případné finty: "Máme možnost konzultovat to se všemi ostatními výrobci motorů. Pokud tedy povolíme určité změny v zájmu spolehlivosti, necháváme to pak kolovat mezi ostatními výrobci motorů. Mají příležitost upozornit na jakoukoliv možnost zneužití zadních vrátek."


Umístění motoru ve voze F1 (foto: Renault Sport F1)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 17 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy