Ricciardovi průtokoměr opět selhal, proč se problémy opakují u vozů s motorem Renault?

Renault | foto: Renault Sport F1

Dva týdny poté, co by Daniel Ricciardo diskvalifikován, měl v Malajsii opět problémy s průtokoměrem paliva ve svém Red Bullu. Proč potíže pronásledují pořád stejná auta?

V Sepangu se Red Bull opět potýkal s problémy s oficiálními průtokoměry FIA. Ten ve voze Ricciarda v pátek v prvním tréninku vypověděl službu. Pro druhý trénink nasadil nový, jenž fungoval obstojně.

Jakmile však v neděli nastartovala rakouská stáj po převzetí vozu z parc fermé motor, čidlo se tvářilo, že nefunguje. Ani po restartu při nájezdu na startovní rošt neposkytovalo žádné údaje. To se netýkalo pouze Red Bullu - stejný problém měl také Lotus Pastora Maldonada.

FIA proto umožnila oběma týmům přechod na alternativní metodu měření průtoku, ovšem s korekčním faktorem z tréninků. Red Bull se tentokrát jejím instrukcím přizpůsobil, byť odchylka v měření podle něj dosahovala stejné výše, jako v Melbourne (4 %). Nakonec to na pořadí závodů ale nemělo žádný vliv: Ricciardo i Maldonado do cíle nedojeli.

Jak probíhá kalibrace průtokoměrů FIA?
Tuto činnost má na starosti společnost Calibra. Jedná se o velmi složitý proces. Každý výrobce paliva jí musí doručit 190litrový barel svého benzínu. Přesnost průtokoměru je pak s daným palivem porovnávána s referenčním čidlem při 16 různých rychlostech průtoků za pěti odlišných teplot.

Maximální odchylka přitom může dosáhnout 0,5 %. Čidla jsou od výroby dimenzována na 400 pracovních hodin, požadované kalibrované úrovně by mělo dosahovat 100 hodin zátěže.


Může za problémy s průtokoměry úprava, kterou provádějí zákazníci Renaultu?
(foto: Renault Sport F1)

Může za problémy vlastní úprava čidel?
To, že se problémy objevují zejména u Red Bullu, Lotusu a v trénincích také u Toro Rosso, tedy v 95 % u vozů poháněných Renaulty, některé odborníky vedle k podezření, že by za nimi mohla stát určitá frekvence produkovaná tímto V6 turbomotorem, jenž vytváří určité zvukové frekvence, které narušují ultrazvukové měření čidel dodávaných společností Gill Sensors.

Pravděpodobněji za potíže však mohou úpravy, jež na průtokoměrech provádějí a jež mohlo vést k jejich poškození. Tyto tři týmy modifikovaly napojení 300gramových čidel na své palivové systémy z důvodu usnadnění jejich instalace.

Přitom mohlo dojít k poškození citlivé skleněné vložky uvnitř průtokoměrů. Z toho by pro týmy mohlo vyplývat doporučení, aby je instalovaly tak, jak jsou dodávány - byť majetkem týmů.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 76 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy