FIA je v měření průtoku neoblomná: Tolerujeme 0,5% odchylky, čidla jsou přesná

gill sensors | foto: Gill Sensors

Technický delegát FIA Charlie Whiting dal dnes jasně najevo, co si myslí o snaze Red Bullu změnit způsob měření okamžitého průtoku nových pohonných jednotek. Podle něj jsou homologovaná čidla přesná a není důvod ke změně.

Red Bull byl v Austrálii potrestán diskvalifikací za překračování limitu průtoku 100 kg paliva za hodinu. Tým věří, že pokud dokáže nepřesnost měření oficiálního průtokoměru na základě vlastních měření, pravidla neporušil a druhé místo mu bude vráceno.

S tím ovšem Whiting nesouhlasí: "Článek 5.10 dává podle mě jasně najevo, že jediný způsob měření průtoku je možný pomocí homologovaného čidla. Jak víte, Gill je jediné čidlo, které FIA homologovala. Já v tom mám úplně jasno. Homologovaná čidla musí být namontována, jelikož přímo měří tlak, teplotu a průtok paliva do vstřikovacích trysek. Tyto signály musí být dodávány FIA k záznamu dat."

Oficiální průtokoměry podle FIA navíc nejsou tak nepřesné, jak vykresluje Red Bull. Fabrice Lom, který má u ní na starosti pohonná ústrojí, vysvětluje: "Akceptujeme přesnost s odchylkami plus nebo mínus 0,5 %. Mnoho čidel je lepších a postupně se zpřesňují, cílem je 0,25 %."

Hornerovy návrhy
Horner navrhoval, aby se ve voze používalo více čidel, podobně jako u letadel. To se však Lomovi nelíbí: "Čidlo váží 300 gramů a zabírá místo v palivové nádrži. Už tak si kvůli tomu inženýři nahlas stěžovali. S dvěma čidly by byl jejich křik ještě silnější."

Ani další nápad Red Bullu - měřit průtok pouze v kvalifikaci a v závodech se spokojit pouze s omezením spotřeby ve výši 100 kg pro celý závod - se Lomovi nezamlouvá: "U těchto motorů můžete při neomezeném tlaku a průtoku dosahovat 1500 - 2000 koní.

Během závodu by to vedle k celé škále strategií, pokud bychom průtok neomezili. Někteří by se rozjeli jako hasiči a pak jeli pomalu a šetřili benzín. Jiní by to dělali opačně. Výsledkem by byly různé fáze závodu s obrovskými rozdíly v rychlostech. Bylo by to příliš nebezpečné."

Někteří přemýšleli o omezení plnícího tlaku, ani to však podle FIA není tou správnou cestou: "Omezení plnicího tlaku jako před 30 lety by bylo neefektivní, protože by bylo spáleno příliš mnoho paliva, aniž byste jeli rychleji. Elegantnější je omezit množství paliva. Automaticky to vede k efektivnějšímu motoru. Tento úkol se však zvládá mnohem náročněji než řízení tlaku přeplňování."


FIA je neoblomná: způsob měření průtoku se měnit nebude, čidla jsou přesná (foto: Gill Sensors)

FIA je neoblomná
Podle Whitinga čidla vydrží v provozu i 100 hodin, než se objeví potřeba je znovu skalibrovat. Do té doby je měření konzistentní: "Když čidlo poprvé použijete, tak hned víte, jestli je s ním něco v nepořádku. Proč, to je věc druhá."

"Nikdy se neobjevují pochybnosti - pokud pracuje správně, je přesné. To je to, k čemu jsme zatím dospěli. Někdy se něco zadrhne. Nevíte, jestli je už po něm, ale hned víte, že selhalo. A to je naprosto zřejmé," dodává Whiting.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 88 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy