Alonso a Räikkönen odpovídají fanouškům na dotazy

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Ferrari dalo fanouškům možnost poslat otázky směřující na jejich piloty - Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena. Ti na ně poté reagovali a jejich odpovědi byly zveřejněny na oficiálních stránkách týmu.

KIMI RÄIKKÖNEN

Andrea Dolzan: Máš stále stejný pocit motivace uvnitř garáže Ferrari jako tomu bylo v roce, kdy jsi vyhrál titul?
Kimi Räikkönen: Myslím, že motivace v týmu vypadá velmi dobře a asi to bude klidnější, než když jsem tu byl posledně. Cítím, že je to ok. 

Charléne Raucq: Lituješ něčeho? Změnil bys některé věci ve své kariéře?
KR: Jestli bych něco změnil? Pravděpodobně ne. Bylo pár věcí, které nám nevyšly, některé chyby, které nás stály zisk titulu, ale takový je život. Tak to je a já jsem spokojen s tím, co jsem v minulosti dokázal a stále mi ještě dost dobrých let zbývá. 

Aspa Karanasiou: Jaké bylo tvé nejhorší rozhodnutí, které jsi učinil a proč?
KR: Já nevím, nedokážu říci, že bylo jedno, které bylo nejhorší. Jsem spokojen se svými výsledky a jak jsem už řekl, nic bych nezměnil a doufám, že nás letos čeká dobrý rok.

Mimanchisic: Kimi, myslíš, že závodníci budou litovat "odchodu" rychlejších vozů z minulé sezóny co se adrenalinu, soupeření a zábavy z řízení týče?
KR: Nemyslím, že auta budou o tolik odlišná. Samozřejmě si jako pilot každý rok musíte zvyknout na novinky. Letos jsou mnohem významnější, ale až čas ukáže, jaká ta auta budou, jak rychlá budou a jak budou fungovat. Myslím, že to pro někoho to bude zajímavé, pro jiného obtížné, ale zatím netušíme, jak to bude probíhat a musíme počkat.

Gabriella Valentine: 1) Vařil jsi někdy pro svoji mámu? 2) Jmenuj dva další sporty kromě F1, které máš rád? (hokej a badminton?)
KR: Ano, myslím, že jsem jí někdy uvařil, když jsem byl mladší, ale nepamatuji si, kdy to bylo. A co se koníčků mimo formule týče: mám rád spoustu věcí, hokej je jedna z nich - rád ho hraji a sleduji, mám taky rád motokros. A to jsou asi ty nejzajímavější sporty, které dělám a sleduji mimo F1. 

Maciej Dobrowolski: Co děláš rád ve volném čase? Brouzdáš třeba po internetu (možná tam něco sleduješ?) nebo další sporty a nebo neděláš nic? 
KR: Dělám spoustu věcí, rád cestuji, když nemusím jezdit na závody. Dělám doma různé věci, někdy mám náladu na sporty a jindy ne. Rád trávím čas s rodinou a přáteli.

Nur Elfida: Jaký je nejhezčí zážitek tvé závodní kariéry?
KR: Musí to být zisk mistrovského titulu. To byl záměr, kterého jsem docílil a doufejme, že se to znovu podaří, budeme o to usilovat.

Putra Prima Raka: Mohl bys okomentovat ročník 2014 čtyřmi slovy?
KR: Nevím, jak bych to popsal čtyřmi slovy, ale myslím, že to bude zajímavé a náročné.

Macca Clack: Neunavil by tě spánek před závodem a jak zvládáš všechny ty nesmyslné otázky, které ti kladou novináři?
KR: Já se snažím před závodem odpočívat, před startem se pak necítím unaveně. Myslím, že záleží na konkrétním závodu, ale máme před startem chvíli čas relaxovat. A ohledně novinářů - bylo to tak vždycky a vždycky to tak bude, protože není zase tolik otázek, na které se mohou zeptat. Hned po tréninku začnou klást ty stejné otázky, nač se také mají ptát. Není to ideální, ale je to tak. 

 

FERNANDO ALONSO

Aurora Sánchez: rok 2014, číslo 14 na autě a název vozu F14 T. Myslíš, že bys mohl na konci sezóny vést šampionát o 14 bodů?
Fernando Alonso: Bylo by úžasné vést šampionát o 14 bodů, ale bylo by to skvělé, i kdybychom vyhráli o bod. Pravdou je, že když se snažíte bojovat a připravit se na tak ambiciózní cíl jakým je zisk titulu, nehrají čísla a náhody roli. Doufejme, že budeme mít dobrý rok a ukončíme jej nejlepším možným způsobem.

Francesco Felippelli: Myslíš, že nová auta nějak ovlivní tvůj jezdecký styl? Bude změna co se práce s pneumatikami týče?
FA: Nová pravidla budou mít rozhodně vliv na závodní styl všech. A musíme mít na paměti, že zvládání pneumatik bude stejně důležité jako tomu bylo v posledních třech či čtyřech letech, kdy jsme měli pneumatiky Pirelli. Letos ude záležet nejen na práci s pneumatikami, ale také na zvládnutí mechanické stránky a náš jezdecký styl by se na to přes zimu měl adaptovat.

Daniel Gomez Soriano: Jsi si vědom počtu lidí, kteří tě podporují v každé zatáčce? Vybavíš si je, třeba když máš čas na rovince?
FA: Ne, počtu lidí na tribunách, kteří tě podporují si moc nevšímáš. Během řízení se soustředíš na svou práci a také jsi často rádiem v kontaktu s týmem nebo se snažíš zvládnout co nejlépe nájezd do zatáčky. Ani na rovince nemáš moc čas relaxovat nebo přemýšlet. Ale jejich podpory si samozřejmě vážím, je to skvělé plus nejen pro mě, ale celý tým, sponzory i diváky u televizních obrazovek. 

Anne-Sophie Papet: Pár výjimečných změn, na které se nejvíc těšíš/kterých se nejvíc obáváš s novým autem/motorem v Jerezu vyzkoušet?
FA: Pár změn je, řekněme, velkou otázkou a všechny budou odhaleny v prvních testech v Jerezu. Jednou z nich je pilot a jeho adaptace na nové turbo motory a styl, kterým nyní budeme muset zvládat ovládání plynu. A druhou je chování pneumatik. Myslím, že tým na tom v posledních letech pracoval, aby prodloužil jejich životnost a díky novým pravidlům přibude další péče z mechanické stránky věci. Zvládání všeho bude náročné a bude to z pohledu závodníka stresující, já se těším - bude to náročné a bude to také jednou z klíčových věcí v následující sezóně.

Alex G: Na okruhu jezdíš ve Ferrari, rád bych věděl, která auta máš ve své osobní garáži?
FA: Ano, na trati řídím Ferrari. Neřídím je denně, i když je mám v garáží, protože to by bylo moc. Využívám je o víkendech nebo při zvláštních příležitostech, abych si užil jízdu. Během běžného dne řídím Fiat 500, což je dobré auto do města a pro parkování. Mám také Jeep, který je dobrý na převážení třeba kol nebo jízdě do terénu. Mám v garáži mix různých aut a snažím se je všechny využívat pro určité příležitosti z určitých důvodů. 

Ashleigh Kerwood: Jaký máš tip pro motokáristy, aby se stal také úspěšným pilotem F1?
FA: Motokáry jsou rozhodně pro každého řidiče nejlepší školou. Nejsem si jistý, že mám nějaké tipy. Myslím, že nejlepší pro ně je užívat si sám sebe, jen musí co nejvíce cvičit a ukázat svůj talent. Myslím, že motokáry jsou jedním z nejlepších sérií co se adrenalinu a pocitu soupeření týče, mám je moc rád. Lidé by si to měli užít a ukázat talent, aby udělali další krok, ale neexistuje příručka, jak se na něj připravit.

Luigi Nannini: Ve kterých oblastech může pilot přinést nejvíc co se vývoje auta týče? A jak velký faktor může, podle tebe, být pilot při hledání směru při vývoji auta?
FA: Pilot musí být rozhodně komplexní osobností z technického pohledu. Svým komentářem můžeme tým posunout jedním či druhým směrem co se vývoje týče. Vždy hledáme více přilnavosti a více rychlosti. Když jsme na trati s jinými auty a piloty můžeme zjistit slabiny a silné stránky svého vozu. Proto nám poznámky, které dáváme inženýrům při setkáních po závodě, před ním či po trénincích, umožňují najít směr vývoje, abychom zlepšili slabiny. To musíme zvládat kromě toho, že řídíme auto a zvládání všeho ostatního jako pneumatiky, palivo a další věci, ve kterých  musíme následovat instrukce inženýrů, kteří vidí parametry z počítače. Musíme to udělat bez toho, abychom ztratili setinu sekundy. To je nejkomplexnější úkol, který máme.

Alex Boots: Loni jsem znovu začal sledovat Formuli 1 a hned jsem se stal tvým fanouškem. Ptám se, jestli ty a Kimi - a spojení vašich zkušeností - přinesou Suderii titul?
FA: Díky za podporu. Práce s Kimim bude skvělým pohonem vpřed pro mě i celý tým, protože je to velký talent, skvělý jezdec a šampion za Ferrari a myslím, že to týmu přinese extra motivaci. A pro mě nový týmový kolega vždy otevírá spoustu nových možností. Když dlouho jezdíte vedle někoho, vždy se naučíte něco z jeho umění. Proto po příchodu někoho nového vždy přijdou věci, které se naučíte a jsou to nové možnosti ke zlepšení. Takže se na spolupráci s Kimim těším, protože jeho duch a přínos týmu může jen pomoci a doufejeme, že Ferrari přivedeme na stupeň nejvyšší. 

Stephanie Cardin: V minulosti jsme tě viděli po vítězství vylést na auto a dělat nějaké zvíře. Přesto tato tradice, jak se zdá, trošku zmizela. Mohla by se vrátit?
FA: Ohledně oslav vítězství... Je pravda, že v minulosti byly řekněme kreativnější, ale v posledních letech se staly obyčejnějšími. A v některých případech emotivnější, třeba jako domácí velká cena Španělska. Každé vítězství je jiné. Je těžké oslavu předvídat nebo připravit. Museli byste vyhrát spoustu závodů a mít velkou sebejistotu, abyste si řekli, že když vyhrajete budete slavit tím či oním způsobem. My v té pozici nejsme, my jsme jen hladoví. Já jsem hladový po vítězství, po zisku bodů, takže když slavím, chci slavit s týmem a myslím na další závod.  

Alain Gomez: Kdyby sis mohl vybrat éru F1, v níž bys chtěl závodit, která by to byla?
FA: Opravdu nevím. Každá éra je jedinečná a zůstane jedinečná ve své vlastní době. Já zažil jen tři. Desetiválcové motory, od doby, kdy jsem začal závodit do roku 2005. Potom od roku 2006 do roku 2010 osmiválcové motory, stále s dobrými výkony vozů. A nyní od roku 2010 po současnost, kdy přišly pneumatiky Pirelli, které trošku změnily styl závodění. V každém případě z těch tří bych si vybral tu první s desetiválci, kdy jsme měli velmi rychlé a lehké vozy, vážily asi 150-200kg méně než současné monoposty a měly téměř 1000 koňských sil, takže ta doba mi přinesla nejvíce vzrušení. Když pohlédneme ještě dál, do devadesátých let, auta vypadala nádherně, ale nevěděl bych, jaké to bylo v nich jezdit. A možná, když si představíme vozy za pár desítek let, budou auta vypat ještě úžasněji, proto je těžké vybrat. Pro mě je éra s desetiválci tou nejzajímavější. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 20 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy