Prohlášení týmů po kvalifikaci v Brazílii

Vettel, Sebastian | foto: Red Bull Racing

Sebastian Vettel si s pohodlným náskokem dojel pro svou 45 pole position. Jak hodnotí své výkony při kvalifikaci v Brazílii jezdci a představitelé týmů?

RED BULL

Sebastian Vettel, 1.
Náskok byl překvapivý, byl jsem po Q3 tak šťastný. Bylo to pro nás dlouhé, než jsme vyrazili, hodně po Q2 pršelo, takže jsme museli čekat. Když je na dráze příliš mnoho vody, hrozí velké riziko aquaplaningu.

Vyjeli jsme a byl jsem překvapený z toho, kolik vody odteklo. Hned jsem nazul přechodné pneumatiky a získal dobré kolo. Zkoušel jsem to znovu a bylo to těsné. Jsem spokojený s oběma mými koly. Je to skvělé udělat za takových podmínek vše správně. Jsem velmi spokojený.

Mark Webber, 4.
Jsme tam, kde jsme si zasloužili být, myslím. Necítil jsem se být zrovna rychlým. Auto bylo pomalé a trápil jsem se s přílnavostí... Bylo to pro všechny náročné, ale jsme ve druhé řadě a můžeme z toho místa něco dokázat. Je těžké to všechno poskládat, když jsou takové podmínky. Nebyl jsem si moc jistý už v Q1 a Q2 na přechodných, ale tak to občas chodí. Nemám co víc dodat než že to bylo náročné a bylo by lehké být mnohem víc vzadu. Uvidíme zítra.

Christian Horner
Výborný výsledek, Sebastian zajel skvěle. Předvést dvě kola a s takovým rozdílem na zbytek pole v takových podmínkách. Co k tomu říci.

Díky počasí to bylo hodně náročné. Bylo to o tom překonat první dvě části a dostat se do Q3, kdy hodně pršelo. Jakmile vyjeli na trať, ihned se přezouvalo na přechodné pneu a oba zajeli tři kola. Seb si vyjel devátou pole position a s velkým náskokem. Mark si v posledním závodě v F1 vyjel druhou řadu, což znamená silné startovní pozice do zítřejšího závodu. 

Je neuvěřitelné, že Mark pojede poslední závod. Byl s námi mnoho let a jeho kariéra čítá 214 závodů, zítra 215. 9 vítězství, 41 pódiových umístění a 13 pole position - je to těžký soupeř a neochybuji o tom, že bude zítra chtít přidat další výhru.

 

MERCEDES

Nico Rosberg, 2.
Byl to dobrý den. Bylo to nesmírně obtížné v těchto podmínkách a musíte si dát pozor, aby vás to nenachytalo. Celý tým odvedl skvělou práci a měli jsme perfektní strategii. Dal jsem dohromady kolo a jsem s tím spokojen.

Jsem překvapen rozdílem na Sebastiana, je hodně velká! Ale druhé místo bylo optimální a to jsme získali. Je to skvělé místo, odkud zítra odstartovat. Použil jsem KERS ještě před posledním sektorem, bohužel. To je jen nevýhoda dvou kol v těchto podmínkách. Očekávali jsme to a zvolili jsme si to, ale stálo nás to čas.

Lewis Hamilton, 5.
Není to místo, kde bych očekával, že v kvalifikaci skončím. Je to zklamání, když vezmu, kde dojel Nico. Dal jsem do toho vše, ale trápím se s autem. Není moc co víc k tomu říci. Když jsem byl v McLarenu, znal jsem to auto, byl jsem tam dlouho a vyhovovalo mi to víc, než to, co řídím nyní. Mám prostě před sebou víc práce. Cílem je zítra udržet si druhé místo v poháru konstruktérů.

Ross Brawn, šéf týmu
Kvalifikace jako tato vždy skrývá potenciál k výletu a tým dnes odvedl velmi dobrou práci. Mít oba vozy v první pětce je celkově dobrý výsledek po tak neobvyklém odpoledni. Nico zvládl dostat auto tam, kde je chtěl mít co se nastavení týče a cítil se pohodlně. Lewis na tom nebyl stejně ale i tak zajel skvělé kolo, aby se dostal do první pětky.

Nikdo zde zatím nejel za sucha, takže pokud bude sucho, bude to pro nás všechny zajímavá zkušenost. Přináší to možnost mnoha překvapení a my je budeme řešit a využijeme každou příležitost, která se nám naskytne.

 

FERRARI

Fernando Alonso, 3.
Obvykle jsme na tom lépe za mokra, takže jsme čekali na mokrý závod, ale žel přišel až v posledním podniku sezóny. Je to změna být tak moc vpředu. Samozřejmě to není ta nejlepší pozice k poražení Seba, který je stále příliš vpředu. Mám smíšené pocity.

Ztratil jsem sedm či osm desetin v zatáčce č. 4 a myslím, že druhé místo bylo možné, ale ze třetího místa nejsem zklamaný. Máme šanci startovat hodně zepředu.

Felipe Massa, 9.
Tato kvalifikace byla komplikovaná měnícím se počasím - během chvíle najednou prudký déšť ustal a všechno se stalo během toho! S mým kolem nejsem spokojen, protože, věřte mi, očekával jsem lepší výsledek. Ztratil jsem čas ve druhém a třetím sektoru a v některých částech jsem neměl přilnavost a trápil mě aquaplaning.

Jsem zklamaný, že jsem kvůli tomu hodně míst ztratil, protože cílem byl start z vyšších příček, nyní však už můžu udělat jen to, že budu myslet na dobrý závod. Zítra je v předpovědi déšť, ale musíme být připraveni na vše, protože tady nikdy nevíte a nenajeli jsme na suchu jediné kolo. Bez pochyb to bude zajímavý závod pro nás i fanoušky. To vše přidá na motivaci v tak důležitém dni.

Pat Fry, technický ředitel
Hlavní obtíží byla interpretace podmínek na dráze. V Q1 jsme ihned zvládli zajet dobrý čas na sadě přechodných pneumatik, zatímco v Q2 jsme použili dvě sady nových přechodných. Zhoršující se podmínky vedly k odložení začátku Q3, kdy jsme před vyjetím na poslední sadě přechodných museli vyrazit na pneumatikách do deště.

Těší mě způsob, jakým tým pracoval v boxech, když zdržel piloty před jejich vysláním na dráhu, takže byli poslední, kdo projeli cílovou čárou. Fernando odjel dobré kolo a myslím, že zítra můžeme cílit na pódium.

Byla ale škoda, že se Felipe nebyl schopen zlepšit ve druhém a v třetím sektoru. Jsem si však jistý, že se to zítra v jeho poslední závod za Ferrari pokusí před domácími fanoušky napravit. V závodě bude důležité se co nejrychleji přizpůsobit podmínkám na trati, které by měly dle předpovědi být podobné těm dnešním, hlásí 30% pravděpodobnost deště.


Nejlepší piloti brazilské kvalifikace (foto: Daimler AG)

LOTUS

Romain Grosjean, 6.
Celkem obtížné odpoledne. Bylo složité rozhodnout se, které pneumatiky použít během Q3. Chtěli jsme zaútočit na pole position, takže jsme se rozhodli to zkusit na přechodných gumách, ale ke konci už bylo na trati asi až moc vody, což pochopitelně udělalo věci zajímavější.

Celkově mé kolo nebylo dostatečně dobré, ale auto bylo po celý víkend velice dobré, takže pro závod zůstáváme optimističtí – a je jedno, jaké bude počasí. Mé kolo ve druhé části bylo skutečně dobré a všichni víme, že máme kvalitní základní nastavení pro sucho. Uvidíme, co se zítra stane.

Heikki Kovalainen, 11.
Dnes to nešlo dost dobře. Auto bylo dobré, s autem jsem neměl problém. Nemohl jsem ale najít přilnavost a nemohl jet rychleji. Neexistuje žádná omluva, nebyl jsem prostě dostatečně rychlý. Nemám problém s těmito podmínkami, je to stejné pro všechny a nepreferuji sucho nebo mokro. Auto bylo i v dešti dobré a kdo ví, jaké by to bylo, kdyby bylo sucho. Zítra se budeme chtít zlepšit.

Alan Permane, ředitel traťového provozu
Ze strany týmu to nebyla skvělá kvalifikace. Upřímně byla zklamáním. Auto se chovalo po celý víkend za mokra dobře, takže jsme doufali ve velmi dobrý výkon. Heikki měl smůlu, když těsně nepostoupil mezi nejlepších deset a dopustil se několika drobných chyb ve svém kole.

V poslední části jsme Romaina zklamali bídně načasovanou zastávkou po rozhodnutí přezout jej na přechodné pneumatiky. Byly správné, měli jsme však trochu počkat před tím, než na nich zahájil svou jízdu.

Zítra máme stále dobrou šanci na dobrý výsledek. Oba piloti byli s vozem za mokrých podmínek velmi spokojení a my víme, že za sucha jezdí dobře. Pokud bude sucho, všichni do závodu nastoupí bez jakýchkoliv dat o pneumatikách, což bude pro nás výhodou - v managementu pneumatik během závodu jsme obvykle mezi nejlepšími na roštu.

 

TORO ROSSO

Daniel Ricciardo, 7.
Dnes odpoledne to tam bylo obtížné, ale už od loňského roku dokazujeme, že za mokra můžeme být konkurenceschopní. Tohle je nejlepší kvalifikace, kterou tým po dlouhé době zažil, a já jsem moc rád, že jsou oba vozy v nejlepší osmičce. Nemyslím si, že by mezi mnou a Jevem byl dnes velký rozdíl.

Zítřek? Počasí bude zřejmě rozhodující, ale i tak je sedmé místo pro start skvělé. Budu hodně motivovaný k tomu, abych dnešní práci přetavil zítra v body při mém posledním závodě za Toro Rosso po dvou šťastných sezónách s nimi.

Jean-Eric Vergne, 8.
Jsem se sebou a s týmem spokojený, protože dostat oba vozy mezi nejlepších osm je skvělý výsledek. Nebyli jsme skutečně tak rychlí, jak jsem očekával, protože obvykle v jiných závodech tento rok jsme měli za mokra velmi dobré auto, ale od pátku se v těchto proměnlivých podmínkách trápím o něco více, než je obvyklé.

I když kvalifikace nebyla jednoduchá, startovat z osmého místa je velmi povzbudivé, obzvlášť když to dnes na začátku bylo při postupu do Q2 tak těsné, protože jsme naše jízdy moc dobře nenačasovali. Poté se mi povedlo velmi dobré kolo, s kterým jsou postoupil dále. Body zítra budou rozhodně mým cílem a za deště se může stát cokoliv.

Laurent Mekies, šéf výkonnosti vozidla
Pro všechny to byla dlouhá a složitá kvalifikace, která pro nás skončila velmi dobrým výsledkem. Sedmé a osmé místo představují nejlepší kvalifikaci roku a je to také poprvé od Monzy, kdy jsme s oběma vozy postoupili do Q3.

Začali jsme trochu v úzkých, téměř nás to nachytalo, protože jsme k první jízdě vyjeli trochu pozdě, ale oba jezdci se v té druhé zlepšili. Q2 pak byla přímočařejší. Daniel i Jev se oba dobře přizpůsobili proměnlivým podmínkám a postoupili do Q3.

V poslední části jsme nastoupili proti velmi rychlým vozům a možná jsme měli potenciál k tomu, abychom si vedli o něco lépe než je toto sedmé a osmé místo. Přesto budeme startovat před našimi soupeři ze středu pole, což je pro nás v poslední kvalifikaci sezóny důležité. Doufám, že dnešní výkon dokážeme zítra proměnit ve spoustu bodů.

 

SAUBER

Nico Hülkenberg, 10.
Dostat se do první desítky je úspěch. Celý víkend pršelo a my nebyli konkurenceschopní tak, jak bych si přál. Mám problém s vyvážením auta. Bylo těžší projet zatáčky, protože to hodně klouzalo a na konci jsem neměl nic a nebyl jsem v dobrém rytmu, hodně to klouzalo, přední i zadní náprava, chyběla harmonie. Je tady dost nepředvídatelné počasí, rychle se mění a během závodu to bude stejné.

Na začátku sezony se nám na mokru dařilo a nešlo nám to na hladkých pneumatikách, teď to vypadá, že se to otočilo. Myslím, že to bude vzrušující závod, tak počkejme a uvidíme.

Esteban Gutiérrez, 18.
V prvním kole byla trať suchá. V poslední zatáčce jsem udělal chybu a ne nebyl schopen těžit z dobrého prvního a druhého sektoru. Po startu začalo pršet a bylo těžké to napravit. Je to zklamání. Auto bylo ok, trošu přetáčivé, ale to neměl být velký problém. Start z osmnáctého místa bude výzvou, ale musím se s tím poprat.

Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Výsledek je zklamáním, protože neodpovídá našim výkonům ze začátku víkendu. Trápili jsme se s podmínkami na trati. V souvislosti s počasím se to zítra může změnit. Vyhovoval by nám suchý závod.

 

WILLIAMS

Valtteri Bottas, 13.
Tento víkend pro nás je opravdu velice těžký, hodně se trápíme se správným nastavením pro mokré podmínky. Momentálně se zdá, že náš vůz je o něco silnější na suchém povrchu, takže 13. místo se zdá být poměrně úměrné naší momentální formě tady v Brazílii. Rozhodně to není špatná pozice pro zítřejší závod. Doufejme, že se nám zítra podaří dostat se do nejlepší desítky a získat pár bodíků.

Pastor Maldonado, 17.
Dnes to bylo skutečně velice obtížné. Po celý víkend se nám nedaří správně zahřát zadní pneumatiky, takže při těch dnešních podmínkách jsme nebyli schopni dostat z vozu 100% okamžitě během prvních kol, kdy většina pilotů v Q1 zajela své maximum. Přesto neztrácíme naději v bodovaný výsledek. Přes noc zkusíme něco vymyslet, abychom zítra mohli předvést vše, co v nás je.

Xevi Pujolar, šéfinženýr
V posledním volném tréninku jsme pokračovali v práci s mokrými i přechodnými pneumatikami, abychom z nich byli za těchto podmínek schopni vytěžit skutečně vše. Povedlo se nám trochu zlepšit, ale čím méně vody na trati je, tím lépe náš vůz jede. V kvalifikaci se nám podařilo dostat oba vozy na trať ve správný okamžik a i na správných pneumatikách, ale jak déšť zesiloval, opět jsme se začínali ztrácet přilnavost.

Valtteri byl schopný jet o něco rychleji a dostat se tak do Q2, ale to už bylo na trati opravdu hodně vody. 13. pozice je tak asi to nejlepší, čeho jsme dnes mohli dosáhnout. Stále zde existuje šance, že zítra zažijeme suchý závod, což by nám svědčilo o poznání více, ale ať už budou podmínky na trati jakékoliv, uděláme vše pro to, abychom oba naše vozy dovezli na bodech.

 

MCLAREN

Sergio Pérez, 14.
Byl to celkem šok (náraz do bariéry v Q2). Tlak v pneumatikách nebyl asi správný. Podmínky na trati byly nejlepší při mém prvním kole, ale nemohl jsem najít žádnou přilnavost, auto prostě neodpovídalo. Příliš jsem na to tlačil, dal do toho všechno a auto v těchto podmínkách vůbec nereagovalo. 

Jenson Button, 15.
Vyjížděli jsme myslím šestí nebo sedmí. Podmínky se ale nakonec zhoršily. Nedokázali jsme zahřát pneumatiky. Mysleli jsme si, že jsme v tom dobří, ale v těchto podmínkách to nešlo. Těším se na poslední kolo závodu, budu se sice snažit, ale těším se na konec sezony. Většinou mám rád mokro, ale s naší rychlostí nevím, uvidíme, co zítra zvládneme. Ještě jeden "bolestivý" den a potom můžeme začít pracovat na, doufejme, dobrém autě pro příští rok.

Martin Whitmarsh, šéf týmu
Kvalifikovat se na 14. a 15. místě před poslední velkou cenou roku je samozřejmě velkým zklamáním, i když nás zastihly velmi nepředvídatelné povětrnostní podmínky. V Q1 jsme však byli 7. a 11, což sice není velkolepé, ale přesněji to odráželo naši rychlost ve srovnání se soupeři.

V Q2 ale načasování našich jízd nebylo úplně perfektní - ve výsledku jsme se trápili s přechodem na pneumatiky, když to bylo zapotřebí. Za mokrých - suchých podmínek, jakým jsme dnes čelili, je uměním vždy najít ideální okamžik, kdy musíte být na trati, nedá se to vždy správně načasovat.

Ačkoliv má zítra méně pršet než dnes a včera, je nepravděpodobné, aby bylo slunečno a sucho po celé odpoledne. Přesto není pochyb o tom, že Jenson i Checo zítra mohou ze svých bídných pozic udělat slušný pokrok, až pět světel na startu zhasne a závod začne.

 

FORCE INDIA

Paul di Resta, 12.
Bohužel první sada pneumatik, kterou jsme nasadili v Q2, opravdu nezačala fungovat. Zajeli jsme do boxů a obuli novou sadu, ale podmínky se zhoršily. Ale s dvanáctým místem poté, co jsem zde za celý víkend ujel kolem šesti kol, jsem spokojený. Pokud zítra bude sucho, bude to o tom, kdo odvedl nejlepší práci na simulátoru, protože jsme zde za sucha po celý víkend vůbec nejezdili.

Adrian Sutil, 16.
To byla velmi obtížná kvalifikace a nejlepší podmínky byly hned na startu Q1. Potom už se jen zhoršovaly a zhoršovaly, pro každého. V Q2 tedy byla vlastně jen jedna šance zajet čas a to na startu. Zůstal jsem na trati a čekal, zda se déšť nezmírní, ale potom měl nehodu Pérez a objevily se žluté vlajky, takže jsem zajel do boxů.

Hlavním problémem byl nedostatek přilnavost a neměl jsem dostatek jistoty, abych na to opravdu šlápl. Vypadá to, že odstartuji šestnáctý, ale víme, že je to dlouhý závod a počasí může být jakékoliv. Závod v Brazílii bývá neobvyklý a nepředvídatelný, takže se nevzdáme a dáme do toho vše až do posledního kola.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Déšť dnes pokračoval a podmínky se během kvalifikace zhoršovaly. Q1 jsme odhadli dobře a Paul i Adrian zajeli solidní kola na přechodných pneumatikách, než začalo pršet ještě víc. V Q2 to bylo podobné, oba vozy jsme poslali hned po rozsvícení zelené na trať a Paul byl jen tři desetiny od první desítky.

Adrian se trápil o něco víc a nevěřil vozu, když bylo ještě víc mokro. Co se počasí týče je to nejasné a myslím, že můžeme očekávat nepředvídatelný závod, ať už to bude jakkoliv. Prioritou je nedostat se do problémů, potřebujeme si udržet pozici v poháru konstruktérů.

 

CATERHAM

Charles Pic, 19.
Třetí volný trénink jsme museli odstartovat na mokrých pneumatikách, protože na trati bylo o dost víc vody, než během včerejších jízd. To se naštěstí přibližně v polovině tréninku zlepšilo a my tak mohli opět vyjet a zajet pár měřených kol.

Opět jsme ale byli nuceni použít pneumatiky do extrémního mokra, ale alespoň jsme získali pár údajů pro zítřek. Na posledních 10 minut se už pomalu začínala vynořovat suchá stopa, takže jsme se pokusili nacvičit kvalifikační jízdy za pomoci přechodných gum.

Na začátku kvalifikace ale opět lehce pršelo. Jelikož byla trať ještě místy poměrně suchá, vyjeli jsme okamžitě po začátku na přechodném obutí a snažili se tak maximalizovat náš čas na trati. Bylo to celkem zrádné, ale se svou výslednou pozicí jsem spokojený. Poslední tři závody jsme se trápili s vyvážením, což se nám během víkendu konečně podařilo vyřešit, takže naše výkonnost v Q1 byla poměrně dobrá.

Naším cílem bylo kvalifikovat se před naším hlavním rivalem, což se nám nakonec i podařilo. Navíc jsme ušetřili ještě jednu sadu přechodných gum, takže doufám, že nás zítra čeká opravdu pozoruhodný závod. Pokud počasí vydrží, tak ještě nejsme zcela bez šance na zisk 10. místa v Poháru konstruktérů!

Giedo van der Garde, 20.
Poslední volný trénink byl opravdu hodně mokrý, takže jsme se snažili držet více při zdi, abychom ušetřili nějaké pneumatiky. Ale celkově byl vůz poměrně dobrý – a to jak na přechodných, tak na mokrých pneumatikách.

Zkoušeli jsme také pár změn, a když jsem na posledním stintu přezul opět na přechodné pneumatiky, tak jsem byl opravdu o dost rychlejší. Sice se mi nepovedlo zajet úplně čisté kolo, ale před kvalifikací jsem byl pozitivní.

V Q1 jsme okamžitě vyjeli na přechodných pneumatikách, ale v mém rychlém kole se mi bohužel podařilo vyrobit chybu ve druhém sektoru, což mne stálo dost času. Vyvážení nebylo moc dobré, ale přesto si myslím, že ve voze ještě byla nějaká rezerva.

Sice ne taková, abychom se dokázali probojovat do Q2, ale to už je teď jedno. Podařilo se nám ušetřit jednu sadu přechodných gum, takže z hlediska pneumatik na tom budeme zítra velice dobře.

 

Naše auto je na mokru celkem dobré a i já mám rád podobné podmínky. Navíc všichni víme, co je naším cílem. A já se již těším na zítřek – určitě to bude supertěsné, ale tak to má být!

 

MARUSSIA

Jules Bianchi, 21.
Dnes to byla hodně těžká kvalifikace. Museli jsme brzy udělat vše, co jsme mohli,  protože jsme věděli, že přijde déšť, nakonec se však šance naskytla opravdu jen v jednom kole. Pak už bylo na zlepšování se příliš mokro.

Navíc jsem udělal konci svého rychlého kola velkou chybu, takže to je zklamání, protože jsem byl tak blízko Van der Gardemu. Nyní tedy před závodem musíme být pozitivní a udělat všechno možné, abychom získali ten správný výsledek pro tým.

Max Chilton, 22.
Bylo to tam dnes hodně obtížné, došlo také určitě na několik hustých okamžiků. Boxy jsme opustili hned, jakmile sem zamířil déšť a bylo to skutečně jednokolový trysk. Se svým prvním a posledním sektorem jsem byl spokojený, i když jsem zažil velký okamžik v zatáčce č. 3. Trochu jsem se trápil s vyvážením, zítra by to ale mělo být dobré - a to je ten den, který se počítá.

John Booth, šéf týmu
Interlagos nám znovu nabídl celý den ježdění za mokra. Oba piloti byli s vyvážením vozu dopoledne spokojeni a použili přechodné pneumatiky ze včera. Jules byl se svým tempem spokojenější, Max stále potřebuje nalézt vyvážení pro získání více času.

Kvalifikace dnes byla těžká a podmínky se během kola neustále měnily. Počáteční kola během prvních jízd měla být nejrychlejší, ale žádný z našich dvou pilotů tuto příležitost nevyužil čistě. Rozhodli jsme se pro druhé jízdy, protože jsme sotva mohli něco ztratit.

Podmínky byly takové, že přechodné pneumatiky byly zcela ve svém provozním rámci, i když stojící vody bylo dost a nedokázali jsme se zlepšit. Výsledek je dnes zklamáním, ale zítřejší výsledek je to, co se počítá - a na ten se zaměříme.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy