Coulthard: Vettel není Mateschitzovým jedináčkem či adoptivním synem Ecclestona

Coulthard, David | foto: Red Bull Racing

Přečtěte si sloupek Davida Coultharda, který pravidelně píše pro britskou BBC. Bývalý pilot F1 se v něm zamýšlí nad aktuální situací v královně motorsportu.

"Pravidla jsou pravidla, ale penalizace 10 míst pro Marka Webbera za nechání se svézt Fernandem Alonsem zpět do boxů po Grand Prix Singapuru je možná až moc drsná. Samozřejmě, stewardi zohlednili to, že jezdci Mercedesu, Nico Rosberg a Lewis Hamilton, museli monopost Alonsa objet z obou strat, když Marka na bočnici nabíral. 

Řekli, že to bylo 'potenciálně nebezpečné', ale koho Webber a Alonso vystavili nebezpečí? Reálně jen sami sebe. A to je to, co dělají vždycky, když si ve svých závodních autech zapnou pásy. Dokonce ani tehdy nebyli v nějakém opravdovém ohrožení. Žádný závodní jezdec po dvou hodinách závodu v Singapuru nebo kdekoliv jinde nevyrazí zpět do boxů na plný plyn. Nejbezpečnějším časem na závodní trati během celého víkendu je toto zájezdové kolo. 

Nevěřil bych závodním jezdcům za žádných ostatních podmínek, ale v zájezdovém kole pro Grand Prix, ať už jsou v jakékoliv náladě, dělají pouze jednu věc - dováží auta zpět v klidu. Všichni jsou vyčerpaní a chtějí se zchladit. V některých případech nemají stewardi žádnou šanci. Pravidla říkají, že když má jezdec během sezony 3 napomenutí, tak automaticky dostává penalizaci 10 míst na roštu. Ale musíme se ptát, jestli je to rozumné pravidlo.


S Webberem u Red Bull David jezdil (foto: Red Bull Racing)

Samozřejmě, pravidla by měla být dodržována, ale také to neznamená, že špatná pravidla by měla zůstat. Je to jako s pravidlem o safety caru, které říká, že auta o kolo zpět ve frontě mohou předjet a připojit se na konec pole před restartem závodu. Ztrácíte tak ale tři kola, které jim trvá, než se dotanou na konec a dělá to tak safety car fázi moc dlouhou. Mnohem lepší by bylo je zpomalit, nechat projet rychlejší auta a zařadit je na konec pomocí radia.

Opravdu si někdo myslí, že je Mark Webber překážkou? Nemluvil bych o tom ve stejném smyslu jako o jezdcích jakými jsou Pastor Maldonado nebo Romain Grosjean, kteří mají na svých kontech mnoho kontroverzních incidentů. Nemá to nic do činění s tím, že je to jeho poslední sezona nebo tak něco. 

To stejné můžeme říci o pískání na Sebastiana Vettela na podiu, opět. Lidé by neměli být žárlivý na úspěch. Měli by to obdivovat. Ano, je v Red Bullu a je Němec dominující nedlouho po dalším Němci, Michaelu Schumacherovi, který vyhrál sedm titulů. Ale je na ostatních týmech, aby dokázali následovat to, co dělá Red Bull. 

Jako týmový kolega Vettela je Mark Webber jeho referencí. Je kvalitním závodním jezdcem. Nikdo neví, jak moc věc, že na konci sezony opouští F1, ovlivňuje jeho motivaci, ale jsem si celkem jistý, že jede naplno kdykoliv je v autě. Takže si musíme přiznat, čeho Vettel dosahuje. Seb je vždy skvělý, ale je tak přijímán jen neochotně. Když se stane, že dominuje nějaké Grand Prix, protože je v harmonii se skvělým autem, tak bychom to neměli kritizovat. 


David dostal vloni v Abú Dhabí při moderování konference na stupních vítězů od Vettela 
pěknou spršku (foto: Red Bull Racing)

Vettel není milovaným dítětem šéfa Red Bullu, Dietricha Mateschitze, nebo adoptivním synem šéfa F1, Bernieho Ecclestona. Je jedincem, který byl podporován Red Bullem. Bruntálně odstřihli jezdce, kteří neměli požadovanou rychlost, avšak on uspěl. 

Všichni velikáni udělali dobrá a špatná rozhodnutí ohledně týmů, pro které jezdí a z části také byli ve správný čas na správné místě. Mnoho lidí ví, že z velké části u Red Bullu vděčí za své úspěchy Adrianu Neweymu, který je nejlepším designerem v F1. Newey odešel do Red Bullu z McLarenu zkraje roku 2006, protože Christian Horner měl vizi a v něm viděl správného člověka pro tuto práci a věděl, jak ho nejlépe využít. S Neweym jsem pracoval, když se do toho dostával a pomáhal jsem s jeho přesvědčením, aby přešel, a Dietrich měl peníze.


DC s Adrianem Neweym ještě za dob u McLarenu
(foto: Hoch Zwei)

Nemělo to nic společného s Vettelem. Ten jezdil v jezdeckém programu Red Bullu, svoji šanci si zíkal svými výjimečnými výkony. A teď této příležitosti briliantně využívá. V roce 2007 měl Alonso šanci se připojit k Red Bullu pro rok 2008, ale nerozhodl se tak, protože si myslel, že Ferrari, ke kterému se připojil po dvou provizorních letech u Renaultu, bude lepší volbou. 

Tou dobou to bylo rozumné rozhodnutí - Red Bull ještě nebyl úspěšný a Ferrari bylo v jednom ze svých nejlepších období. Zpětně můžeme říci, že by Red Bull byl samozřejmě lepší. Ferrari od té doby oslovilo Neweyho, ten si ale vybral zůstat v Red Bullu. Alonso, který v Singapuru opět odvedl skvělou práci v autě, které jasně není tak dobré jako Red Bull, si určitě neužívá, když vidí, že Vettel vyhrál více šampionátů než on. 

Ale Fernando Alonso a Sebastian Vettel jsou dva z nejlepších jezdců F1 všech dob. Nezáleží na tom, kolik šampionátů který z nich vyhrál, jsou si rovni. Čísla jsou irelevantní. Jako celkový balíček jsou Alonso a Vettel v moderní F1 ve své vlastní lize.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 16 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy