Drážky v asfaltu na prvních 10 pozicích mohou ovlivnit start závodu

Trulli, Jarno | foto: Renault Sport F1

Cílová rovinka ve Spa-Francorchamps nabízí neobvyklý obrázek. Na prvních 12 místech startovního roštu jsou v asfaltu drážky, pak už je asfalt standardní. Sebastian Vettel vyjádřil obavu, že jezdci na prvních dvanácti místech budou znevýhodněni.

Je místo na startovním roštu mezi dvanáctkou nejlepších výhodou nebo spíše nevýhodou? Startovní a cílová rovinka v Belgii letos nabízí nejednotný obrázek. Na té části trati, kde jsou startovní místa pro prvních dvanáct jezdců, jsou totiž v asfaltu udělány šikmé drážky. Zbytek startovní rovinky už je standardní. 

Sebastian Vettel měl během pravidelné obchůzky trati možnost si inkriminované místo detailně prohlédnout. "Na těch proužcích budete mít pravděpodobně menší nevýhodu při akceleraci. Gumy se totiž dotýkají asfaltu menší plochou." 

Německý auto motor und sport se optal ředitele závodu, Charlieho Whitinga, proč v asfaltu drážky jsou a proč jsou jen na části rovinky. Odpověď je jednoduchá. "V této části trati během dešťů voda teče přes trať. Drážky se starají o lepší drenáž. Z Brazílie s tímto trikem máme dobré zkušenosti. Tam jsou na trati čtyři místa, na kterých byly tyto drážky zavedeny. Příští rok ve Spa přijde mezi zatáčkami 11 a 12 i druhá pasáž. I tam jsou za deště časté problémy se špatně odtékající vodou."

Odpovědní lidé si nemyslí, že by bylo prvních 12 pilotů na startu nějak zvlášť znevýhodněno. Kdyby existovala taková obava a zmíněné místo nedostalo od FIA posvěcení, tak by se mohlo startovat v La Source. Navíc vzdálenost do první zatáčky (265 metrů) je tak jako tak poměrně malá. Některé týmy však už na možnou nevýhodu startovních pozic poukázaly. V neděli však možná budou mít jiný názor. Drážkovaný asfalt by totiž v případě deště poskytoval lepší grip, protože by z něj voda lépe odtékala. 

FIA také týmům nepovolí žádné zkoušky startovního procesu na startovní a cílové rovince. To jsme mohli v minulosti vidět například tehdy, když startovní rovinka vedla do kopce. Z Abú Zabí 2012 však s povolenými tréninky startů pochází negativní zkušenost. Inženýři totiž svoji snahu o optimalizaci startovního procesu místy až přeháněli. "Málem jsme tam měli nemilý problém na startu," dodává Whiting. Proto i ve Spa zůstává vše při starém: Kdo chce cvičit starty, musí na výjezdu z boxů. 

I Dominic Harlow je názoru, že v určitých případech, zvláště v případě deště by startovní pozice v přední části roštu nemusely být zdaleka nevýhodné.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 13 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy