Jak moc se příští rok změní vzhled vozů F1?

Williams | foto: Renault Sport F1

Techničtí ředitelé Caterhamu a Toro Rosso - Mark Smith a James Key - hovoří o tom, nakolik se vzhled vozů pro sezónu 2014 bude lišit od těch letošních.

Největší novinku budou představovat 1,6litrové V6 turbomotory s pokročilejším systémem pro rekuperaci energie (ERS). Změny se ale dotknou i aerodynamiky: špička nosu bude o 36,5 cm níže, přední křídlo bude o 15 cm užší (během testu mladíků s ním už jezdil Williams), zmizí spodní zadní křídlo (beam wing), horní bude o 2 cm nižší (více v analýze DRS zde) a zmizí některé další aerodynamické prvky z karosérie (přehled změn najdete zde).

Bude se tedy vzhled vozů příští rok hodně lišit? "Všechno je to relativní. Budou hodně odlišné pro lidi, kteří nesledují detaily ve sportu? Možná ne. Ale upřímně, to teď těžko můžeme vědět," odpovídá Mark Smith.

"Myslím, že se snažíme odolat velkým změnám, které by ovlivnily vnější vzhled vozu kvůli tomu, o co se snažíme z pohledu aerodynamiky, vedeme však tak trochu prohranou válku. Nepřekvapilo by mě, kdybychom skončili u několika řešení, která jsou mírně odlišná, protože jen uspořádat chladicí systémy vozu je celkem extrémní výzvou," vysvětluje technický ředitel Caterhamu.

Vzhledem k tomu, že se bude začínat s čistým listem papíru, setkáme se s většími rozdíly v designu vozů? "Myslím, že se to týká dvou částí. Ano, současná auta vypadají všechna velmi podobně, ale výkonnostní rozpětí je v poli docela velké - existují tedy významné rozdíly v tom, jak vozy fungují," uvádí James Key.


Williams si v Silverstone již vyzkoušel užší přední křílo vyhovující předpisům pro rok 2014
(foto: Nextgen-Auto.com)

"Dnes stoupá složitost pod kapotou - více těch drobných věcí, které nejsou na pohled tak patrné, může udělat rozdíl. Myslím, že to bude pokračovat. Pravidla jsou přísnější, podle mě to ale podporuje inovace," pokračuje technický ředitel Toro Rosso.

"Podívejte se na množství inovací, které se objevily od posledních úprav aerodynamiky v roce 2009: viděli jsme F-kanály, dvojité difuzory, výfukové difuzory a veškeré ty různé věci, protože nemůžete jít normálním směrem, kterým byste se jinak vydali.

Když jsme začínali v roce 2009, což je dobrá obdoba roku 2014, obecně většina vozů vypadala podobně a pole bylo vyrovnanější, než se čekalo. Musely do toho vstoupit inovace, aby se to roztrhalo. Očekávám, že to v roce 2014 bude stejné. Jestli k tomu dojde hned nebo se to bude vyvíjet, nevím. Myslím si však, že dojde na chytré nápady a interpretace," dodává Key.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 6 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy