Vývoj nových turbomotorů: Postupné omezování, od roku 2018 úplné zmrazení

Motory | foto: Renault Sport F1

Případným dalším výrobcům motorů moc času na vstup do F1 po Hondě nezbývá. Jejich vývoj bude totiž od roku 2018 znovu zmražen, jako je to v současné době u končících atmosférických 2,4l osmiválců.

Příští rok vstoupí Formule 1 s přechodem na nový formát motorů do nové éry. Ke slovu se dostanou 1,6l V6 turbomotory s pokročilým systémem pro rekuperaci kinetické energie. Ferrari, Mercedes i Renault již delší dobu testují prototypy svých budoucích pohonných jednotek na dynamometrech, v tomto měsíci by si již poprvé měli vyzkoušet první kusy závodní specifikace.

K tomuto tříčlennému klanu výrobců motorů se od sezóny 2015 přidá Honda, ke které po ročním využívání turbomotoru Mercedesu přejde McLaren. Japonci se přidají právě včas, protože vývoj nových agregátů v průběhu let postupně utlumován, v roce 2018 už bude zmražen úplně.

To znemožní vstup dalším zájemcům, protože bude vývoj omezen již pouze na řešení problémů, na další reakce již nebude prostor. O případném vstupu do F1 přitom přemýšlejí BMW, Toyota i Volkswagen prostřednictvím Audi či Porsche. Postupně jsou však zatlačováni do slepé uličky.


Vstup do F1 bude případným zájemcům prostřednictvím pravidel omezen
(ilustrační foto: BMW Motorsport)

Postupné omezování vývoje pomocí bodového systému

Pokud budou správní rady automobilek váhat příliš dlouho, pravidla je vytrestají. FIA totiž přichází s vývojovým plánem pro nové technologie s cílem šetřit náklady. Proto má být v roce 2018 vývoj V6 turbomotorů zcela zmražen. Pro ty, kteří se budou chtít přidat později, nebudou platit zvláštní pravidla jako nováčky, ale budou se muset řídit tím, co bude stanoven pro každý rok.

V roce 2014 nebude vývoj nových motorů prakticky omezen. Výrobci budou moci řešit své technické problémy či navyšování výkonnosti. Od roku 2015 má do hry vstoupit omezení pomocí bodového systému. Pohonné jednotky budou moci být upravovány v 60 oblastech.

Každá změna je ohodnocena určitým množstvím bodů. Například úprava pístů bude stát více bodů než úprava olejového čerpadla. V sezóně 2015 bude každý výrobce na vylepšování svých motorů vyčerpat 32 bodů, v roce 2016 již pouze 15 bodů a v roce 2017 dokonce jen 8 bodů. Poté již žádné další úpravy nebudou možné. Koncepční změny tedy budou z vývojových plánů odstraněny jako první.


Pohled do nitra motoru F1: vývoj bude od roku 2018 opět zcela zmrazen (foto: BMW Motorsport)

Mercedes si zákazníky pojistil na 5 let

Ferrari, Mercedes a Renault mají pochopitelně strach, že by jejich zákazníci během nadcházejícího citlivého období mohli přestoupit k jinému dodavateli a přenést jejich technologické know-how. Proto se snaží uzavřít se svými zákazníky dlouhodobé smlouvy.

V případě Mercedesu to znamená, že Force India a Williams (potvrdil tento týden uzavření smlouvy - více zde) u jeho pohonných jednotek zůstane pět let - do roku 2018, kdy kvůli pravidlům skončí vývoj turbomotorů. Pak už jim to je víceméně jedno, protože se na motory nebude moci sáhnout.

Mercedes má ale velký problém: McLaren, který po roce přejde k Hondě. Kvůli starším smlouvám bude muset Wokingu poskytovat své nové turbomotory. Ať si kdo chce, co chce říká, technologickému transferu se v tomto případě nebude dát zabránit.

Mercedes se samozřejmě bude snažit týmu poskytovat co nejméně informací a co nejpozději. Sportovní ředitel McLaren Sam Michael si uvědomuje, že na končící partnerství příští rok budou doplácet (více zde).

Své turbomotory zaplombují a na dráze je bude hlídat k tomu určený člověk, McLaren v poznání jejich charakteristiky ale nezabrání. Nevýkonný ředitel Mercedesu Niki Lauda se to však svému zákazníku bude snažit co nejvíce ztížit. "Dovnitř motoru se nebudou moci podívat," uvedl pro Auto Motor und Sport.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 18 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy