"Je to tak od prvního závodu, dokonce v zimním testování jsem se trápil. Nastavení na mém voze týkající se brzdových válců a volantu je velmi odlišné od toho, co jsem měl dříve," cituje jezdce Mercedesu ESPN.
Byl jsem velmi spokojený poté, co jsem tam [v McLarenu] strávil léta a zvykl jsem si mít pořád to stejné. To pro mě letos bylo trochu slabinou v prvních několika závodech a obzvlášť v posledních třech jsem byl slabý. Tento byl pro mě zatím nejtěžší," vrací se Brit k Monaku.
U McLarenu preferoval brzdové kotouče společnosti Carbone Industrie spíše než Brembo. Bremba poskytují více zpětné vazby skrz pedál, čímž umožňují snadnější modulaci. Lewis však u McLarenu přišel na to, že se správnou velikosti a designem hlavního brzdového válce může získat potřebnou modulací společně s vyšším brzdným výkonem kotoučů Carbone Industrie.
S touto kombinací se u Mercedesu trápí. Od počátku sezony se mu tým snaží poskytnout tuto zvláštní kombinaci pomocí úprav brzdových válců, zatím to však u něj nefunguje. Rosberg zůstává u standardní kombinace třmenů i kotoučů Brembo a je s nimi celkem spokojený.
Hamilton si u Mercedesu musí zvykat na nové věci, zejména na odlišný volant a brzdy
(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Výkonnější brzdy obvykle vytvářejí více tepla, protože fungují ve vyšším provozním rámci (na druhou stranu však rychleji degradují), což je patrné při srovnání Hamiltona s Rosbergem na většině okruhů. Teplo se totiž skrz ráfek kola přenáší do pneumatik a na tratích, kde piloty obecně více omezuje teplotní degradace předních pneumatik, se Hamilton potýká vyšší degradací než Rosberg.
V Monaku, kde každá chyba při brzdění končí nárazem do svodidel, se však Hamilton trápil s něčím jiným, než s nadměrným teplem: "Zkrátka jsem nedokázal v trénincích ani v kvalifikaci 'zapnout' pneumatiky. Stalo se mi to poprvé. Podařilo se mi to pouze jednou - ve druhém a ve třetím sektoru mého posledního kola v Q3."
V obou těchto sektorech byl rychlejší než Rosberg (viz analýza sektorů) byl rychlejší, nestihl v nich však dohnat deficit vzniklý nezahřátými pneumatikami z toho prvního, kde Němec předvedl mimo jiné parádní průjezd Ste. Devote.
V Monaku si při brzdění Lewis moc nevěřil (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Dostatečně zahřát přední pneumatiky bylo v Monaku klíčové pro všechny jezdce. Pro Mercedes to obvykle nebývá problém a Rosberg se s tím vůbec netrápil. Proč se tedy Hamiltonův agresivnější styl při brzdění v Monte Carlu neprojevil i vyšším teplem?
Tentokrát při brzdění totiž agresivnější nebyl. "Scházela mi důvěra v pozdní brzdění. Opravdu to nemá nic společného s inženýry, je to o mě a o mých pocitech. Je to skutečně obtížné vysvětlit, zkrátka mi to celý víkend nešlo. Nejde o soustředění, ale o to, abyste se ve voze cítili pohodlně. Zde potřebujete 100% důvěru, kterou jsem v minulosti vždy míval. Ne však tento víkend."
Pokud nebrzdíte agresivně, pak se brzdy moc nezahřívají a teplo se nedostává ani do pneumatik. Ty pak neposkytují přilnavost a vy nemůžete pozdě brzdit. Začarovaný kruh. Zahřejte však pneumatiky a zlepší se i brzdění, brzdy jsou teplejší atd. Jde o to, aby brzdy generovaly teplo, které by pomohlo pneumatikám dostat se a udržet se v provozním rámci.
V Monaku šlo pro Lewise ale o specifický problém, který vznikl z jeho specifických požadavků na brzdy a jejich vnímání. Na jiných okruzích se to projevovalo letos jinak, výsledek je však stejný: není tak rychlý, jak by byl, pokud by si při brzdění plně věřil.
Rosberga překonával v nestandardních podmínkách, kdy bylo třeba trochu improvizovat - například při kvalifikaci v Melbourne či v Sepangu. Za stabilnějších podmínek ale Nico dostává z letošního Mercedesu F1 W04 více. Dá se však předpokládat, že se to bude postupně otáčet.
Mercedes se Hamiltonovi snaží pomoci, vyladění brzd k jeho spokojenosti ale ještě chvíli potrvá (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Podle šéfa týmu Rosse Brawna to ale chvíli ještě potrvá: "Myslím si, že jde o velmi spletitou záležitost - o způsob, jakým pilot komunikuje a jak chápete to, co chce s autem dosáhnout a jak jej vyladit, aby vyhovovalo jeho potřebám. Máme u Lewise velmi dobrou skupinu zkušených lidí, která pracuje na tom, aby měl přesně to, co hledá.
To se může lišit od toho, co potřebuje a vyhledává Nico, i když jsou si dost blízko, pokud jde o auta, bude to však nějakou dobu trvat. Nico je u týmu čtyři či pět let a přesně ví, která tlačítka mačkat v rámci týmu, a Lewis své poznání toho rozvíjí - za kým musí jít, pokud chce rozebírat určitá hlediska vozu.
To zkrátka chvíli trvá. Lewis má navíc v Nicovi velmi tvrdého a talentovaného soupeře. Chceme, aby jezdci byli co nejvyrovnanější, aby jeden na druhého mohli tlačit. Nechci zde vidět pilota, který by řekl, že je celkem spokojený s tím, že je druhý. Chci, aby oba piloti - pokud nejsou na čele - říkali, že se musí zlepšit a nalézt způsoby, jak z balíku, z auta a z lidí dostávat více," vysvětluje Brawn.
A samotný Rosberg svého týmového kolegu vnímá jako silného soupeře, byť jej teď v kvalifikacích třikrát po sobě porazil a srovnal skóre na 3:3. "Abyste porazili Lewise, musíte mít vše perfektní. Pokud to nemáte, neporazíte ho," dodává Nico.