Analýza sektorů: Rosberg si první místo vysloužil skvělým průjezdem první zatáčky

Mercedes | foto: Daimler AG

MONAKO - ANALÝZA SEKTORŮ; Jak si vedli piloti během kvalifikace v jednotlivých sektorech monackého městského okruhu a jakých maximálních rychlostí dosahovali v klíčových úsecích?

První sektor začíná velice záludnou zatáčkou St. Devote, do níž se obtížně brzdí a která je náročná na správný průjezd, jak nám svými karamboly o víkendu doložili několikrát Grosjean či Massa. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.

Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill. Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikany 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí.

Poslední sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.

Více o technických výzvách městského okruhu v Monaku najdete zde.


Mapa městského okruhu v Monte Carlu (zdroj: FIA)

Vlivem proměnlivého počasí nemají časy krom nejlepší desítky příliš velkou vypovídací hodnotu: v Q1 se jezdilo průměrně o 8,5 % pomaleji než v Q2, poslední část byla o další 4 % rychlejší.

Potřetí za sebou se z vítězství v kvalifikaci raduje Nico Rosberg, který v Monaku vyrůstal a dnes zajel téměř o půl sekundy rychlejší čas (1:13, 876 min) než loni Michael Schumacher.

Základ k němu položil skvělým průjezdem první zatáčkou, a byť jeho týmový kolega Lewis Hamilton dal dohromady ideální kolo a ve druhém a třetím sektoru ukrajoval ze čtvrtsekundového deficitu z toho prvního, nakonec byl o 93 tisícin sekundy pomalejší.

Své nejlepší sektory do jednoho kola v Q3 poskládal i Räikkönen, Alonso a Button, jehož žel zradilo palivové čerpadlo - jinak by skončil podstatně výš. Závadu zjistil McLaren už na konci Q2, během krátké přestávky s ní však nestihl nic udělat.

Již před Q3 tedy věděli, že to žádná sláva nebude. "Tohle byla naše největší šance kluci, ale promarnili jsme ji," hlesl po kvalifikaci do rádia zklamaný Jenson. McLaren věří, že dnes mohl obsadit pátou, možná dokonce i čtvrtou pozici.

Největší rezervu naopak nevyužil Vergne - mohl být o 0,139 s rychlejší. Po Q1 se na tým rozčiloval v rozhovoru s novináři Di Resta, který měl v kapse dokonce 1,075 s a mohl v případě nasazení čerstvých přechodných pneumatik v pohodě postoupit. "Kdyby," na které se nehraje.

Nejvyšší rychlost dnes byla překvapivě naměřena Markovi Webberovi - 284,1 km/hod ve třetí části kvalifikace. Pomohl mu k tomu zřejmě jeden z vozů soupeřů. Jinak po celý víkend byly na monackých "rovinkách" pravidelně nejrychlejší Force Indii a McLareny, který dělá drobné krůčky vzhůru.

Z maximálních rychlostí Vettela na pomezí sektorů jde vidět, o kolik je Red Bull díky přítlaku silnější v průjezdech zatáčkami. Nejlépe to ilustruje zatáčka kolem kasina, za kterou byl až o 9,8 km/hod rychlejší než vítězný Rosberg, byť na rovince za tunelem byl o 2,7 km/hod pomalejší.

Vettel se omluvil v závěru za své chybky a přílišnou agresivitu vůči pneumatikám - cítil, že dnes mohl Mercedesy po jejich čtyř kvalifikačních vítězstvích konečně porazit. Před zítřejší velkou cenou je však úřadující mistr světa ve výborné pozici: startuje sice za stříbrnými šípy, ale před svými největšími konkurenty - před Alonsem a Räikkönenem.

Degradace pneumatik ani opotřebení zítra nebude představovat významnější problémy, týmy proto budou během závodu volit jednu či dvě zastávky v závislosti na rychlosti svých vozů a pozici na trati.

Rozhodovat se budou flexibilně během závodu, kdy budou muset také případně reagovat na výjezd safety caru. Teoreticky je nejrychlejší dvouzastávková strategie: začátek na super-měkké směsi s výměnou pneumatik za měkké ve 20. a pak znovu ve 49. kole.

Alternativou je jednozastávková strategie s přezutím na tvrdší ze dvou nabízených směsí v 36. kole, popř. ve 42. kole, bude-li někdo startovat na měkké směsi s tím, že poslední část odjede na super-měkké.

 

Video zachycující rádiokomunikaci pilotů se svými inženýry během kvalifikace najdete zde (heslo: tunnel, credit: Brain Jee).

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy