Domenicali: V hlavě pilota je více výkonnosti, než získáte za týden v aerodynamickém tunelu

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Šéf závodního týmu Ferrari Stefano Domenicali hovoří o své roli, o Fernandovi Alonsovi i minulých neúspěšných sezónách.

Domenicali, který se narodil v roce 1965 v Imole v rodině jednoho prominentního bankéře, nastoupil k Ferrari jako finanční úředník hned po skončení vysokoškolských studií v roce 1991. Šéfem závodního týmu byl jmenován po téměř 18 letech - v roce 2008 po odchodu Jeana Todta. "V prvních okamžicích cítíte, že tíha odpovědnosti je velmi vysoká. Enormní," vzpomíná pro F1 Racing. Inu, není lehké vést tým, který v Itálii představuje neoficiální náboženství.

Málokdo ví, že již v 17 letech získal pilotní licenci. Na poličkách se mu stále vyjímají modely vrtulníků. "Stále mám vášeň pro letectví. Tak to zkrátka je. Jako dítě jsem chtěl hrát basketbal a být vojenským pilotem. To první jsem dělal, to druhé ne," usmívá se.

Stefano je pragmatickým člověkem, na dotazy odpovídá jasně a stručně. Během svého života pochopil, jak malé rozdíly v F1 rozhodují o slávě či porážkách. "Pokud se z porážky neotřepete, upadáte do pasti pouze špatných pocitů, když prohrajete nebo jste druzí. A věřte mí, být druhý bolí více než být čtvrtý či pátý. Žel s tím máme spoustu zkušeností, tak už to ale chodívá."

"Nenávidím prohry šampionátu v posledním závodě a vzpomínám si, že se nám to od roku 1999 stalo žel už několikrát. Vždy to je těžké strávit," pokračuje šéf Ferrari. Nevyšlo mu to ani v loňské sezóně, kdy podle něj byli "nejlepší" ve "čtyřech z pěti" oblastí.


Stefano Domenicali s Fernandem Alonsem po loňském závodě v Malajsii (foto: Scuderia Ferrari)

"Nezapomínejte, že jsme loni začali se ztrátou 1,6 sekund a do července jsme měli nejlepší auto. Je ale normální, že takové pokroky ve vývoji nemůžete udržet. Cílem pro letošní rok je tedy větší konkurenceschopnost...  Klíčové je dosahovat konzistentních výsledků," pokračuje.

V rozhovoru došlo i na Fernanda Alonsa. Na otázku, zda byl tím nejsilnějším znakem sezóny 2012, Domenicali bez váhání odpovídá: "Ano. Je skvělým jezdcem. Moc toho nenamluví. Má v týmu velkou důvěru a vždy spoléhá na týmovou práci, z které dokáže vytěžit maximum."

Podle něj není nemožné, aby letos zopakoval téměř dokonalé výkony: "Proč ne? Zcela určitě to může předvést znovu - možná ještě lépe."

K jeho minulé sezóně a rozhodnutí vynechat letošní první test v Jerezu říká: "Pokud prohrajete šampionát, který si nezasloužíte prohrát - protože upřímně bez dvou nehod v prvních zatáčkách by šampionem byl - pak z duševního pohledu potřebujete čas na zotavení, abyste byli připraveni na od začátku do konce."

"V hlavě pilota je více výkonnosti, než kterou byste získali za týden v aerodynamickém tunelu," vysvětluje Domenicali, jak je důležitá psychická pohoda jezdce.


Šéf týmu představuje letošní novinku - Ferrari F138 (foto: Scuderia Ferrari)

Na závěr rozhovoru hodnotí svou roli: "Jde o velkou výzvu, k níž musíte zvolit správný přístup a profesionalitu. Když to víte, musíte to brát jako výsadu. Jsem na ni velmi hrdý a cítím, že tuto odpovědnost můžete plně pochopit pouze z tohoto křesla.

Když jste druzí, vždy není něco v pořádku. Žel tohle je náš osud, nemůžete to změnit. A může to být dobrou věcí na téhle práci, protože přesně víte, co máte dělat. Někdy byste si přáli k výsledkům přistupovat mnohem uvolněněji, ale to nejde. Chce to plné odhodlání a šlapat naplno. To je zapotřebí, když tady sedíte."



Tabulka - srovnání počátků Domenicaliho a Todta (zdroj: F1 Racing)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy