Prohlášení týmů po deštivé kvalifikaci v Sepangu

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Jak hodnotí piloti a hlavní zástupci týmů dnešní kvalifikaci na Velkou cenu Malajsie?

RED BULL

Sebastian Vettel, 1.
Bylo to velmi těžké, jelikož okruh byl dnes z poloviny suchý a z poloviny mokrý, takže se těžko hledal ten správný kompromis mezi jízdou naplno a šetřením pneumatik. Byla to správná strategie zajet do boxů a vyměnit pneumatiky a rychlost nám nescházela.

Byla to dobrá část v Q3 a bylo jasné, co musíme udělat, takže jsem s výsledkem spokojený. Zítra nás čeká dlouhý závod a vyhraje kdokoliv, kdo odvede nejlepší práci. Podařilo se nám dnes ušetřit nějaké pneumatiky, což může pomoc, pokud bude závod suchý, ale uvidíme.

Mark Webber, 5.
Je to zklamání skončit pátý. Nenačasovali jsme to správně v poslední části Q3, myslel jsem si, že mám více kol. Byli jsme celkem rychlí, ale pomalí jsme byli v kole, kdy jsme měli být rychlí, což znamenalo, že nestihli najet do posledního měřeného kola.

Čas neodráží to, jak jsem se ve voze dnes cítil dobře. Je to frustrující, když do toho dáte tolik práce a víte, že jste mohli být lepší. Těším se zítra na závod - mělo by to být s počasím zajímavé.

Christian Horner, šéf týmu
Kvalifikace byla výzvou, ale nakonec jsme dostali oba vozy do Q3, když začalo pršet - pak to byla otázka správného načasování. Sebastian se rozhodl pro dvě jízdy. Bylo celou dobu jasné, že bude čas pouze pro jednu a jedno měřené kolo nebo pět kol, kdybyste odjeli celou část v kuse.

Markovi se nepodařilo první kolo a rozhodl se setrvat, když trať osychala, časy klesaly. Sebastian dal dohromady za náročných podmínek fantastické kolo a získal pole. U Marka to byla velká škoda, protože jsme si mysleli, že bude posledním, kdo protne čáru a zahájí měřené kolo, ale špatná komunikace ohledně zbývajících kol znamenala, že byl prvním, komu bylo odmáváno šachovnicovou vlajkou, o nájezd do pátého kola přišel o jedinou sekundu.

Byla to škoda, ale první a páté místo před zítřejším závodem jsou dobré startovní pozice. Přesto si nemyslím, že by to první bylo pro zítřejší závod rozhodující. Když je mokro, pomáhá to s viditelností, ale když je sucho, pak je klíčová degradace a pneumatiková strategie.

 

FERRARI

Felipe Massa, 2.
Byla to skvělá kvalifikace, v níž se nám podařilo maximálně využít všech příležitostí, které se nám naskytly. V Q3 jsme se rozhodli v jejím konci zastavit, abychom nasadili novou sadu přechodných pneumatik.

To mi umožnilo odjet dostatečně dobré kolo pro druhé místo na roštu. S tímto týmovým výsledkem jsem velmi spokojený, jde na vrub skvělé práce v zimních měsících. Auto samotné se prokazuje být konkurenceschopné za všech podmínek - jak za mokra, tak i za sucha, musíme ale pokračovat ve zlepšování.

Dnes jsme čelili velmi silné konkurenci a možná nám déšť trochu pomohl, protože za normálních podmínek by pro nás tento výsledek byl těžším cílem. Nyní můžeme očekávat dlouhý a obtížný závod, v němž se může přihodit cokoliv. Klíčová bude strategie a management pneumatik, zatímco nejistota ohledně počasí nepomůže nikomu.

Fernando Alonso, 3.
S touto pozicí jsem velmi spokojený, už je to příliš dlouho, co jsem se naposledy kvalifikoval v nejlepší trojce. Něco, co jsem obvykle dokázal v závodech, ale nějakou dobu mi scházelo - možná nám déšť trochu pomohl, protože za sucha nejsme nejrychlejší, ale startovat mezi nejlepšími třemi nám dává reálnou šanci na pódiový výsledek a dokonce můžeme snít o vítězství.

Když jsme v Q3 viděli, že dráha rychle osychá, okamžik jsme váhali, protože za sucha vydrží přechodné pneumatiky jen jedno či dvě kola, než začnou degradovat. Ale nakonec se zdálo, že jde o citlivější volbu a dobře vyšla.

Za poslední tři roky se tohle zdá být okamžikem, kdy všechno funguje nejlépe: výkonnost, strategie, zastávky. Nyní nezbývá než počkat na to, jak se vyvine zítřek, protože když prší, tak je to vždy loterie.

I v současné F1 je start tou nejdůležitější věcí, vždy se snažíme o povedený, abychom si udrželi své pozice nebo se snad dostali v první zatáčce před Vettela. Pak uvidíme: naše závodní rychlost v Austrálii a dlouhé jízdy v pátek tady znamenají, že můžeme být celkem optimističtí.

Pat Fry, technický ředitel
Jako všechny ostatní týmy jsme k dnešní kvalifikaci přistupovali s cílem využít co nejméně pneumatik a ušetřit je pro zítřejší závod. Dostat oba jezdce do druhé části si vyžádalo pouze jednu jízdu na tvrdé směsi, což poskytlo různé možnosti pro zbytek kvalifikace.

V Q2 jsme využili pouze jednu sadu středně-tvrdých pneumatik a i bez deště si myslím, že bychom se bez problémů dostali do poslední části. Pak dle předpovědi začalo pršet, ale ne dost na to, aby to věci zkomplikovalo: i když dráha byla mokrá, bylo jasné, že jsou přechodné pneumatiky tou správnou volbou.

Zastavit v boxech po několika prvních kolech se prokázalo jako ten správný tah. Museli jsme vyhodnocovat jemné vyvážení mezi teplotou pneumatik a množstvím vody na dráze, a i když to může být stresující, tak při zpětném pohledu to vzhledem k podmínkám bylo relativně jednoduché.

Pokud zítra nebude pršet, pak to bude zajímavé vidět, jak budou všichni využívat pneumatiky. Všechny týmy mají několik nových sad, což povede k fascinujícímu závodu.


Nejrychlejší trio malajské kvalifikace (foto: Foto Studio Colombo/Scuderia Ferrari)

MERCEDES

Lewis Hamilton, 4.
Vzhledem k dnešním podmínkám jsem se čtvrtým místem celkem spokojený. Na suchu auto nebylo špatné, ale vyvážení mohlo být o mnoho lepší během těch zrádných podmínek ve třetí části kvalifikace. Náš čas jsme zajeli na starších pneumatikách, než kluci vepředu, což bylo trochu nešťastné. Ale nemohu si stěžovat - celkově bylo naše tempo dobré. Pro mne jde o druhý závod z druhé řady a prozatím si můžeme z víkendu odnést spoustu pozitiv. Naše závodní rychlost v porovnání s ostatními týmy vypadala docela dobře, takže doufám v suchý závod.

Nico Rosberg, 6.
Na suchu jsem dnes měl výborný balanc a vše probíhalo hladce, což bylo hezké vidět. Naneštěstí jakmile začalo pršet, tak jsme nebyli schopni z auta dostat maximum. Na konci Q3 jsem měl již opotřebené pneumatiky, protože trať začínala osychat a já se tak nemohl zlepšit. Už se těším na zítra, protože máme silnou startovní pozici ve třetí řadě a auto je v závodním režimu velice dobré. Máme tedy několik dobrých příležitostí. Teď se jen musíme ujistit, že je plně využijeme.

Ross Brawn, šéf týmu
Vzrušující kvalifikace s hrozbou měnících se klimatických podmínek. Auto bylo velice dobře vyvážené na obou suchých směsích i na přechodných pneumatikách a odvedli jsme celkem dobrou práci z hlediska predikce počasí.

Pochopitelně, byla zde ještě varianta nasadit ke konci čerstvý set přechodných pneumatik a být tak potencionálně rychlejší, ale my se rozhodli zůstat na trati. Jak Lewis, tak Nico jsou v dobré pozici pro zítřejší závod a i auto se zdá být ve formě, takže se již těšíme na zítřek, bez ohledu na to, co si na nás počasí připraví.

 

LOTUS

Kimi Räikkönen, 7.
Nebyli jsme dostatečně rychlí na přechodných, takže si nemyslím, že bychom dnes mohli být za mokra o moc rychlejší. Určitě jsme chtěli více, ale tak už to je a já doufám, že si v neděli povedeme lépe. Je to samozřejmě zklamání přijít o tři místa na roštu, ale budeme si muset počkat na to, co se stane v závodě. Nemám ponětí o tom, jaké bude počasí, ale bude stejné pro všechny.

Romain Grosjean, 11.
Auto se dnes jednoznačně chovalo lépe a vypadalo to po třetím tréninku dnes odpoledne dobře. Snadno jsme měli mít oba vozy v první desítce, ale bohužel obloha se pro mě otevřela v ten nesprávný čas.

Moje první jízda ve druhé části proběhla na použitých pneumatikách, a jakmile jsme přezuli na nové, začalo pršet, takže pro teď zůstaly nové. Je to smůla, ale zítra je před námi dlouhý závod a máme extra sadu nových pneumatik v kapse, takže je doufejme budeme moci dobře využít.

 

MCLAREN

Jenson Button, 8.
Nemyslím si, že v současné době můžeme v kvalifikaci pomýšlet výše, než na 8. místo. Ale zas na druhou stranu – být jen dvě desetiny od člověka, co minulý víkend vyhrál australskou Velkou cenu [Kimiho Räikkönena] nemůže být špatné.

Q3 dnes pochopitelně byla celá na vodě, ale během Q1 a první poloviny Q2 to vypadalo, že jsme nyní přece jen o něco konkurenceschopnější, než minulý víkend. Stále nejsme dostatečně rychlí, ale chlapci dělají fantastickou práci a snaží se z auta dostat maximum.

Ohledně zítřejšího závodu - když máte rychlé auto, tak si nikdy nepřejete, aby pršelo. No, a když nemáte zrovna nejrychlejší vůz, tak si déšť naopak přejete. Dnes jsme v Q3 neměli nejlepší tempo na intermediálkách. Takže vše co řeknu je, že tak jako vždy budeme tvrdě bojovat a uvidíme, co nám závod přinese.

Sergio Pérez, 10.
Vzhledem k tomu, jak se naše auto chovalo v Austrálii před pouhým týdnem, můžeme říci, že se jednalo o povzbuzující kvalifikaci.

Já i Jenson jsme se oba dostali do Q3, což byla úleva, ale pochopitelně je před námi ještě dlouhá cesta, co se vývoje auta týká. Vidím, jak tvrdě tým pracuje, aby zlepšil naše auto a je to velice dobrý pocit, být toho součástí.

Tady v Sepangu odpoledne často prší, takže hádám, že zítřejší závod by taktéž mohl být ovlivněn deštěm – vzhledem k tomu, že startujeme v 16:00 [místního času]. Ale závodění na této trati si skutečně užívám, nehledě na počasí. Zítra do toho dám vše.

Martin Whitmarsh, šéf týmu
Jak Jenson, tak Checo v dnešní kvalifikaci jezdili velice dobře - vzhledem ke zrádným podmínkám, ve kterých je tak snadné udělat chybu.

Pokud jde o výkonnost vozu, tak zatímco my nikdy nebudeme ani vzdáleně spokojení s osmým a desátým místem, je spravedlivé říci, že jsme od víkendové Velké ceny Austrálie zaznamenali jistý pokrok, za což chci poděkovat všem tady v Malajsii i doma ve Wokingu.

Stejně tak pokračujeme ve sběru užitečných dat, která nyní budeme pečlivě studovat s ohledem na pokračující vývoj našeho MP4-28.

Stále je před námi ještě dlouhá cesta, protože nejsme ani vzdáleně tam, kde chceme a potřebujeme být z hlediska výkonnosti vozu. Je ovšem třeba dodat, že za nepatrnými zlepšeními, která jsme doposud zaznamenali, již je vidět, že vývojový trend se již ubírá tím správným směrem.

 

FORCE INDIA

Adrian Sutil, 9.
Je to škoda, že v Q3 začalo pršet, protože naše rychlost na suchu byla velice dobrá. Stále si ještě nejsem tak jistý na mokrých pneumatikách, navíc auto v zatáčkách hodně klouzalo a bylo přetáčivé. Budu doufat v suchý závod, protože máme velice konkurenceschopné auto a jsem spokojený s vyvážením. Naším cílem bude protlačit se dopředu dobrou strategií a získat nějaké body, nebo možná více.

Paul Di Resta, 15.
Celkem frustrující den, protože nás vyšachovalo počasí. Tento víkend jsme silní, takže jsme si věřili i do kvalifikace, ale déšť přišel dřív, než jsme očekávali. Nyní se musíme podívat, co nám počasí připraví na zítra, ale určitě budu bojovat. Mám hodně nových pneumatik, což je více než dost pro zítřejší závod a auto zde taktéž funguje dobře.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
Na konci kvalifikace jsme dnes byli lehce zklamaní. Během tréninků jsme na suchu byli velice konkurenceschopní, což Adrian ukázal v Q1, když zajel nejrychlejší čas. V Q2 jsme špatně odhadli počasí, když začalo pršet dříve, než se předpokládalo. Na to nejvíce doplatil Paul, který již neměl čas zajet své rychlé kolo na suchu.

Adrian se dostal do poslední části, ale tam se trápil na mokru a necítil se dobře na přechodných pneumatikách. Kdyby bylo sucho, tak jsem si jistý, že by byl na startovním roštu o poznání výše. Co se závodu týká, budeme pozorně sledovat počasí a snažit se dostat oba naše jezdce na body.

 

SAUBER

Nico Hülkenberg, 12.
Vyvážení auta stále ještě není úplně v pořádku. Vyjeli jsme na použité středně-tvrdé sadě pneumatik ve druhé části kvalifikace. Neměli jsme žádné informace o počasí, protože radar byl rozbitý. Kdybychom věděli, že přijde déšť, použili bychom novou sadu. Celkově naše rychlost není tak dobrá jak jsem očekával, ale při startu z dvanáctého místo nic není ztraceno. Musíme počkat a uvidíme, jaké bude během závodu počasí a připravit se na všechny varianty.

Esteban Gutiérrez, 14.
Bohužel jsem nebyl schopen ve druhé části dostat z auta všechnu rychlost. Vyjeli jsme pozdě na nové sadě a zaskočil nás déšť. Tým nastavil vůz mezi tréninkem a kvalifikací velmi dobře, což je pozitivní. Teď se těšíme na závod. Musíme vše zanalyzovat a zvolit správnou strategii, abychom získali body.

Moniša Kaltenbornová, šéfka týmu
Věděli jsme, že kvalifikace bude velkou výzvou. Během třetího tréninku jsme se dozvěděli spoustu věcí a dat, což bude důležité především v závodě. Bohužel, nebyli jsme ve druhé části kvalifikace schopni plně využít náš potenciál kvůli rychlé změně počasí. Přesto věříme v silný závod.

 

TORO ROSSO

Daniel Ricciardo, 13.
Kdyby mi někdo na začátku dnešní kvalifikace řekl, že budu třináctý, bral bych to. Je to slušný výsledek a v podstatě celý víkend jsme se pohybovali takto vysoko. Takže vzhledem k tomu je třinácté místo celkem dobré, ale v Q1 jsme byli velice konkurenceschopní a od TOP10 nás dělila jen desetinka.

S příchodem deště jsme ale asi zaváhali a promarnili příležitost na lepší výsledek. Celkově jsme se zlepšili, ale stále chceme víc. Zítra mám v plánu posunout se ještě výše, vzhledem k nepředvídatelnosti místních závodů. Opravdu chci být v nejlepší desítce a získat nějaké body na úvod sezony.

Jean-Eric Vergne, 16.
Nevím o kolik lepší jsem mohl být, ale nikdy není pěkné skončit již v první části. V posledním sektoru mne zdržel pomalejší vůz, já ztratil něco mezi čtyřmi pěti desetinami a to mne stálo šanci dostat se do Q2. Pokud je na tom alespoň něco pozitivního, tak je to fakt, že se mi podařilo ušetřit jednu sadu pneumatik pro závod, což může být důležité, protože opotřebení je zde velice vysoké.

A to, že jsem skončil za svým kolegou? Dnes to neznamená nic, důležité je být vepředu zítra! Jako vždy jsem optimistický ohledně zítřka a věřím v nějaké body. V závodě se může stát cokoliv a v trénincích jsme viděli, že v dlouhých stintech máme dobré tempo, což je povzbuzující.

James Key, technický ředitel
Věděli jsme, že vyvážení vozu bude jiné než v Melbourne, takže jsme podle toho v pátek vůz upravili, ale rozdíl ve vyvážení a v chování pneumatik byl větší, než jsme předpokládali. Přes noc jsme tak chtěli v tomto ohledu o krok pokročit, ale nakonec jsme zašli příliš daleko a měkčí pneumatiky tak nepracovaly dobře a balanc taktéž nebyl optimální.

Takže jsme se před kvalifikací vrátili zpět a udělali jen nějaké dodatečné změny. To zabralo, takže jsme předpokládali, že dostat se z Q1 pro nás nebude problém. Naneštěstí Jean-Eric uvízl v provozu a nestihl již zajet čisté kolo, což byla škoda, protože oba jezdci byli vyrovnaní a mohli se dostat do druhé části.

Daniel udělal přesně to, co jsme po něm chtěli a zajistil si dobrou pozici v Q2. Změny, které jsme pro kvalifikaci udělali, nakonec zafungovaly a věříme, že se projeví i v závodě samotném.


WILLIAMS

Pastor Maldonado, 16.
Měli jsme smůlu s načasováním deště v Q2, což nás donutilo k přerušení kola. Auto se na dráze chovalo lépe a měli jsme šance na boj o Q3. Stále máme co na voze zlepšovat a stahovat ztrátu, ale tvrdě pracujeme na přípravě na zítřejší závod.

Valtteri Bottas, 18.
Bylo to zklamání nedostat se dnes do Q2, obzvlášť poté, co se auto oproti minulému týdnu zlepšilo. Tvrdší směs byla dobrá, auto se chovalo taky dobře. Očekávali jsme mnohem větší zisky na středně-tvrdé směsi, ale nezískali jsme dodatečnou přilnavost.

Časy na kolo byli nakonec vyrovnané, jen těsně jsme přišli o postup do Q2, ale naše rychlost při dlouhých jízdách znamená, že budeme znovu mít za cíl získat zítra několik pozic.

Mike Coughlan, technický ředitel
Cítíme, že jsme učinili drobné pokroky, které jsme mohli prokázat v dopoledním třetím tréninku. Žel jsme to nedokázali využít v kvalifikaci, kdy Valtteri těsně přišel o místo v Q2 a skončil 18. Pastor postoupil, ale nachytal nás déšť, který přišel dříve, než bylo předpovídáno, proto nebyl schopný zajet žádný čas.

 

MARUSSIA

Jules Bianchi, 19.
Samozřejmě jsem nadšený z mého dnešního kvalifikačního kola, ale když vidím, jak jsme byli blízko Q2 - jen půl sekundy - tak bych chtěl akorát více. V tréninku to nebylo jednoduché, protože se zdálo, že se hodně trápíme s degradací pneumatik.

Během přestávky jsme pracovali na tom, abychom všechno poskládali do jediného kola během odpoledne a nakonec to vyšlo, obzvlášť s počasím, které v našem případě zůstalo suché. Nejsem si jistý, zda stejné podmínky můžeme očekávat i zítra, uvidíme.

Opravdu cítím, že bychom mohli mít velmi zajímavý a možná vzrušující závod a předvést větší pokrok oproti Melbourne. Děkuji týmu, protože to bylo těžké od včerejška s vozem pokročit, dosáhnout toho zde v tomto horku a vlhkosti je velmi náročné. Nejsem si jistý, jestli to zítra bude snadnější, ale doufám, že dosáhneme dalšího dobrého výsledku, což bude pro všechny odměnou.

Max Chilton, 21.
Dnes to byl pro nás těžký den a žel se to v kvalifikaci nezlepšilo. Po celý víkend jsme bojovali s velkým opotřebením pneumatik, což dost narušilo náš pokrok. Zahnalo mě to do kouta před kvalifikací, a ačkoliv kroky, které jsme podnikli, byly uspokojující, stejně jsme vždy byli pozadu za naší skutečnou rychlostí.

Je to zklamáním, protože jsme tak moc netrpěli, výkonnost ve voze očividně je, měli jsme ji využít. Dnešek je za mnou a mé myšlenky teď směřují k zítřku. Celkem si věřím, že pokud Caterhamy dostaneme na startu, pak budeme ve správné pozici a začneme vyvíjet tlak na týmy středu pole.

John Booth, šéf týmu
Bylo to dnes potěšující, že byla kvalifikace suchá a naši dva noví piloti mohli získat tuto zkušenost po obtížné mokré kvalifikaci v Melbourne. Suché podmínky nám poskytli první skutečné měřítko výkonnosti, na což jsme čekali od předsezónního testování. Musíme být potěšení s tím, jak se věci vyvinuly s ohledem na naše relativní postavení vůči vozům před námi.

Dopolední část se u Maxe neobešla bez problému, takže jsme jej jako tým žel nepřipravili pro kvalifikaci nejlépe, což na něj mělo dnes dopad. Ale jak předvedl v Melbourne, určitě může mít zítra dobrý závod a probojovat se polem na reprezentativnější pozici.

Jules samotný dnes exceloval a se svými inženýry dobře pracoval na tom, aby z vozu dostali maximum výkonnosti. Dobrou zprávou je, že se stále cítí trochu zklamaný se svým vlastním kolem, což ukazuje, že od něj a od balíku obecně můžeme pořád očekávat více.

Těšíme se na zítřejší závod, který bude určitě nabitý událostmi. Jak dnes ukázalo držící se suché počasí, nikdy nic v Sepangu nemůžete předpovídat, máme však po dnešku důvěru v naši schopnost pokračovat ve stahování středu pole.

 

CATERHAM

Charles Pic, 20.
Prožili jsme velmi dobrý třetí tréninku, skutečně jsme učinili pokrok, obzvlášť při dlouhých jízdách, nemyslím si ale, že bychom toho v kvalifikaci mohli dokázat o moc více. Hodně jsem při své první jízdě trápil s nedotáčivostí, takže jsme upravili tlaky před druhou, stále jsem se ale nedokázal vyrovnat s nedotáčivostí, takže vzhledem k výkonnostní ztrátě na vozy před námi jsme zřejmě skončili tak dobře, jak jsme jen mohli doufat.

Nyní se soustředíme na zítřek. Ve třetím tréninku jsme nalezli dobrý směr, kterým se vydat v závodě, takže si myslím, že to bude zajímavé. Téměř jistě bude pršet a já mám rád, když se podmínky mění, takže uvidíme, jak to dopadne.

Giedo van der Garde, 22.
Kvalifikace mi moc nešla, abych byl upřímný. Po celý den jsem měl problém s velkou přetáčivostí na měkčích pneumatikách a opravdu jsem je také nedokázal přimět, aby fungovaly tak, jako v posledním závodě, což postihlo mou rychlost. Je to divné, protože auto se na tvrdé směsi ve třetím tréninku dnes chovalo dobře, ale zkrátka jsem ty středně-tvrdé nedokázal přimět k fungování. Budeme se na to muset tedy znovu večer podívat.

Ale vzhledem k tomu, že na tvrdší směsi auto fungovalo a rychlost na přechodných pneumatikách máme, tak si myslím, že zítřek by mohl být zajímavý. Prší každý den ve stejnou dobu, vychází to na polovinu zítřejšího závodu, takže strategie bude opravdu důležitá. Fyzicky se cítím opravdu dobře, zcela připravený na závod, takže se podíváme na plány pro něj a doufám, že navážeme na to, kde jsme skončili ve třetím tréninku.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy