Plať, nebo nebudeš závodit

Sauber | foto: Sauber Motorsport AG

Platící jezdci jsou nedílnou součásti Formule 1. Jejich existence však není jen černobílá. Mnozí z nich prokázali svůj talent a faktem zůstává, že i skvělý pilot by to měl bez finančního zázemí mnohem složitější.

Není tajemstvím, že pojem platící jezdci se v F1 vyskytoval téměř od počátků. Pro malé týmy je to nevyhnutelná součást byznysu k přežití. To se ukázalo i v případě Marussie a Tima Glocka. Podobná situace je i u Caterhamu, když bez sedačky zřejmě zůstane Heikki Kovalainen, či u Sauberu, který se rozloučil s Kamujem Kobajašim.

"Není těžké pochopit půvab platících jezdců. Minulý rok si Kovalainen vydělal 2,5 milionu dolarů, zatímco jeho týmový kolega Vitaly Petrov díky sponzorům přinesl do týmu 10 milionů dolarů," komentuje pro BBC situaci novinář Andrew Benson.

Nutno také dodat, že to byl právě Petrov, který Caterhamu v Brazílii vybojoval zpět desáté místo v tabulce konstruktérů a zajistil tak týmu dalších 11 milionů dolarů. Na druhou stranu například Brunovi Sennovi štědří sponzoři budoucnost v F1 nezajistili.

 
Mnohdy jen talent nestačí (foto: Jana Šrámková)

A ani velkým týmům není pojem platící jezdec cizí. Red Bull sponzoroval Sebastiana Vettela již od dětství, stejně jako McLaren Lewise Hamiltona. I Fernando Alonso má za sebou španělskou banku Santander.

A McLaren si za svého pilota zvolil Sergia Péreze s podporou jeho domovského Mexika. "Šéf týmu Martin Whitmarsh tvrdí, že Pérez není platícím jezdcem, avšak mnohé v paddocku překvapilo, že McLaren nesáhl po Nicu Hülkenbergovi, jehož výkony byly působivější, který však není spojen s žádnými finančními zdroji," uvádí Benson.

"Je to hodně těžké, dnes je to odlišné kvůli penězům, které jsou toho součástí... lidé platí miliony, aby mohli být pilotem F1. Za našich časů jsme byli placeni, abychom závodili. A celá dynamika se dost změnila," uvedl například v rozhovoru pro brazilksou SportTV Nigel Mansell.

Také Williams na začátku roku 2011 vsadil na Pastora Maldonada, který díky podpoře venezuelské vlády přinesl do týmu 30 milionů dolarů ročně. Rozhodně by však nebylo fér tvrdit, že si Pérez či právě Maldonado sedačku v F1 nezaslouží.

Pérez i Maldonado při závodech prokázali své schopnosti (foto: Williams F1 Team)

"V jejich případě peníze uvolnily cestu k práci, kterou si zaslouží i díky svým dovednostem. Faktem je, že každý jezdec si musí najít finance, aby si proklestil cestu do F1," domnívá se Benson a dodává, že ani pětinásobný argentinský šampion Juan Mauel Fangio by se pravděpodobně nikdy nedostal tak daleko nebýt finanční podpory vlády Juana Perona.

Podle něj je však větším problémem než platící jezdci fakt, že týmům se nedostává vnějších finančních zdrojů. Získat sponzora je stále těžší.

"V současné chvíli týmy získávají peníze od sponzorů a televizních společností, které mají smlouvy s Berniem Ecclestonem. Ten potom část odevzdává týmům. Avšak i většina TV společností pociťuje krizi. Alarmující statistika ukázala, že celý příjem z televizních práv pro F1 je zhruba stejný, jako u turecké fotbalové ligy - 490 milionů dolarů. To vyvolává otázku, zda je tento sport prosazován a prodáván tak efektivně, jak by mohl. To je větší problém než platící jezdci," upozorňuje Benson.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy