Pneumatiky pro rok 2013: 3 kg navíc, vyšší degradace i negativní dopad na aerodynamiku - proč?

Pirelli | foto: circuitoftheamericas.com

Sportovní ředitel Pirelli oznámil, že připravované pneumatiky pro příští rok budou degradovat rychleji.

Italský dodavatel pneumatik je vyzýván k vyššímu riziku s novými pneumatikami poté, co se závěr sezóny zvrhl v nudné jednozastávkové závody.

Začátek sezóny 2012 byl přitom překvapením pro všechny. Týmy se musely naučit pracovat s novými měkčími směsmi jiného tvaru, které fungovaly při poměrně úzkém rozpětí teplot.

Podle technického ředitele Padyho Lowa z McLarenu byl chováním pneumatik překvapen i samotný dodavatel: "Pochybuji, že Pirelli vědělo předem, jak rozhodující pneumatiky v tomto roce budou. Změny učiněné během zimy se zdály být poměrně malé, měly však dramatický dopad. Opravdu si nejsem jistý, jestli jim rozumělo samotné Pirelli."

Podle Hemberyho však týmy novou výzvu výborně zvládly: pneumatikám porozuměly a ke konci z nich dokázaly dostávat maximum výkonnosti a zároveň k ním být šetrní.

Nové směsi - rychlejší zahřívání, vyšší degradace
Dočkáme se příští rok k rozšíření pracovního rámce, po kterém včera volal Jenson Button (viz zde), a vyšší degradace? "V podstatě ano. Zahřívání bude obecně rychlejší, dostanete do pneumatik více tepla, protože budou více namáhány a budou mít v zatáčkách širší stopu," odpovídá Hembery pro GPUpdate.

"Se změnou směsí se pokoušíme přinést zpět určité úrovně degradace, protože na konci sezóny jsme - celkem upřímně - dosahovali negativní degradace a možná jsme neplnili to, o co jsme byli požádání," pokračuje sportovní ředitel Pirelli.

Efekt negativní degradace nastává, pokud degradace pneumatik nepřevyšuje výhodu plynoucí z úbytku paliva, takže časy na kolo klesají, místo aby stoupaly. "Možná jsme zopakovali některé závody z minulosti, kdy jsme jezdili na jednu zastávku. Neříkám, že to bylo jednoduché, ale týmy situaci ovládly," přiznává Hembery.


Felipe Massa při testu nových pneumatik v Brazílii (foto: Scuderia Ferrari)

Významný dopad  nových směsí na aerodynamiku
Nové pneumatiky sice budou ze stejné formy, takže jejich tvar bude stejný, budou mít však odlišnou konstrukci: "Tuhost při zatáčení bude o něco vyšší, ale vertikální tuhost bude snížena jak u předních, tak i u zadních pneumatik. Při vyšších rychlostech se budou trochu více deformovat," uvádí Pat Symonds z Marussie.

To bude mít velký dopad i na vývoj aerodynamiky: "Je to důležité obzvlášť na zádi, protože tvar bočnicové oblasti, která hodně ovlivňuje aerodynamiku, se bude lišit a víření od zadních kol jde přímo do difuzoru,"

Tvar pneumatik se neustále mění, takže to je dobré cvičení - a něco, na čem týmy hodně pracují: vyvinout aerodynamiku, která není citlivá na tvar pneumatiky. Nové pneumatiky se dotknou týmů různými způsoby v závislosti na tom, jak citlivá budou aerodynamika jejich vozů na pneumatiky, vysvětluje Symonds.

Brazilská zkouška pneumatik pro rok 2013
Týmy si mohly před posledním závodem letošní sezóny v Brazílii vyzkoušet budoucí pneumatiky: konkrétně se sice jednalo o letošní tvrdou směs, konstrukce již ale byla nová. Každý jezdec měl k dispozici dvě sady.

Nové pneumatiky jsou navíc o něco těžší: přední o 0,25 kg, zadní o 1,25 kg (každá z nich) - celkově se tedy hmotnost vozů zvýší o 3 kg, takže v nových pravidlech dojde ke zvýšení povinné minimální hmotnosti.


Lewis Hamilton a oranžové pneumatiky - konstrukce pro sezónu 2013 (foto: Pirelli)

Hembery k Brazilskému testu říká: "Jednalo se pouze o omezené jízdy a navíc na "zelené" trati, celkově to ale hodně odpovídaly tomu, co jsme pozorovali při našem vlastním testování. Nezkoušeli žádnou novou směs - jednalo se o letošní tvrdou, kterou používali, ukázaly nám však, že zlepšení můžeme přijít s vylepšeními, o které usilujeme."

S jakými závěry přišly týmy po pátečním testování nových pneumatik v Sao Paolo? "Někteří přišli na více věcí, někteří na méně, jiní nenašli vůbec nic, takže to bylo v poli trochu smíšené," obecně shrnuje sportovní ředitel Pirelli.

"Myslím, že jim to umožnilo získat představu o směru, kterým se ubíráme. Hlavní bylo to, že dramaticky nenarušily vyvážení vozů - nebo alespoň ne v tom směru, s nímž by v rámci normálních vývoje nemohli pro maximalizaci výkonnosti v příští sezóně nic dělat," dodává.

Týmy se opět budou mít během předsezónních testů a v prvních závodech opět co učit, což by mohlo úvod sezóny zatraktivnit.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 14 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy