Jak týmy hodnotí velké finále v Brazílii?

Alonso, Fernando | foto: Pirelli

INTERLAGOS - PROHLÁŠENÍ TÝMŮ; Jaké jsou bezprostřední dojmy pilotů a významných zástupců týmů po letošní závěrečné Velké ceně Brazílie?

MCLAREN

Jenson Button, 1.
Nejprve ze všeho bych chtěl pogratulovat celému týmu. Tohle je perfektní způsob zakončení sezóny. Prožívali jsme lepší i horší okamžiky a završit ji úspěšně je dobrou předzvěstí před rokem 2013.

Lewis Hamilton, nedokončil
Velké gratulace Jensonovi Buttonovi a Sebastianovi Vettelovi. Odvedli fantastickou práci. Já se cítím OK. Mám radost za tým, že jsme získali vítězství a cítím se dobře, co se týče budoucnosti. Jsem trochu strnulý, podobně jako v roce 2007, mám momentálně smíšené pocity.

Smutné bylo, že jsme vedli, ale nedokončili jsme závod, a také že odcházím. Budoucnost mě ale vzrušuje a snad budeme mít v určité fázi trochu štěstí.

Martin Whitmarsh, šéf týmu
Jenson jel dnes perfektní závod s milimetrovou přesností, brilantně zvládal náročné podmínky proměnlivého počasí, které vždy odhalí to nejlepší z něj, a v konečném výsledku získal své patnácté vítězství ve velkých cenách.

Lewis jel podobně dobře, než setkání s Nicem krutě ukončilo jeho závod. Ztracené body nám tak dnes zabránily předstihnout Ferrari v šampionátu konstruktérů.

Bylo by to fantastické, kdybychom dokončili na prvním a druhém místě, což jsme rozhodně měli nebýt té kolize na dosah. Nemluvě o Lewisovi, jehož skvělý záznam u McLarenu obsahuje 110 velkých cen, 21 vítězství, 49 pódií, 26 vítězných kvalifikací, 12 nejrychlejších kol a 913 mistrovských bodů. Za všechny v McLarenu mu přejeme, aby se mu dařilo!

Co se týče Jensona, je skvělým vítězem dnešního závodu. Hovořím za všechny v McLarenu, když uvedu, že jsme vyli velmi potěšeni jeho dnešní výhrou a učebnicovým zakončením jeho sezóny 2012, která začala úžasným vítězstvím v prvním závodě v Melbourne. A také samozřejmě vyhrál ve Spa.

A něco pro statistiky: Jenson získal více pódiových umístění ve třech sezónách za McLaren (25), než v 10 sezónách s předchozími týmy (24). Takže máme dnes mnoho důvodů k radosti.

Vyhráli jsme poslední dvě velké ceny sezóny, obě díky čisté rychlosti našeho vozu. Tento výsledek nám poskytuje extrémně solidní platformu pro další rozvoj vozu pro sezónu 2013 během následujících několika měsíců.

Nakonec gratuluji Sebastianovi a vyjadřuji soustrast Fernandovi [Alonsovi]. Oba by byli hodnotnými mistry světa. Ale po tak vzrušující a napínavé velké ceně, jako byla ta Velká cena Brazílie 2012, je fér dodat, že tím hlavním vítězem dnes byla Formule 1.

 

FERRARI

Fernando Alonso, 2.
Zaprvé, jsem velmi hrdý na tým. O šampionát jsme přišli dříve, ne dnes v Brazílii, ale to už je sport. Když něco děláte celým srdcem a na 100 %, musíte být na sebe a na svůj tým hrdí. Pokusíme se vyhrát příští rok.

S prací jsem spokojený. Myslím, že jsme si v letošní sezóně získali od všech velký respekt. Byla to dobrá sezóna, 20 téměř dokonalých závodů, akorát nám z počátku trochu scházela výkonnost kvůli nedostatku nápadů. Užili jsme si to však a bojovali až do konce. Musíme být hrdí. Dnes jsme dojeli druuzí, ale nestačilo to.

Felipe Massa, 3.
Druhá část roku byla přípravou na ten příští. Bylo to tak citově vypjaté závodit zde. Myslím, že závod byl fantastický. Určitě z toho mohlo být lepší místo, než na kterém jsem dojel, ale nevím, co mám říct nebo co cítím. Zkrátka jsem začal brečet, je to tak úžasné!

Fernando by měl být hrdý na to, co letos dosáhl: dokázal vyhrát, i když auto nebylo perfektní a bojoval až do samotného konce, byť se jeho vůz nemohl rovnat těm, které měli soupeři. Dnešní závod byl velmi těsnou bitvou, byl náročný, tolik se toho dělo.

Nebylo jednoduché přijít na to, které pneumatiky budou správné, protože podmínky se tak rychle měnily. Na startu, když začalo pršet, jsme se rozhodli zůstat na dráze, udělali jsme to však příliš dlouho.

Pak jsem se ocitl na jedenáctém místě, ale začal velmi rychle předjíždět spoustu pilotů. Kdo ví, možná bych dnes mohl bojovat o vítězství... Tým mě informoval po celou dobu o situaci na trati a o tom, co by mohl být užitečné v boji o šampionát. Myslím, ž jsem udělal tu správnou věc, pro tým a také pro mé fanoušky.

Pat Fry, technický ředitel
Řekl jsem to před týdnem v Austinu, že budeme až do posledního kola bojovat, abychom splnili své cíle, což jsme učinili. Těsně nám unikl náš cíl s Fernandem, kterému se s Felipem podařilo dostat na podium po událostmi nabitém závodě za proměnlivých podmínek.

Když se podmínky na trati tolik změnily, bylo velmi obtížné se správně rozhodnout ve správný okamžik. Myslíme si, že jsme reagovali nejlepším způsobem, snažili se co nejlépe využít to, s čím jsme museli pracovat.

Když začalo pršet, rozhodli jsme se strategie rozdělit: povolali jsme Fernanda a Felipeho nechali na dráze, pak se ale jeho časy příliš zpomalovaly, tak jsme jej přezuli na přechodné pneumatiky.
V tom čase jezdili vedoucí piloti velmi rychle i na suchých pneumatikách, což v našem případě nebylo možné. Poté si myslím, že jsme ve správný moment přešli zpět na suché pneumatiky a pak na mokré.

Až do poslední chvíle jsme doufali, že se může přihodit něco, co by Fernandovi umožnilo získat titul, který si rozhodně zasloužil. Nepodařilo se nám to a samozřejmě litujeme, že jsme mu neposkytli nejrychlejší auto v poli.

Pokusíme se o to znovu příští rok, budeme se snažit poučit z chyb, které jsme učinili letos, a ještě více posílit naše silné stránky, mezi které patří spolehlivost, zastávky v boxech a strategie.

 

FORCE INDIA

Nico Hülkenberg, 5.
Byla to spousta srandy – velmi zábavné a stalo se toho tolik! Měli jsme velkou šanci skončit na pódiu, ale z toho sešlo, což je škoda. Za několik kol bylo těžké udržet auto na trati v takových vlhkých podmínkách, ale nebylo natolik mokro, aby se mohlo přezout na přechodné, a tak jsem zůstal na hladkých pneumatikách. Udělal jsem dobře a brzy vedl závod.

Cítil jsem se pohodlně, ale pak jsem udělal malou chybu a Lewis se přese mě dostal. Rozhodl jsem se zůstat s ním a bojovat znovu o vedení, a pak jsme do sebe narazili. Je těžké říct, co se stalo, ale naznačil jsem pohyb do zatáčky číslo jedna a při smyku mi uklouzla záď vozu. Chtěl jsem zatočit a najednou z toho byl kontakt.

Je to pro nás pro oba škoda, protože jsme skvěle soupeřili. Snažil jsem se dál bojovat, ale ztratil jsem hodně času. Páté místo je stále super výsledek konce sezóny a myslím, že tým tento víkend odvedl skvělou práci. Doufám, že si závod užili – je to hezký dárek, který jim tu poslední závod nechávám.

Paul di Resta, 19.
Byl to velmi těžký závod a nebylo jednoduché správně zvolit boxy za tak měnících se podmínek. Nakonec jsme se rozhodli špatně přezout na přechodné, protože trať začala schnout docela brzy po mé zastávce. Pneumatiky brzy ztratily svoji výkonnost, takže jsem zajel pro slicky ještě před safety carem.

To nás vrátilo zpět do hry, ale po restartu jsem  zápasil s přilnavostí a ztratil několik pozic. Když jsme obuli ke konci opět přechodné, tak jsme byli o mnoho konkurenceschopnější a dostal jsem se na osmé místo. Bohužel kolo před koncem jsem doplatil na aquaplaning v poslední zatáčce. Byla to velká rána do zdi, ale jsem v pořádku.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu
To byl ale závod! Zajisté jeden z nejvíce vzrušujících, který jsem viděl s dramaty v každém kole. Na chvíli to vypadalo, že čelíme pohádkovému výsledku s Nicem na špici po takovou dobu závodu a ukázali jsme naše síly v náročných podmínkách.

Měli jsme dnes skvělé auto a rychlost na výhru, ale asi to tak nemělo být. Zeptal bych se v oddělení safety caru na první výjezd, protože věříme, že by vše stačilo vyřešit žlutými vlajkami. Zároveň jsme překvapeni Nicovým trestem projetí boxové uličky, mohl být potrestán po závodě, protože se to týkalo tří aut.

S Paulem jsme jeli trochu jinou strategii s brzkou přeměnou pneumatik na přechodné, jak udělala většina týmů, ale když déšť ustal, šel zpátky na slicky. Vypadal, že získá body, než těsně před koncem havaroval, ale je úleva, že vyšel z auta bez zranění.

Takže končíme sezónu v pozitivním duchu, s optimismem jdeme do zimy, abychom mohli začít novou sezónu stejně. V zastoupení týmu bych se rád rozloučil s Nicem a poděkoval mu za jeho spolupráci v sezóně. Bylo nám potěšením mít takového jezdce.

 

RED BULL

Sebastian Vettel, 6.
Je těžké si představit, co mi teď prochází hlavou - pro mě samotného! Jsem plný adrenalinu, a kdybyste do mě teď vrazili, necítil bych to. Byl to neuvěřitelný závod. Když vás bezdůvodně roztočí u páté zatáčky a vy jste otočeni v protisměru jako na dálnici, není to zrovna ten nejpříjemnější pocit.

Měl jsem štěstí, že do mě nikdo nevrazil, ale auto bylo poškozeno a my jsme přišli o spoustu rychlosti, obzvlášť když trať osychala. Naštěstí začalo znovu pršet a já jsem byl mnohem spokojenější.

Lidé se nás snaží tlačit určitým směrem, když hovoří o tom, jak si vedeme za deště, ale já si myslím, že v průběhu sezóny jsme dokázali, že nám déšť vyhovuje stejně jako sucho.

Je to neuvěřitelné, ale nejdůležitější bylo, že jsme si po celou sezónu věřili. Mnoho lidí se pokoušelo o sehrání špinavých triků, my jsme se tím však nenechali odvést, pokračovali jsme svou cestou a všichni ti kluci na to tlačili až do konce. Dokázali jsme zlepšit ve druhé polovině sezóny, což nám umožnilo dostat se zpět do hry o šampionát.

Musím poděkovat celému týmu, protože v něm není nikdo důležitější než ten druhý. Všichni jsme skupinou a bojujeme bok po boku, ne jeden proti druhému. Na to jsem moc pyšný, je to neuvěřitelné.

Pro nás všechny v týmu a také pro mě to je neskutečné. Vyhrát ten třetí titul zde, odkud pocházel jeden z mých největších hrdinů - Ayrton Senna. Je velmi těžké si představit, že jsem se přidal k němu a také k dalším velkým jménům výhrou třetího titulu v řadě.

Mé rádio nefungovalo, brečel jsem do rádia, vy jste to neslyšeli a já mám z toho velkou radost. Zkrátka nedokážu nalézt ta správná slova na to, abych popsal, jak se cítím.

Mark Webber, 4.
Je to něco velmi, velmi zvláštního, zvládnout to třikrát za sebou [získání šampionátu pro Vettela]. Loni to bylo trochu jednoznačnější, letos to bylo o něco těžší než v roce 2010. Takže mu gratuluji, úžasný výkon.

Byl jsem dost vysoko a snažil jsem se dostat znovu zpět do závodu, ale dostal jsem se na bílou čáru a neměl jsem žádnou přilnavost. Snažil jsem se jet zeširoka a neplést se Sebastianovi. Co se dramatu týče, tak závod nezklamal, viďte?

Christian Horner, šéf týmu
Byl to start nabitý událostmi a Sebastiana Vettela po něm otočili. Začalo pršet a rádio přestalo fungovat - nemohli jsme s ním komunikovat. On se však zaměřil na svou jízdu, odjel to letos s takovým odhodláním!

Plně si zaslouží tento mistrovský titul, protože se nikdy nevzdával. Gratuluji také Fernandovi Alonsovi, letos byl brilantní. To je to, co dělá tento titul tak cenným, protože obstál proti těm nejlepším.


Stupně vítězů v Brazílii (foto: Scuderia Ferrari)

 

MERCEDES

Michael Schumacher, 7.
Vzrušující a rušná velká cena. Bylo to hodně divné, ale můj poslední závod ve Formuli 1 začal defektem, který mě odsunul v pořadí. Mou filozofií ale vždy bylo nikdy se nevzdávat – vždy existuje šance, musíte jen pokračovat a využít to, co se nabídne.

Podivnou shodou okolností jsem svou kariéru nyní zakončil sedmým místem, což byl můj první kvalifikační výsledek ve Spa-Francorchamps před 308 závody. Také jsem dnes jezdil s číslem sedm na svém voze a mám sedm mistrovských trofejí ve svém kabinetu.

Gratuluji Sebastianovi Vettelovi k zisku jeho třetího mistrovského titulu v řadě. Jsem moc hrdý na Sebastiana a vzrušený za něj. Už v prvním kole jsem viděl, jak blokuje trať otočený špatným směrem, pak jsme ale oba v závodě prodělali skvělé návraty. Jeho výkonnost rovněž ukázala, že zkrátka musíte dřít.

I za těchto obtížných okolností byl můj poslední závod v F1 ohromnou zábavou. Znovu bych chtěl poděkovat týmu a svým fanouškům za jejich podporu v minulých letech. Opravdu jsem si užil čas, který jsme spolu strávili.

Nico Rosberg, 15.
To byl dnes rozhodně nejdelší závod mého života! Start byl hodně dobrý, jezdil jsem v první osmičce. Po defektu však došlo k poškození podlahy a já jsem přišel o hodně výkonnosti. Takže jsem žel pak neměl šanci bojovat. Musel to být pro fanoušky zde v Interlagos a u TV obrazovek fantastický závod. Doufám, že si show užili.

Gratuluji Sebastianovi k mistrovskému titulu, který je velmi zasloužený. Já se nyní těším na příští rok a na šanci znovu útočit. Mnoho díky týmu za jejich úsilí v tomto roce, kdy jsme se společně dočkali prvního vítězství. Můžeme hledět vstříc dalším pokrokům a k lepšímu roku 2013.

Ross Brawn, šéf týmu
Viděli jsme dnes velmi dramatický závod a vhodné zakončení skvělé sezóny Formule 1. Z našeho pohledu nás dva brzké defekty dostaly do obtížné pozice s oběma vozy.

Nicův utrpěl hodně poškození, které mu velmi ztížilo závod. Michaelův defekt nebyl tak vážný a tým odvedl skvělou práci, když jej dostal zpět, byť s určitou pomocí safety caru. Michael prokázal veškeré své umění, o kterém víme, že má, a zachránil svůj závod. Přemýšlel o předjíždění, dobře se rozhodoval v oblasti strategie pneumatik, udržel vůz na dráze a získal pro nás další body.

Bylo to příjemný způsob zakončení sezóny a jeho kariéry s námi. Co se týče výsledků, jeho druhá část ve Formuli 1 nebyla tak zvláštní, pro nás všechny, kteří jsme měli přednost s ním pracovat, však byla. Skutečně se jednalo o čest pro všechny kluky a holky v našem týmu, pracovat po jeho boku.

Michael vám umožňuje skutečně pochopit, proč je tak zvláštní a proč získal sedm mistrovských titulů. Bude chybět, všichni mu přejeme co nejlepší v budoucnosti. Gratuluji Sebastianovi k zisku jeho třetího mistrovského titulu, velmi působivý výkon.

 

TORO ROSSO

Jean-Eric Vergne, 8.
Je fajn skončit osmý, nicméně nejsem se sebou spokojený, rozhodl jsem se zůstat déle na trati na suchých pneumatikách a to se nevyplatilo, stálo mě to kolo. Tým mi dal možnost jet si tak, jak se mi zdá z kokpitu nejlepší, z dnešního dne jsem se mnoho naučil. Nicméně kdyby se nám déšť vyhnul, bylo by to skvělé rozhodnutí!

Po restartu, když zajel safety car, jsem se držel Glocka, ale když jsem ho dohnal, ti přede mnou prudce zabrzdili a já do něj najel. Už jsem se mu za to omluvil. Rychlost na hladkých pneumatikách za mokra byla velmi dobrá, je hezké zakončit závěrečný závod sezóny na bodech.

Daniel Ricciardo, 13.
Start byl poměrně chaotický s několika auty mimo trať a mnoha těmi, kterým se bylo třeba vyhnout. Podařilo se mi zdolat pár pozic a rychlost se zdála dobrá. Snažil jsem se zachytit za jezdce přede mnou, zatímco se pořád měnily podmínky.

Kolem poloviny jsme měli dobrou formu, jel jsem na osmé nebo deváté pozici. Po výměně pneumatik na jiné suché začalo více pršet, takže jsem musel do boxů znovu, což mě samozřejmě stálo čas. Zjednodušeně řečeno, byla to daň mnoha pit stopů.

Franz Tost, šéf týmu
Nejprve bych chtěl za všechny v Toro Rosso pogratulovat Sebastianovi Vettelovi a Red Bull Racingu. Tři tituly po sobě je neuvěřitelný úspěch. Tato brazilská Grand Prix ukázala, jak úžasná F1 může být, na konci sezóny tak vyrovnané soupeření a tolik památečných momentů.

Také jsme měli dobrý den na konci tohoto dlouhého a vzrušujícího roku, Jean-Eric Vergne získal osmé místo již po čtvrté a přivezl nám čtyři body. Bylo náročné vypořádat se s podmínkami, když déšť přicházel a odcházel, to bylo náročné pro jezdce a pro ty na boxové zídce.

Oba jezdci si vedli dobře za těchto podmínek. Závod Jeana-Erica se odvíjel dobře, dokud nedošlo ke kontaktu s Glockem po restartu, což nás stálo čas, ale potom byl opět schopen bojovat a až do šachovnicové vlajky předváděl dobrý výkon.

V Danielově případě nám chyběl trochu soulad, protože začalo pršet těsně na to, když vyjel z boxů s čerstvými slicky. To ho odsunulo z bodové zóny, a pro to jsme byli tak ambiciózní a nasadili mu pneumatiky do extrémního mokra, abychom ho dostali opět do první desítky, ale déšť nebyl tak hustý, aby se nám to podařilo.

Naše zlepšení formy později v sezóně nebylo dostatečné na to, abychom dosáhli na deváté místo v poháru konstruktérů, ale toto je dobrá cesta ke konci, obzvlášť proto, že se regulace v příštím roce tolik od těch letošních neliší. Proto nám lekce, ze kterých jsme se učili letos, pomohou v roce 2013, kde snad předvedeme dobrý průběh sezóny.

 

SAUBER

Kamuj Kobajaši, 9.
Dobře jsem odstartoval a vyhnul jsem se potížím. Začátek závod byl dobrý. Pak se podmínky na dráze po přeháňce zhoršily. Měl jsem kontakt s vozem Marka Webbera, proto jsem musel měnit nos, když jsem zajel po osmi kolech pro přechodné pneumatiky.

Při mé druhé zastávce po 18 kolech jsem přezul na tvrdé hladké pneumatiky. Z nějakého důvodu se zastávka poněkud protáhla, přesto jsem však potom byl opět šestý. Myslím, že jsme k poslední zastávce zajeli příliš pozdě. Podmínky byly opět vhodné pro přechodně pneumatiky.

Předpověď počasí však hlásila něco jiného a nato jsme měli problém s předním levým [kolem]. Na konci jsem byl mnohem rychlejší než Michael [Schumacher] a pokusil jsem se ho předjet, ale na vnitřní straně bylo více mokro než v závodní stopě a ujela mi záď.

Celkově si myslím, že to byl dobrý závod. Mohl jsem si jet svůj závod a bojovat. Mám radost za tým I za sebe, jelikož jsme získali body. Jedná se o naší poslední společnou velkou cenu. Chtěl bych Sauberu poděkovat za dobré časy, které jsme spolu strávili. Nyní se pokusím nalézt si pro sebe kokpit pro příští rok v F1.

Sergio Pérez, nedokončil
Opravdu jsem chtěl zakončit sezónu odlišným způsobem. Byla to skvělá sezóna se třemi pódii. Chtěl bych poděkovat všem v Sauberu. Přeji jim to nejlepší, nyní se pustím do nové výzvy. Opravdu nerozumím tomu, co se dnes přihodilo na startu. Šel jsem na vnitřek, abych se vyhnul kontaktu s ostatními vozy a ostatní do mě narazili.

Giampaolo Dall’Ara, šéf traťových inženýrů
Oba jezdci odstartovali dobře, ale pak byl Sergio vytlačen mimo ve čtvrté zatáčce. Kamuj startoval na tvrdých pneumatikách a dokázal stoupat polem. Nato začalo pršet a ze strany pilota to byla správná volba, přezout na přechodné pneumatiky.

Dokázal získávat pozice. Také pozdější přezutí zpět na suché pneumatiky bylo dobře načasováno. Dokázal se v časech na kolo vyrovnat Ferrari a Red Bullu, což bylo dobré.

Když začalo znovu pršet, vše se pokazilo. Kamuj se rozhodl pro přechodné pneumatiky, ale než jsme je mohli vyměnit, vyjel mimo. Ztratili jsme tam spoustu času, nepovedla se ani zastávka. Ke konci se Kamuj dostal do dalšího smyku, když zaútočil na Michaela, takže jsme nakonec dojeli devátí.



LOTUS

Kimi Räikkönen, 10.
Byl to rušný závod a my jsme po celou dobu neměli takovou rychlost, jakou bychom chtěli. Rozhodně se toho dělo dost. Vyjel jsem v poslední zatáčce 42. kola, protože jsem přes své hledí dobře neviděl – bylo špinavé a zamlžené.

Když jsem vyjel, dalo se vrátit přes podpůrnou boxovou uličkou, ale musíte projet branou. Vím to, protože jsem totéž udělal v roce 2001, brána tehdy byla otevřená. Někdo ji ale tentokrát zavřel. Příští rok se ujistím o tom, aby byla opět otevřená.

Romain Grosjean, nedokončil
Jsem trochu otřesený, ale jinak to nebylo moc špatné. Vše bylo na startu pěkně pod kontrolou a pak to vše náhle v jedenácté zatáčce skončilo. Bylo to divné. Viděl jsem, že trochu více prší, takže jsem jel opatrněji než o kolo dříve. Nato vůz najednou pode mnou ustřelil a bylo to.

Tento víkend jsem neměl moc štěstí. Rozhodně se nejedná o způsob, jakým bych chtěl zakončit sezónu. Celkově to však byl dobrý rok, snad přijde mnoho lepších dní.



CATERHAM

Vitalij Petrov, 11.
Neuvěřitelný závod. Mám takovou radost za celý tým a chtěl bych každému poděkovat za odvedení tak fantastické práce za dnešních podmínek. Vidět, co opětovné získání desátého místa v šampionátu pro všechny znamená, když jsem se dostal zpět do garáže, bylo opravdu zvláštní. Myslím, že si to zasloužíme po veškeré té tvrdé práci, kterou jsme za celý rok odvedli.

Na trati to byl jeden z nejtěžších závodů, které jsem kdy absolvoval, ale také jeden z nejlepších. Výborně jsem odstartoval, předjel mnoho aut a vyhnul se problémů v zatáčce č. 4. Pak jsem na to tlačil, jak jen to za těch proměnlivých podmínek šlo.

Učinili jsme dnes správná rozhodnutí a pokaždé, kdy jsem přijel do boxů, byli kluci perfektní. Změna na přechodné pneumatiky v 54. kole myslím dnes vedla k tomu rozdílu. Sváděl jsem dobrý souboj s Picem až do posledních kol, pak jsem jej však dostal v zatáčce č. 3 a ujel mu.

Potom to už bylo jen o udržení se na dráze, a když jsme slyšeli, že vyjíždí safety-car, věděl jsem, že zbývá jedno kole. Byl to tak skvělý pocit. Nyní můžeme slavit, všichni si to zaslouží – celý tým na dráze i doma v Leafieldu, partneři týmu a naši techničtí partneři Renault Sport F1 a Red Bull Technology.

Heikki Kovalainen, 14.
Mám dnes opravdu radost za tým a těší mě, že jsme získali desáté místo v šampionátu po docela intenzivním závodu. Bylo to jedno z těch odpolední, kdy se může cokoliv přihodit. Myslím, že to záleželo na opravdu dobré práci celého týmu, který nás dostal tam, kde jsme dnes skončili.

Můj závod byl dost zajímavý. Start jsem měl OK, vyhnul jsem se problémům v prvním kole, ale když jsme s oběma vozy podruhé zastavovali, byl tam problém s mým pravým zadním kolem, což mě stálo hodně času. Od té doby jsem už jen doháněl vozy před sebou.

Při poslední zastávce jsme nasadili mokré (full wets) pneumatiky, abychom pokryli rostoucí možnost deště, ale až na několik posledních kol sada poskytovala velmi málo přilnavost. Přesto to celé bylo o konečném výsledku. Vyšlo to tehdy, když mělo.

Cyril Abiteboul, šéf týmu
Za celý tým bych chtěl vyjádřit, jak jsme hrdí na práci, které jsme dnes odvedli. Byl to těžký rok, kdy jsme nepodávali takové výkony, jaké jsme chtěli. Dnes však máme k oslavám velmi dobrý důvod. Každý pilot, který dojede závod za tak záludných podmínek, si zaslouží pochvalu. Oba naši piloti to zvládli, takže na ně můžeme být moc hrdí.

Udrželi své vozy na dráze během ohromného počtu nehod, které se kolem nich odehrávaly. Plně využili výhod, které jim incidenty nabídly, protože ostatní piloty připravily o stylové zakončení sezóny.

Na druhou stranu jsme si desáté místo zasloužili. Naše výsledky v průběhu celé sezóny byly lepší než výsledky našich nejbližších soupeřů. Když se to počítalo, tak jsme se dokázali svým způsobem chopit příležitosti. To je známkou dobrého týmu a znamená to, že míříme k zimní přestávce a do příští sezóny v pozitivním stavu mysli.

Naši akcionáři, Tony Fernandes a Kamarudin Meranun a partneři našeho týmu nám poskytli zajištění nezbytné k pokroku v poli. Dnes jsme jim jejich podporu drobným způsobem oplatili tím, že jsme to provedli správně, když na tom záleželo.

Můžeme si užívat pocitů, které dnes máme, ale zítra budeme zpět v práci, připraveni na to, abychom se v roce 2013 vrátili a učinili pokrok, který by tým v naší pozici měl učinit.

 

MARUSSIA

Charles Pic, 12.
Přesto, že je výsledek skličující, myslím, že dnešek byl můj nejlepší závod za tým. Naše strategie byla správná a já se celý závod velmi snažil. Podmínky nebyly jednoduché; velmi to klouzalo, ale auto bylo dobře vybalancované a my co nejvíce bojovali. Na konci jsme bohužel ztratili. Děkuji všem v týmu za skvělý debut v F1. Bojovali jsme velmi tvrdě celý rok a přeji týmu vše nejlepší do příští sezóny.

Timo Glock, 16.
Není moc, co bych řekl; výsledek mluví sám za sebe a my dnes prostě neměli štěstí. Je to k pláči pro všechny, co jsou spojeni s týmem, protože jsme pracovali tvrdě, abychom se dostali daleko. Je to velmi smutné, takto ztratit 10. místo, protože jsme na něj měli právo a měli jsme všechno k tomu, abychom zůstali vpředu před ostatními.

Bohužel do mě zezadu narazil Vergne a tím mi zničil závod, protože se to stalo těsně po restartu a já jsem musel zajet do boxu, když už mávaly zelené vlajky. Okamžitě jsem se vrátil na trať a moc se snažil, ale bylo toho velmi málo, co jsem mohl dělat. Opět se ukazuje, jak se za těchto podmínek může vše otočit.

Myslím, že je třeba se podívat zpět na celý obrázek, protože 10. místo je ztraceno, ale nikdo nám nemůže vzít to, co jsme s týmem vybudovali. Musíme zůstat stejně silní a motivovaní, jak je to jen možné a rychle se přes to dostat, protože jsme všem ukázali, čeho jsme schopní, i když neovládáme štěstí. Příští rok to bude s KERSem ještě lepší.

Děkuji mým pracovníkům a celému týmu, který se teď také cítí zklamaný. Určitě se vrátíme. Nakonec také gratuluji Sebastianovi (Vettelovi) za výhru šampionátu a všechno nejlepší do budoucna Michaelovi (Schumacherovi).

John Booth, šéf týmu
Dnes to byl velmi emotivní den pro všechny členy Marussia F1 Teamu. 10. místo se nám vysmeklo po tak dlouhém boji a přirozeně slovo „zklamání“ není daleko. Všechnu komunikaci jsme zvládli správně a strategie fungovala perfektně, ale nakonec jsme vše ztratili kvůli faktorům, které nebyly v naší moci.

Jak každý ví, měli jsme těžký start do sezóny a nebyli jsme schopní toho moc v předsezónních testech zvládnout. Navzdory náročnému debutu s MR01 jsme byli schopní získat 10. místo v poháru konstruktérů po prvních pěti závodech. V polovině sezóny jsme se chytli ostatních, co se týče vývojové strategie, a zlepšili jsme auto díky prvním zkouškám s větrným tunelem, které jsme představili v Silverstone. Od té doby jsme se neohlíželi zpět a každým dalším závodem jsme dělali kroky kupředu – velké i malé.

Hodně jsme dělali, abychom se přiblížili Caterhamu, ale zároveň jsme snižovali náskok vozů středu pole a také předku pole. Například v Austrálii byl odstup mezi námi a vítězem nejrychlejšího kola 4,5%, zatímco na konci sezóny jsme jej snížili na 2,5% - bez KERSu. Takže pokud bychom se zaměřili na celý obraz, je to velmi povzbudivé.

Rád bych poděkoval celému týmu a lidem na trati, včetně našemu dodavateli motorů Cosworthu, za velkou snahu. Stejně musí být řečeno i k jezdcům, Timovi a Charlesovi; S Charlesem se loučíme. Srdečné uznání patří také našim partnerům, investorům a podporovatelům za sdílení společné cesty. Na rok 2013 připravujeme KERS a některé povzbuzující znaky, které nám mohou jedině zlepšit pozici.

 

HRT

Pedro de la Rosa, 17.
Byl to skvělý závod a já jsem si ho moc užil. Nikdy nevíte, co očekávat, když se podmínky s každým kolem mění. Musíte být soustředění, protože bylo snadné dopustit se chyby a lehce jsme mohli vyjet. Určitě to byl jeden ze závodů, které jsem si v kariéře nejvíce užil. Odvedli jsme celkově dobrou práci a s výsledkem jsem celkem spokojený. Chtěli jsme to zakončit dobrým způsobem a myslím, že jsme to také udělali.

Narain Karthikeyan, 18.
Určitě to byl jeden z nejtěžších závodů sezóny vzhledem k proměnlivému počasí a podmínkám na dráze. Jsem však velmi spokojený s tím, jak jsme se s ním všichni vyrovnali způsob, jakým jsme ho odjeli. Byl to trochu risk, jelikož se podmínky po celý závod měnily a dalo se lehce přijít o teplotu pneumatik či být na ně přehnaně tvrdý, když trať osychala.

Podařilo se nám ale situaci dobře zvládnout a dojet s oběma vozy do cíle, což představuje pozitivní zakončení sezóny. Chtěl bych poděkovat celému týmu za práci, kterou během roku odváděli. Jsem velmi hrdý na to, že jsem součástí tohoto týmu.

Luis Pérez-Sala, šéf týmu
To byl úžasný a náročný závod! Proměnlivé podmínky z něj učinily náročnou záležitost. Oba piloti zůstali plně soustředění od začátku do konce a předvedli fantastický výkon. Práce, kterou všichni mechanici a inženýři v garáži odvedli, byla rovněž velmi dobrá, a oba vozy spatřily šachovnicovou vlajku, což je tím nejlepším zakončením této dlouhé, náročné, ale odměňující sezóny.

Jsem opravdu hrdý na každého člena týmu, bez kterého by tato sezóna nebyla možná. Také chci ale poděkovat sponzorům, partnerům a fanouškům za jejich neutuchající podporu.

 

WILLIAMS

Pastor Maldonado, nedokončil
Skvěle jsme odstartovali a získali několik míst, žel jsem v zatáčce č. 3 ztratil kontrolu nad vozem. Povrch byl kluzký a přilnavost nebyla vysoká, což nás na počátku překvapilo. Moc jsme s tím nemohli dělat, takže jsme dnes měli smůlu.

Bruno Senna, nedokončil
Start byl skvělý a dorážel jsem na di Restu do zatáčky číslo 4. Bohužel Sebastian [Vettel] jel zvnějšku a najížděl na vrchol zatáčky a zřejmě mě neviděl, takže do mě tvrdě narazil. Roztočil jsem se a byl jsem zasažen Pérezem. Nebyl to takový závěr brazilské Grand Prix, jaký bych chtěl, ale to se občas při závodění stává.

Mark Gillan, hlavní provozní inženýr
Oba vozy měly výborné starty a dostali se do první desítky. Žel do Bruna vrazil Vettel, který si to řezal k vrcholu zatáčky č. 4 v prvním kole, a to byl pro jeho auto konec.

Pastor byl na osmé pozici na startu druhého kola poté, co během prvního kola získal osm míst, ale najel na obrubník na výjezdu ze třetí zatáčky, což jej dostalo mimo trať a do bariéry z pneumatik, závod tím pro něj předčasně skončil.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 24 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy